Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:23

Misschien een beetje een gekke titel maar ik wist niet wat anders te verzinnen :')

Mijn paard is de vorige winter zonder dekens door gegaan, ik ben hetzelfde van plan deze winter. Ze staat meestal overdag buiten en 's nachts op stal. Ik rijd evenveel als in de zomer, dus ze zweet wel eens maar ook echt niet hard of overdreven. Het eerste paard bij ons op stal is echter al geschoren, dus vraag ik me af: waar zitten de paardeneigenaren die hun paard nog lekker met blote billen 'de kou in sturen'? :D Op stal ben ik vrijwel de enige, maar hier vast niet.

Ik maak dit topic met de bedoeling om handige tips, weetjes en ervaringen te delen met elkaar mbt dekenloze paarden. Als hier al een topic over is, kon ik het niet vinden. Dus als het bestaat even een linkje? *D

Tamsin

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:28

Hier ook iemand met "blote" paarden, 2 grote en 2 mini's. Staan 's nachts ook op stal en overdag altijd naar buiten. Alleen als het hard regent gaan ze wat eerder naar binnen. Doe het zo al jaren en heb nooit een ziek paard :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:30

Hier staan ze ook nog allemaal in hun blootje ;-). Scheren doen we sowieso niet en het is nog veel te warm voor de dekens ;-).
De buren zetten hun ongeschoren paarden al bij 20° onder een deken _-:( .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:32

maximuss schreef:
Hier staan ze ook nog allemaal in hun blootje ;-). Scheren doen we sowieso niet en het is nog veel te warm voor de dekens ;-).

Oei dat is wel overdreven ja... Daar krijg je toch ook zieke paarden van? :x

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:32

Ik heb een deken paard en een bloot paard. Beide dag en nacht buiten met een goede droge schuilstal. Deken paard was ooit bedoeld als bloot paard maar bleek al snel dat ze de winter niet trekt in haar nakie. (ze wordt niet geschoren) Bloot paard heeft een mega vacht en weer of geen weer ze vindt het prima zo. Zo zie je maar, je kan bedenken hoe jij het wilt maar uiteindelijk bepaalt het paard wat goed is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:34

hier staat alles zonder deken!, de beste deken hebben ze al bij de geboorte meegekregen *\o/*

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:35

Sleeper schreef:
Ik heb een deken paard en een bloot paard. Beide dag en nacht buiten met een goede droge schuilstal. Deken paard was ooit bedoeld als bloot paard maar bleek al snel dat ze de winter niet trekt in haar nakie. (ze wordt niet geschoren) Bloot paard heeft een mega vacht en weer of geen weer ze vindt het prima zo. Zo zie je maar, je kan bedenken hoe jij het wilt maar uiteindelijk bepaalt het paard wat goed is.

Hoe merkte je dat? Ging ze vermageren?

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:35

Zo lang je er rekening meer houd dat je paard geen deken om heeft en met de training/rijden van je paard is er niks mis mee lijk mij.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:36

Ik heb er 1 die lekker teddy mag worden en bloot naar buiten gaat. Dit is omdat ik haar niet zo heel fanatiek meer rijd, en ze zweet ook niet zo snel als mn andere. Die train ik fanatieker, is deels geschoren en staat ook onder deken hierdoor.
Daarnaast kan ik voor mn 'blote' pony ook heel lastig goed passende dekens vinden. Of ze schuren, klemmen op de schoft of de borst of zakken achter de schoft.. neeeeeee gewoon lekker bloot :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:36

Ik ben bij ons op stal juist 1 van de enigd met dekens :p maar ook niet geschoren. De overige paarden staan lekker bloot overdag op de wei en snachts op stal. De opfok tot nu toe ook nog snachts buiten

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:37

Hier ook een blootje, pony staat de hele dag buiten en snachts op stal :)

Ze heeft een flinke vacht, zweet wel bij werk, maar is binnen 10 minuten opdedroogt dus ideaal! Ze geniet ervan dat ze nog lekker met haar blote kont in de modder kan rollen ipv met deken om haha!

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:37

Bij ons op stal is het omgedraaid; er zijn er slechts een klein aantal die dekens gebruiken. De rest zijn naaktlopers.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:38

Ik ben absoluut geen deken fan, maar mijn paard wel. Hij is bij zijn vorige eigenaresse altijd onder 400, 500 en 600gr gezet en allerlei staldekens om de aanmaak van wintervacht te beperken.

Als mijn paard het koud krijgt, gaat hij rondjes rennen, raakt uiteindelijk bezweet waardoor hij het nog kouder krijgt. Hij heeft een dun huidje en maakt weinig wintervacht aan. Dusssssssssss ik heb niet zoveel keus...

Dit wordt nu onze 2de winter samen, dus ik hoop hem weer iets meer aan de kou te kunnen laten wennen en zoveel mogelijk de 200gr deken proberen te voorkomen. We'll see.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:38

Ik heb ook een deken paard, hij is echt een mietje wat betreft weer. Zijn eetlust verdwijnt volledig als het hij het koud heeft. Hij heeft het vooral koud met regen en wind, normaal doe ik geen deken op voordat het onder de 10 graden is en blijft, maar met het verraderlijke weer van de afgelopen weer schommelen we daar nu tussen. Hij had het al koud met regen, heeft nu dus een 0 gram opliggen. Als het straks onder het nulpunt zakt krijgt hij de 200 gram op.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:39

Heleennn schreef:
Hoe merkte je dat? Ging ze vermageren?

Vermageren maar vooral futloos, vacht zag er niet uit. Maar ze toonde niet ziek. Deken op en poef probleem opgelost. Wel wacht ik zo lang mogelijk met het omdoen van de deken. Dit omdat ik zelf nog steeds, eigenwijs, geloof dat zonder het beste is. Overigens is ze inmiddels 24 en heb ik sowieso moeite om haar op gewicht te houden dus een deken is dan helemaal geen overbodige luxe. Maar diep in mn hart zou ik de dekens willen verbranden.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:39

Hier helaas niet meer bloot! Baal er ontzettend van maar paard maakt geen goede wintervacht meer aan doordat ze al wat ouder is. De paarden met deken die de hele dag op stal staan hadden een dikkere wintervacht dan mijn paard die zonder deken buiten stond, toen begon ik te twijfelen en heb maar een dekentje er over gegooid. Helaas...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:41

Kala schreef:
Ik ben absoluut geen deken fan, maar mijn paard wel. Hij is bij zijn vorige eigenaresse altijd onder 400, 500 en 600gr gezet en allerlei staldekens om de aanmaak van wintervacht te beperken.

Als mijn paard het koud krijgt, gaat hij rondjes rennen, raakt uiteindelijk bezweet waardoor hij het nog kouder krijgt. Hij heeft een dun huidje en maakt weinig wintervacht aan. Dusssssssssss ik heb niet zoveel keus...

Dit wordt nu onze 2de winter samen, dus ik hoop hem weer iets meer aan de kou te kunnen laten wennen en zoveel mogelijk de 200gr deken proberen te voorkomen. We'll see.

Dat is ook niet fijn voor je paard :n Hopelijk went hij snel, want 600 gram is toch echt veel of niet?

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:42

Hier staan de paarden ook nog zonder.
Okal ben ik wel van plan 1 deze dage de dekens onder het stof weg te halen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:43

Hier paardje nog bloot. Is wel een jonkie tweeënhalf, dus doe er niet veel mee verder, dus echt zweten doet ie niet. Ik zit er aan te denken om een racestreep te scheren omdat hij nu al zo'n dikke vacht heeft dat hij gewoon zweet, maar dat was met dat mooie weer. Met dit frisse weer heeft hij nergens last van.

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:46

Mijn verzorgpaard staat ook lekker ongeschoren buiten overdag, wel zo min mogelijk in de regen.

En met werk zweet ze wel, maar ze is ook zo weer opgedroogd, mits ze gwn goed is uitgestapt.

En dan vind ze het vooral het leukste om in de modderigste plek van het weiland zichzelf volledig te paneren met de beste laag modder -O-

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:46

mijn IJslander en 2shetlanders staan zonder dekens buiten. mijn ijslander heeft nog een babyface dus ziet er wel heel schattig uit met zijn pluisvacht en plofkuif <3
in de winter als het boven 3 graden is, na een training (niet heel intensief) staat hij soms al te druipen van het zweet, dat vind ik zelf niet zo fijn maar in de winter train ik daarom meestal niet zo intensief (wat vaker korte trainingen). mijn welsh staat wel met winterdeken op omdat ze nu echt nog helemaal geen wi tervacht heeft terwijl ze niet is geschoren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:47

maximuss schreef:

Ik heb ook zo'n buren ! :roll: En dan nog wel 2 paarden die hooguit 1x per jaar bereden worden...verders staan ze weg te smelten in hun paddockje >;)

Ik heb ééntje borst en stukje hals geschoren, de rest is hier gewoon ongeschoren en tot nu toe nog allemaal in hun blootje overdag op de wei en 's nachts op stal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 20:48

JackyCS schreef:
Hier staan de paarden ook nog zonder.
Okal ben ik wel van plan 1 deze dage de dekens onder het stof weg te halen.

Waarom?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:49

Mijn pony staat lekker bloot buiten en op stal. Ze heeft alleen een keer dek op gekregen toen ze bibberend in de wei stond. Snel de stal in en even het dek op.
ALS ze erg nat is na het rijden krijgt ze even het zweetdeken op maar verder niks.
Ja in de zomer een vliegendeken (dit jaar voor het eerst) Kon ze rustig in de wei staan zonder dikke bulten op haar lijf door die stomme vliegen. De boer wou hem avonds er al af doen omdat ze altijd zonder staat

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:50

Op mijn stal is mijn merrie nu nog de enige met een deken in haar 'kudde', ik denk dat dit ook grootendeels zo zal blijven :)