Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:48

Mijn paard is twee weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Opzich een prima stal, waar ik wel wat op en aanmerkingen bij had toen ik het besluit maakte m'n paard daar neer te zetten. Ik besloot m'n eisen pakket echter ietwat bij te stellen.

Nu, m'n paard staat daar dus twee weken en de eigenaar van de stal is van origine koeienboer. Aan de paarden wil hij zo weinig mogelijk werk hebben. (Dit heeft hij tot m'n verbazing 3 keer tegen me gezegd in de afgelopen week).
M'n paard wordt voor nu even aan de hand binnen en buiten gezet. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.

Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan. Dit betreft een water en winddichte buiten deken (0 Gr) met daaronder een 100 grams deken. Niet te warm voor deze tijd van het jaar dus.
Beide dekens totaal doorweekt!! En de haren van m'n paard op z'n rug, hals, kont en buik helemaal hard van het opgedroogde zweet.

Nu mijn dilemma: ik dat de pensionhouder dit had moeten zien, en ik vind dat ik hierover had moeten worden gebeld. M'n paard loopt op deze manier nog een keer een longontsteking op, met alle gevolgen van dien.
Bovendien vind ik het onverantwoord dat m'n paard zo lang en zo hard door de paddock heen raast zonder dat er wat aan wordt gedaan.

Mijn vraag is dus: stel ik me aan of hadden zij beter op moeten letten?

(Dit betreft een all-in stalling, redelijk aan de prijs!)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:53

Ik ken op een enkeling na geen stal die belt als je paard het warm heeft onder zn deken dat is toch echt eigen verantwoordelijkheid. En stel je voor dat ze zich overal mee bemoeien je deken afdoen enz dan word je ook niet blij. Het is jouw paard jouw verantwoordelijkheid dan moet je een keer extra naar stal komen als je merkt dat het warm is of een lieve stalgenoot hebben die jou even belt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:57

araber schreef:
Ik ken op een enkeling na geen stal die belt als je paard het warm heeft onder zn deken dat is toch echt eigen verantwoordelijkheid. En stel je voor dat ze zich overal mee bemoeien je deken afdoen enz dan word je ook niet blij. Het is jouw paard jouw verantwoordelijkheid dan moet je een keer extra naar stal komen als je merkt dat het warm is of een lieve stalgenoot hebben die jou even belt.

Warm onder z'n deken? De deken is zeiknat omdat m'n paard een uur achter elkaar door de paddock heen raast.
Het gaat me om het feit dat het niet gezond is dat m'n paard zo'n beetje tegen de omheining omhoog komt een uur lang, en dat daardoor m'n paard zeiknat is.

Dat ze niet bij ieder paard gaan voelen of ie het warm heeft snap ik. Dat is m'n insteek ook helemaal niet.

LLennox

Re: Zijn mijn verwachtingen te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:59

Staat je paard alleen in de paddock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:00

larakuhr schreef:
Staat je paard alleen in de paddock?

Nee met een ander paardje, die overigens wel heel rustig is!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:01

Ik vind dat als je all-in staat en het aan de prijs is, best redelijk is om te verwacht dat je ingelicht wordt als je paard over de jank is in de paddock.
Lijkt mij iemand die niet echt om de paarden geeft, dan zou ik er al niet willen staan.

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:02

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je een all in stal huurt die redelijk aan de prijs is vind ik dan de stal eigenaar jou moet inlichten, mits hij dit natuurlijk heeft gezien. Ik vind dat welzijn voor de paarden hoog in het vaandel moet staan bij een pensionstal.
Het is natuurlijk weer een heel ander verhaal bij een doe het zelf stal voor weinig geld.
Houdt t goed in de gaten en anders wisselen van stal.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:02

Maar ja oke wat moet de boer dr dan aan doen? Dr 24/7 op stal laten. Ze zal moeten wennen aan de nieuwe plekkie en anders vragen of ze met een ander maatje kan staan? Welke oplossingen heb je zelf al aangedragen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:03

ik vind dat de stalhouder jou zeker had moeten bellen :j

als een dier zoveel rent en zeiknat van zweet is is dat niet normaal

ik vind dat als je een stal runt je ook de verantwoordelijkheid hebt voor het welzijn van de paarden :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:04

Mijn ervaring is ook dat commerciele stallen hier niet voor bellen. Prijs maakt daarbij geen verschil. Het is wel triest eigenlijk dat het zo gesteld is met pension stallen.Misschien kun je beter kijken naar een plekje aan huis bij mensen, vaak doen die mensen het nog uit liefde en hobby en bellen ze wel of kijken ze naar een andere optie voor je waar je paard rustiger blijft.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:08

Maar ben wel nog steeds benieuwd welke oplossingen je zelf al hebt aangedragen? Omdat je dit zelf ook al een aantal dagen weet je kent de situatie wat helpt jou paard om rustig te zijn en heb je dit ook besproken?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:11

hmm eerlijk? ik denk dat dit verhaal nog niet helemaal compleet is.
Waarom rent jouw paard de hele tijd?
Daar kan de pensioneigenaar toch niks aan doen?
Wat wil je dan dat hij doet?
Even bellen had gekund, maar dat doen de meesten niet.
Ook vind ik dat het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid is als je paard de hele tijd loopt te rennen.
Niet die van de boer.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:13

Tja dit is wel een beetje de mentaliteit van een koeienboer. Dus ik denk dat je reeel moet zijn en er niet vanuit moet gaan dat dit gaat veranderen.

Wat betreft het zweten. Het kan natuurlijk goed dat hij pas is gaan zweten toen hij is binnen gezet want het was van de week erg koud buiten. Het akn dan goed zijn dat ie pas in zn stal het echt heel warm is gaan krijgen. (zeg niet dat het zo is maar is natuurlijk een mogelijkheid)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:16

Hoe kan zij weten dat het paard rent, als de de eigenaar van de stal haar niet op de hoogte stelt?

Ik sta op een grote all-in stal, maar ik krijg toch echt te horen dat mijn paard de laatste tijd de wei terroriseert. Samen zijn we nu aan het kijken naar een oplossing, maar de stal eigenaresse denkt daarin echt wel mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:18

Wat wil je dat er gebeurd behalve dat de pensionhouder je belt? je weet dat je paard over de zeik gaat in de paddock waarom zorg je niet dat je er een keer bij bent om te zien wat er gebeurd? Als hij je belt en je bent op je werk kan je toch ook niet alles laten vallen en erheen rijden?
Ik snap ook niet zo goed wat de toevoeging 'hij is koeienboer' erbij doet. Enig idee hoeveel er aan welzijn van koeien word gedaan? Ik denk dat de gemiddelde koe het in Nederland beter heeft dan de meeste paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:20

Rowdine schreef:
Mijn paard is twee weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Opzich een prima stal, waar ik wel wat op en aanmerkingen bij had toen ik het besluit maakte m'n paard daar neer te zetten. Ik besloot m'n eisen pakket echter ietwat bij te stellen.

Nu, m'n paard staat daar dus twee weken en de eigenaar van de stal is van origine koeienboer. Aan de paarden wil hij zo weinig mogelijk werk hebben. (Dit heeft hij tot m'n verbazing 3 keer tegen me gezegd in de afgelopen week).
M'n paard wordt voor nu even aan de hand binnen en buiten gezet. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.

Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan. Dit betreft een water en winddichte buiten deken (0 Gr) met daaronder een 100 grams deken. Niet te warm voor deze tijd van het jaar dus.
Beide dekens totaal doorweekt!! En de haren van m'n paard op z'n rug, hals, kont en buik helemaal hard van het opgedroogde zweet.

Nu mijn dilemma: ik dat de pensionhouder dit had moeten zien, en ik vind dat ik hierover had moeten worden gebeld. M'n paard loopt op deze manier nog een keer een longontsteking op, met alle gevolgen van dien.
Bovendien vind ik het onverantwoord dat m'n paard zo lang en zo hard door de paddock heen raast zonder dat er wat aan wordt gedaan.

Mijn vraag is dus: stel ik me aan of hadden zij beter op moeten letten?

(Dit betreft een all-in stalling, redelijk aan de prijs!)

Duidelijk: wel geld vangen, geen prestaties leveren. Opzouten daar!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:23

@Polly: dan kun je in ieder geval zeggen: zet maar op stal en dan samen kijken naar een oplossing.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:31

Polly schreef:
Wat wil je dat er gebeurd behalve dat de pensionhouder je belt? je weet dat je paard over de zeik gaat in de paddock waarom zorg je niet dat je er een keer bij bent om te zien wat er gebeurd? Als hij je belt en je bent op je werk kan je toch ook niet alles laten vallen en erheen rijden?
Ik snap ook niet zo goed wat de toevoeging 'hij is koeienboer' erbij doet. Enig idee hoeveel er aan welzijn van koeien word gedaan? Ik denk dat de gemiddelde koe het in Nederland beter heeft dan de meeste paarden.

Ik ben het wel met je eens. Wat heb je eraan als hij belt. Je wist al dat hij heel druk was in de paddock. Al vind ik wel dat de eerste dag de stalhouder dit wel had mogen melden. Bellen hoeft mijns inziens alleen als erg wat ernstigs aan de hand is.

Wat betreft het koeienboer erbij noemen. Die zijn gewoon niet van het deken op deken af gedoe. En dat heeft hij volgens ts ook gezegd dat hij er niet veel werk aan wilt. En koeien hebben het indd over het algemeen erg goed maar dat is niet te vergelijken met paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:37

bliver

nou ,ik vind dat wanneer een zeiknat van zweet ,dekens zeiknat, dat dat best door gegeven mag worden!!
kan ernstig worden als hij daardoor ziek word.....

als je geen verstand van paarden heb,moet je niet beginnen aan een pensionstal!!!
zou lekker zijn zeg! stel je paard staat met 40gr koorts........en jij bent in de ochtend geweest, niks aan de hand,en moet werken.......en er word niet naar je paard gekeken ...kan hij wel dood liggen de volgende morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:38

bliver schreef:
Polly schreef:

Ik ben het wel met je eens. Wat heb je eraan als hij belt. Je wist al dat hij heel druk was in de paddock. Al vind ik wel dat de eerste dag de stalhouder dit wel had mogen melden. Bellen hoeft mijns inziens alleen als erg wat ernstigs aan de hand is.

Wat betreft het koeienboer erbij noemen. Die zijn gewoon niet van het deken op deken af gedoe. En dat heeft hij volgens ts ook gezegd dat hij er niet veel werk aan wilt. En koeien hebben het indd over het algemeen erg goed maar dat is niet te vergelijken met paarden.

Huh? Ik wist helemaal niet dat hij druk is in de paddock. Sterker nog, dat is hij nooit geweest voordat ik op deze stal kwam.
Ik heb het hier geconstateerd en meerderen hebben het tegen mij gezegd. Hierop ben ik dus twee keer naar de stalhouder gegaan om dit te melden.

Het gaat mij verder niet om het deken op, deken af. Dat staat toch ook nergens?
Ik heb het over het feit dat mijn paard zn benen onder zn lijf uitrent, minimaal een uur lang! En niet zachtjes rond draaft, maar in volle galop op de omheining afgaat, nog maar net kan remmen en zo zn rondjes afmaakt.
Hierdoor heb je niet alleen kans op beschadigingen op de benen maar door dat gezweet ook nog op een longontsteking.

En het verschil tussen het houden van koeien en paarden is behoorlijk. Dus hoe goed een boer voor zn koeien zorgt interesseert me niet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:39

Je weet dat hij heel druk is in de paddock? En jij doet er toch ook niets aan? Wat moet de stalhouder er dan mee?
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Hij doet wat hij beloofd heeft en zet je paard in de paddock. Wat kan hij daaraan doen dan? Hem vasthouden zolang hij in de paddock staat?
Lijkt me meer een taak voor jou om je paard te leren rustig in de paddock te staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:39

Polly schreef:

Moet ik hele dagen bij de paddock gaan rondhangen terwijl ik grof geld betaal? Ik heb het gezien en ik heb het aangegeven. Ik heb ook als oplossing aangedragen een draad tussen de twee paarden te spannen of het betreffende paard bij een ander koppel in te scharen.

En koeienboer doet er wel degelijk toe. Het verschil tussen een koeienboer en een paardenhouder zijn wezenlijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:40

Waarom loopt je paard zo te rennen in de paddock als hij niet alleen staat.
Eerst die oorzaak eens uitzoeken.

Bij ons wordt er ook niet gebeld hoor als je paard loopt te rennen, hij zal wel binnen gezet worden maar daar gaan ze niet voor bellen

Ik zou een gesprek aangaan met de eigenaar koeienboer of niet.. je bent daar met bepaalde verwachtingen naartoe verhuisd en je mag daar best in alle rust over praten zonder verwijten te maken.

Misschien was hij druk en heeft hij hem wel zien rennen maar gedacht.. o die heeft even zijn gekke 10 minuten
zo'n eigenaar staat ook niet de hele dag naast een paddock om de paarden in de gaten te houden en iedereen te bellen als ze wat onrustig zijn.
Laatst bijgewerkt door Mando op 10-11-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:41

WillBokkers schreef:
hmm eerlijk? ik denk dat dit verhaal nog niet helemaal compleet is.
Waarom rent jouw paard de hele tijd?
Daar kan de pensioneigenaar toch niks aan doen?
Wat wil je dan dat hij doet?
Even bellen had gekund, maar dat doen de meesten niet.
Ook vind ik dat het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid is als je paard de hele tijd loopt te rennen.
Niet die van de boer.

Mijn verhaal is zo compleet als het maar kan zijn.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 10:41

Rowdine schreef:
bliver schreef:

Huh? Ik wist helemaal niet dat hij druk is in de paddock. Sterker nog, dat is hij nooit geweest voordat ik op deze stal kwam.
Ik heb het hier geconstateerd en meerderen hebben het tegen mij gezegd. Hierop ben ik dus twee keer naar de stalhouder gegaan om dit te melden.

Het gaat mij verder niet om het deken op, deken af. Dat staat toch ook nergens?
Ik heb het over het feit dat mijn paard zn benen onder zn lijf uitrent, minimaal een uur lang! En niet zachtjes rond draaft, maar in volle galop op de omheining afgaat, nog maar net kan remmen en zo zn rondjes afmaakt.
Hierdoor heb je niet alleen kans op beschadigingen op de benen maar door dat gezweet ook nog op een longontsteking.

En het verschil tussen het houden van koeien en paarden is behoorlijk. Dus hoe goed een boer voor zn koeien zorgt interesseert me niet.

Dit is wat je zegt: "Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.

Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan.
"
Dan wist je voordat gisteren de deken zo nat was toch wel dat je paard zich niet gedroeg in de paddock?