Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
araber schreef:Ik ken op een enkeling na geen stal die belt als je paard het warm heeft onder zn deken dat is toch echt eigen verantwoordelijkheid. En stel je voor dat ze zich overal mee bemoeien je deken afdoen enz dan word je ook niet blij. Het is jouw paard jouw verantwoordelijkheid dan moet je een keer extra naar stal komen als je merkt dat het warm is of een lieve stalgenoot hebben die jou even belt.
Rowdine schreef:Mijn paard is twee weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Opzich een prima stal, waar ik wel wat op en aanmerkingen bij had toen ik het besluit maakte m'n paard daar neer te zetten. Ik besloot m'n eisen pakket echter ietwat bij te stellen.
Nu, m'n paard staat daar dus twee weken en de eigenaar van de stal is van origine koeienboer. Aan de paarden wil hij zo weinig mogelijk werk hebben. (Dit heeft hij tot m'n verbazing 3 keer tegen me gezegd in de afgelopen week).
M'n paard wordt voor nu even aan de hand binnen en buiten gezet. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat m'n paard overdag in de paddock ontzettend onrustig is en alleen maar aan het rennen is. Dit heeft de eigenaar van de stal ook gezien, en ik heb het tot 2 keer toe tegen hem gezegd.
Eergisteren ging ik even naar m'n paard toe om hem wat te borstelen, en ik trof een compleet natte deken aan. Dit betreft een water en winddichte buiten deken (0 Gr) met daaronder een 100 grams deken. Niet te warm voor deze tijd van het jaar dus.
Beide dekens totaal doorweekt!! En de haren van m'n paard op z'n rug, hals, kont en buik helemaal hard van het opgedroogde zweet.
Nu mijn dilemma: ik dat de pensionhouder dit had moeten zien, en ik vind dat ik hierover had moeten worden gebeld. M'n paard loopt op deze manier nog een keer een longontsteking op, met alle gevolgen van dien.
Bovendien vind ik het onverantwoord dat m'n paard zo lang en zo hard door de paddock heen raast zonder dat er wat aan wordt gedaan.
Mijn vraag is dus: stel ik me aan of hadden zij beter op moeten letten?
(Dit betreft een all-in stalling, redelijk aan de prijs!)
Polly schreef:Wat wil je dat er gebeurd behalve dat de pensionhouder je belt? je weet dat je paard over de zeik gaat in de paddock waarom zorg je niet dat je er een keer bij bent om te zien wat er gebeurd? Als hij je belt en je bent op je werk kan je toch ook niet alles laten vallen en erheen rijden?
Ik snap ook niet zo goed wat de toevoeging 'hij is koeienboer' erbij doet. Enig idee hoeveel er aan welzijn van koeien word gedaan? Ik denk dat de gemiddelde koe het in Nederland beter heeft dan de meeste paarden.
bliver schreef:Polly schreef:Wat wil je dat er gebeurd behalve dat de pensionhouder je belt? je weet dat je paard over de zeik gaat in de paddock waarom zorg je niet dat je er een keer bij bent om te zien wat er gebeurd? Als hij je belt en je bent op je werk kan je toch ook niet alles laten vallen en erheen rijden?
Ik snap ook niet zo goed wat de toevoeging 'hij is koeienboer' erbij doet. Enig idee hoeveel er aan welzijn van koeien word gedaan? Ik denk dat de gemiddelde koe het in Nederland beter heeft dan de meeste paarden.
Ik ben het wel met je eens. Wat heb je eraan als hij belt. Je wist al dat hij heel druk was in de paddock. Al vind ik wel dat de eerste dag de stalhouder dit wel had mogen melden. Bellen hoeft mijns inziens alleen als erg wat ernstigs aan de hand is.
Wat betreft het koeienboer erbij noemen. Die zijn gewoon niet van het deken op deken af gedoe. En dat heeft hij volgens ts ook gezegd dat hij er niet veel werk aan wilt. En koeien hebben het indd over het algemeen erg goed maar dat is niet te vergelijken met paarden.
Polly schreef:Wat wil je dat er gebeurd behalve dat de pensionhouder je belt? je weet dat je paard over de zeik gaat in de paddock waarom zorg je niet dat je er een keer bij bent om te zien wat er gebeurd? Als hij je belt en je bent op je werk kan je toch ook niet alles laten vallen en erheen rijden?
WillBokkers schreef:hmm eerlijk? ik denk dat dit verhaal nog niet helemaal compleet is.
Waarom rent jouw paard de hele tijd?
Daar kan de pensioneigenaar toch niks aan doen?
Wat wil je dan dat hij doet?
Even bellen had gekund, maar dat doen de meesten niet.
Ook vind ik dat het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid is als je paard de hele tijd loopt te rennen.
Niet die van de boer.
Rowdine schreef:bliver schreef:
Ik ben het wel met je eens. Wat heb je eraan als hij belt. Je wist al dat hij heel druk was in de paddock. Al vind ik wel dat de eerste dag de stalhouder dit wel had mogen melden. Bellen hoeft mijns inziens alleen als erg wat ernstigs aan de hand is.
Wat betreft het koeienboer erbij noemen. Die zijn gewoon niet van het deken op deken af gedoe. En dat heeft hij volgens ts ook gezegd dat hij er niet veel werk aan wilt. En koeien hebben het indd over het algemeen erg goed maar dat is niet te vergelijken met paarden.
Huh? Ik wist helemaal niet dat hij druk is in de paddock. Sterker nog, dat is hij nooit geweest voordat ik op deze stal kwam.
Ik heb het hier geconstateerd en meerderen hebben het tegen mij gezegd. Hierop ben ik dus twee keer naar de stalhouder gegaan om dit te melden.
Het gaat mij verder niet om het deken op, deken af. Dat staat toch ook nergens?
Ik heb het over het feit dat mijn paard zn benen onder zn lijf uitrent, minimaal een uur lang! En niet zachtjes rond draaft, maar in volle galop op de omheining afgaat, nog maar net kan remmen en zo zn rondjes afmaakt.
Hierdoor heb je niet alleen kans op beschadigingen op de benen maar door dat gezweet ook nog op een longontsteking.
En het verschil tussen het houden van koeien en paarden is behoorlijk. Dus hoe goed een boer voor zn koeien zorgt interesseert me niet.