Hoeveel tijd en geld kost een paard nou ECHT?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Hoeveel tijd en geld kost een paard nou ECHT?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:55

Ja stiekem droom ik nogsteeds van een eigen paard, wat ik heel misschien over een paar jaar kan waar maken.
Maar hoeveel tijd en geld kost een paard nou?
Laten we voor het gemak zeggen een volwassen KWPN merrie (recreatief). Op een stal waar gevoerd/mest en naar de wei gebracht enzo word.

Wie wilt het misschien realistisch op een rijtje voor me zetten? :j
Laatst bijgewerkt door horseee6589 op 05-11-14 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Hoeveel tijd en geld kost een paard nou ECHT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:56

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:58

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:59

Geld: zoveel als moet en zo weinig als je wilt. De basiskosten blijven hetzelfde: voer, water, hooi, stal. Hoeveel geld je aan spullen wil uitgeven bepaal je zelf. Je hebt zadel van 3000 euro en zadels van 400 euro. Je hebt dekjes van 70 euro en dekjes van 15 euro. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Tijd: Tja... goed plannen en vooral zorgen dat je paard niets te kort komt. Het kan zijn dat je eens niet voldoende tijd hebt, maar dan kan je iets proberen regelen of zorgen dat je paard wel op de weide kan lopen.

Cassidy

Re: Hoeveel tijd en geld kost een paard nou ECHT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:01

Geld: reken op 500 Euro per maand. Wat je overhoudt is mooi meegenomen.
Tijd: reken op 2,5 uur per dag. Minstens. En die tijd ga je moeten maken, of je gaat mensen moeten charteren die sommige dagen voor je overnemen.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:04

Heel veel.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:05

Als je je paard op een stal wil stallen waar alles voor je wordt gedaan, zou ik er alsnog op rekenen dat je twee uur per keer kwijt bent. Dit is in ieder geval wat ik vaak kwijt ben aan tijd. Wat ik in die tijd doe js het volgende: rustig poetsen, rijden, vaak een minuut of 40/50, uitstappen, afzadelen en na verzorgen. Als ik longeer, ben ik misschien tien minuten minder kwijt aan tijd :P
En zorg er inderdaad voor dat iemand je paard kan doen als je zelf een keertje geen tijd hebt!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:06

informeer eens in de buurt naar de stallingsprijzen, maar ook van tandarts en hoefsmid en de kosten van ontwormen en vaccineren.
Daarna kun je het zo duur maken als je wilt qua materiaal / lessen / wedstrijden / buitenritten etc etc

Ook de gezondheid van je paard speelt mee in de overige kosten.

Qua tijd dit is buiten de noodzakelijke beweging ook de tijd die in nodig hebt voor de verzorging hoe meer je zelf moet doen hoe meer tijd dit natuurlijk kost.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:19

inderdaad kan stalgeld heel erg uiteenlopen. ik heb stallen gezien van 350 euro per maand, ik zit voor 160 per maand all in..
Qua tijd probeer ik er het liefst elke dag te zijn, dan ben ik er ongeveer 2 uren per keer.

Naast je stalgeld heb je het dierenartsgeld.. (ik zat vorig jaar op zo'n 600 euro ivm droes)
Tandartskosten, tot nu toe (na 2 jaar) zit ik op ongeveer 100 euro..
Dan je zadel.. Ligt er ook maar net aan, die van mij kostte 300 euro in aanschaf en wordt om het half jaar aangepast voor 100 euro per keer.
Dan nog hoefsmid 20 euro in de 8 weken.
Voer 12 euro per maand en dan nog je poetsspullen en alles wat je maar nodig denkt te hebben :+ ik heb geen idee hoeveel maar ik heb gemerkt dat je aan je hobby makkelijk geld uitgeeft :+
Dekens zijn ook vrij duur, vooral als ze maar 1 winter meegaan :P

Daarnaast nog je rijkleding, rijlaarzen etc.. je moet ook weleens wat nieuws, dat reken ik altijd bij 'paardkosten' in.

Dan nog eventueel knhs lidmaatschap en lessen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:19