Officiele richtlijn toiletteren hoofd/knippen voelharen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdwardG

Officiele richtlijn toiletteren hoofd/knippen voelharen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 10:31

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en op Google gezocht maar ik kan het nergens vinden:

Wat zijn de officiële KNHS richtlijnen met betrekking tot het knippen van de voelharen/tastharen/snorharen bij de neus?

Ik heb gehoord dat ze minimaal 2 centimeter moeten zijn. Heeft iemand hiervan een officiële bron. Ik vind het niet helemaal duidelijk. Wie heeft er een bron?

Ps. Ik hoef geen ''adviezen'' of ''wijze lessen'' over dat het paard die snorharen nodig heeft en dat het zielig is om ze te knippen enzovoorts. Graag dat soort opmerkingen achterwege, houd het commentaar ontopic: wat is de officiële richtlijn mbt het toiletteren van het hoofd. Dank u.

reneemontana

Re: Officiele richtlijn toiletteren hoofd/knippen voelharen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:50

ik denk dat je beste even naar de servicedesk van de knhs een mailtje kan sturen. ik heb het wel geweten maar kan het zo ook even niet terug vinden. ze reageren erg snel en kunnen jou misschien uitleggen waar je het kan vinden op hun site.

succes ermee;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:52

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:39

Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen.
 Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de
uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden
afgeknipt.

staat in de bijlage van bovengenoemd document. Er staat dus geen lengte in. Dus als je ze tot 0,5 cm terugknipt zou dat dus volgens het reglement toegestaan zijn. Beetje vaag dus allemaal

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 20:46

Hallo bokkers,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb goed moeten zoeken, maar inderdaad staat er ergens onderaan in de bijlagen:

"Het is verboden tastharen volledig te verwijderen''

Dat is inderdaad super vaag! :?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:57

Nee, dat is super duidelijk: je mag er dus wel een stukje van afknippen, maar ze niet helemaal afknippen. Wat is daar onduidelijk aan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:10

Je mag ze niet volledig verwijderen. Hoeveel je laat staan? Dat moet je zelf weten volgens de reglementen, maar als je de functie respecteert, dan kies je voor in ieder geval 2 cm.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:12

2 cm laten staan, zit je altijd safe.

persoonlijk knip ik niks qua tastharen, geen mens die het ziet als je aan het rijden bent.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:13

met volledig verwijderen denk ik eerder aan epileren dan aan kort afknippen, om het maar even heel zwart-wit op te schrijven :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:17

Ik knip bij Jaopie alleen de haren boven zijn ogen, die hebben een hele rare krul, waardoor ze op een gegeven moment zijn oogbol raken en hij oogirritaties krijgt.
Dan laat ik ook nog wel een kleine 2 cm staan, ik knip net waar de krul begint.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:19

Angela schreef:
Je mag ze niet volledig verwijderen. Hoeveel je laat staan? Dat moet je zelf weten volgens de reglementen, maar als je de functie respecteert, dan kies je voor in ieder geval 2 cm.

1mm is ook niet helemaal dat vind ik dus onduidelijk

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 09:43

Precies. Dat bedoel ik dus. Het is erg onduidelijk. Ik kan me voorstellen dat er hierdoor verwarring kan ontstaan. Pas was er een jury die uit het hokje kwam om te controleren. Ruiter in kwestie had 2 cm laten staan. Jury vond dat ''op 't randje''........ ik kan me voorstellen dat er discussie kan ontstaan. Want het wordt hier dus helemaal overgelaten aan de persoonlijke interpretatie van ieder jurylid.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:07

EdwardG schreef:
Precies. Dat bedoel ik dus. Het is erg onduidelijk. Ik kan me voorstellen dat er hierdoor verwarring kan ontstaan. Pas was er een jury die uit het hokje kwam om te controleren. Ruiter in kwestie had 2 cm laten staan. Jury vond dat ''op 't randje''........ ik kan me voorstellen dat er discussie kan ontstaan. Want het wordt hier dus helemaal overgelaten aan de persoonlijke interpretatie van ieder jurylid.

heel dressuur is persoonlijke interpretatie van het jurylid.... Als de tastharen ruim blijven staan is het altijd goed. En waarom zou je kort willen?

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 11:44

Als het gaat om de beoordeling van dressuuroefeningen dan is de beoordeling inderdaad een kwestie van de interpretatie van de jury. Dat is juist! Een jury vindt de middendraf goed of matig. De eigen mening van de jury. Maar het beoordelen van dressuuroefeningen of het naleven van richtlijnen zijn echter twee heel verschillende dingen!

Als het gaat om diskwalificatie of uitsluiting dan zijn daar meestal duidelijke richtlijnen voor waar de jury zich aan moet houden.
Bijvoorbeeld uitsluiting na ''ruiter valt van het paard'', daar staat heel duidelijk omschreven wat wordt verstaan onder ''ruiter valt van paard'', namelijk als paard en ruiter VOLLEDIG van elkaar gescheiden zijn. Bij ''paard komt ten val'' staat duidelijk omschreven wat wordt verstaan onder '' paard komt ten val'', namelijk als heup en schouder BEIDEN de grond hebben geraakt. Hier is dus niet veel ruimte voor de eigen interpretatie van de jury, en zo zou dat betreffende ons topic ook moeten zijn. Er is hier teveel ruimte voor eigen interpretatie.

Je vraag ''waarom zou je ze kort zou willen?'' vind ik off-topic.