Afrastering voor lange afstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Afrastering voor lange afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:27

Ik ben op zoek naar bruin, zwart of groen schriklint, koord of andere opties voor het omheinen van een stuk land van zo'n 1,5 hectare. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het vinden van de juiste optie?

De situatie;
nieuw aan te leggen weiland op ongeveer 1,5 hectare. Alleen de buitenrand wordt omrasterd (dus geen deel stukken). Rondom de wei worden bossen aangeplant dus we zullen regelmatig te maken hebben met begroeiing tegen/over de omheining.de wei is niet rechthoekig maar er zitten bochten in.

Eisen;
De omheining moet in het landschap passen, dus bruin, zwart of groen (absoluut geen wit!). Bij voorkeur dus zo dun mogelijk.
De omheining moet wel goed zichtbaar zijn voor de pony's!
De omheining moet worden aangesloten op een schrikdraadapparaat
De omheining moet geschikt zijn voor lange afstanden en begroeiing, we willen dus een omheining die niet constant kapot gaat of snel door gaat hangen.
Achter het lint komen pony's te staan van ongeveer 400 kg, trekkracht hoeft dus niet extreem te zijn.

Ik zoek daarnaast de goedkoopste optie die voldoet aan al deze eisen! (Houten omheining wordt het niet ;) )

Zelf lijkt deze optie me geschikt? http://www.schrikdraad.com/gallagher-pe ... 250-m.html
Misschien is er iemand met ervaring hiermee?
Of hebben jullie betere of ms goedkopere opties als dit? Zou gewoon koord sterk genoeg zijn voor zo'n grote afstand? Bv http://www.schrikdraad.com/gallagher-tu ... 500-m.html
Laatst bijgewerkt door boeflover op 11-11-14 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Re: Afrastering voor lange afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:31

Het heeft in ieder geval geen enkele zin om stroom te zetten op een omheining waar begroeiing tegenaan staat. Bij lint heb je dus de keuze of zonder stroom, of echt heel, heel goed bijhouden. Het stroomverlies zodra er iets tegen je lint aan groeit vanaf de grond is echt enorm, zeker op een toch al lange afstand.

Misschien is dat beo-band iets? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het heeft in ieder geval meer body dan lint en zal misschien iets gemakkelijker zonder stroom je dieren binnenhouden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:38

Bij begroeiing kan je wel stroom gebruiken, maar er moet fors meer klap op dan als er nergens iets tegen aan komt. Regelmatig bijsnoeien van struiken, etc. die te dicht bij komen is goed te doen.

Ook beoband heeft stroomdraadje om extra respect voor de omheining te krijgen. Zeker met eetbaars aan de andere kant zal er zonder stroom flink over je omheining gehangen worden.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:51

Begroeiing zal idd regelmatig wel bijgehouden worden, maar een bramenstruik groeit soms zo hard.
Schrikdraadapparaat zal idd worden aangeschaft op afstand incl begroeiing.

Ik wist niet dat beoband bestond incl stroomdraad. Wat kost dit ongeveer? En dit is toch behoorlijk breed? (Ik zoek iets wat in het landschap past en twijfel of dit niet teveel afwijkt?) En lubbert dit dan niet uit in de wind op zulke afstanden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:00

Beoband adviseerd draadje er boven en daar zijn de isolatoren ook geschikt voor. Hoe het zit met wind geen idee, ik heb het spul niet. Wel zie ik duidelijk verschil met goed open geweven lint en goedkoper lint waar de wind wel flink vat op heeft.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:13

Heb het even verder uitgezocht. Op beoband zelf staat dus idd geen stroom maar dan moet er nog een extra koord gespannen worden. Hij komt om m'n vergelijkingslijst maar ik zoek zeker nog naar andere opties.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:26

Op zich zijn de afstanden niet zo erg groot en kan je met een gewoon goed 6 mm koord of lint uit de voeten.
Equifence is een schitterende oplossing maar wel vrij duur een uitgaande van twee lagen schrikdraad kost dit compleet met isolatoren etc. op 8 x 200 cm palen afstand 4 m +/- € 5,00 per m1. Alleen de kleur wit is in een goedkopere variant premium Horse Wire op de markt +/- € 4,20 m1.
Als je kiest voor Beo-band 6 cm + een dun schrikdraadje kom je ook op ongeveer € 5,40 per m1
Hippo Safety Fence 5 cm breed is een wat goedkoper alternatief kost ongeveer € 4,75 m1
40 mm Gallagher Turbostar lint kost met 8 x 200 cm palen afstand 4 m +/- € 3,50 per m1.
Goed 6 mm koord heb je van alle merken, ik ben zelf erg tevreden over TIPTOP 6 braided koord, een gevlochten koord 6 mm. Kost met palen en isolatoren compleet +/- € 2,00 per m1 (http://deweidewinkel.nl/tiptop-6-braide ... 500-m.html)
kwalitatief vergelijkbaar met het Gallagher koord maar wel flink goedkoper.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:46

Als je geen gewapper wilt zou ik niet voor lint kiezen maar voor koord.

Wij hebben gewoon wit koord om de wei en dat stoort me niet. De buren hebben echter wit lint en dat vind ik verschrikkelijk lelijk, zeker omdat wij nog een beetje ons best doen om het een beetje onopvallend te houden.

Bramenstruiken moet je inderdaad gewoon bijhouden. Ik heb hier afgelopen zomer een struik weggemaaid (van 2 x2 meter ongeveer en 30 meter lang) met een goede stevige bosmaaier met speciale messen er op. Daar heb ik bijna de hele dag over gedaan. (Bij ons zat er ook nog prikkeldraad tussen dus dat maakt het nog wat lastiger maaien)
Je moet het gewoon 3 of 4 keer per jaar maaien anders kom je er niet vanaf.

Verder hebben wij een apparaat op accu staan omdat we nog geen stroom bij de wei hebben. We hebben we een accu en geen battery zodat we hem op kunnen laden.
Het apparaat kan later als er wel stroom is gewoon daar op aangesloten worden.
Onze paarden hebben alleen geen stroom nodig, die blijven zo ook wel staan.

Verder moet je de bossages gewoon bijhouden en zorgen dat het niet tegen het draad gaat hangen. Bomen gaan niet dood van een beetje stroom. (Bramenstruik ook niet trouwens)