Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik het me af, omdat ik toch wel met een dubio zit...
Mijn paard heeft nu al een flinke vacht. Nu op dit moment is ze herstellende van een vervelende parasitaire infectie, maar niet ernstig, heb er zelf voor gekozen om haar een aantal weken op rust te zetten, zodat ze lekker bij kan komen van dit gevalletje. Voorheen zweette ze ook vrij veel.
Ze zweette erg snel hierdoor en duurde dan ook een paar uur voordat ze weer droog was en het land weer op kon. Mijn merrie kan absoluut niet op stal, ze breekt alles af, schuurt zich helemaal te pletter tot bloedens aan toe. Maar nu het volgende... Ik heb net een nieuwe winterdeken voor der gekocht, 1 met hals 350 grams. Nu wil ik haar graag laten scheren omdat ze eigenlijk altijd wel snel zweet en zo langzaam opdroogt door al dat haar... Maar ze staat dus wel 24/7 buiten... Wat is jullie mening hierover??
Scheren en 24/7 is geen probleem, mits je ze goed inpakt en ze genoeg ruwvoer hebben. Ik scheer hier ook alles kaal. Maar als je het alleen voor het zweten doet en je paard nu op rust gaat zou ik ervoor kiezen om alleen de borst en hals te scheren, dan kan ze toch haar warmte kwijt.
die van mij staat ook 24/7 buiten ik scheer hem in een race streep
xApple
Geplaatst: 05-11-14 20:27
Mijn pony loopt ook 24/7 buiten en is geschoren. Ze heeft een 200 grams waterdichte deken met hele hals en voelt elke avond nog lekker warm. Geen probleem hoor. Ik scheer alleen de benen niet, dat vind ik dan weer niet zo 'eerlijk', en voor mijn doelen is het toch niet nodig, ik rijd recreatief.
Dank je wel voor alle reacties. Dan laat ik mijn paardje met een gerust hart scheren. Widle het enorm graag, ook voor haar, maar was bang dat dat niet goed zou zijn ivm dag en nacht buiten
Maar waarom een paar uur wachten tot ze droog is? Een paard hoeft alleen maar droog op de huid te zijn en dat duurt maar even. Dus als je even uitstapt kan je paard gewoon naar buiten hoor. De vacht is daar voor gemaakt.
Ik heb 2 paarden die 24/7 buiten staan. 1 is geschoren en staat onder een dikke waterdichte deken. Dit paard wordt 4x per week dressuurmatig gereden en zweet snel. Ik moet hem nu eigenlijk voor de 2de keer laten scheren. (Benen niet) De andere heeft echt een tedyvacht en wordt 3x per week recreatief gereden. Ze zweet niet snel en is eigenlijk nooit tot op de huid nat, krijgt ook nooit een zweetdeken op (haar vacht fungeert als zweetdeken). Ik denk dat je moet afwegen wat je doel is. Ik zou met dit weer wel met 2 dekens werken, eentje voor dit weer en een dikkere (of onderdeken) voor als het overdag gaat vriezen.
Hier ook een geheel geschoren paard wat 24h per dag buiten staat. Ik zorg voor genoeg dekens maar ga het ook niet overdrijven. Bij lekker zonnig weer en 15 graden is een ongevoerde dekend nog steeds meer dan genoeg. Alleen bij minus 20 gaat er 400-500 gram op. Ik ben fan van de rhino wug dekens. Niet dat gedoe met een hals maar wel net dat beetje extra warmte. En niet te vergeten: altijd de mogelijkheid om beschut/ onder dak te gaan staan.
Voor je jezelf een hoop gedoe met dekens op de hals haalt... Mijn paarden gaan altijd nat naar buiten. Zolang ze maar ergens uit de wind kunnen staan en jij goed uitgestapt hebt geeft dat helemaal niks. Ik kan ze de ene dag flink in het zweet werken en de volgende dag zijn ze gewoon weer fit en soepel. Zweet verdampt bij paarden niet rechtstreeks vanaf de huid, maar net zoals een zweetdeken doet, vanaf de buitenkant van de vacht. Paarden kunnen dus ook niet zo snel kou vatten als mensen. Vandaar dat het niet zo'n probleem is.
Mijn pony is 2 weken geleden geschoren inclusief benen en hoofd en door omstandigheden kon ze nog niet op stal. Heb een lekkere dikke deken opgegooid en ze vind het heerlijk dat ze nu nog 24/7 buiten staat. Ik heb wel meerdere dekens zodat ik kan wisselen als het bv warmer word of ik kan er een bij opgooien.
Ik wissel nu inderdaad wel meer tussen dag en nacht dan toen hij nog wel op stal stond. Dan vangt de stal toch een deel van de temperatuur schommelingen weg. Nu is het bijna vast prik om er s nachts een dikkere op te gooien en overdag weer te wisselen voor een dunnere. Wat dat betreft ga ik mee met gypsy. Overweeg wel goed of het je dat waard is. Die van mij krijgt het zo heet tijdens het werk dat het gewoon niet te doen is. Dat hij er heel lui van zou worden (begrijpelijk ook) dat we niet fatsoenlijk door kunnen rijden in de winter.