paard 24-7 op stal naar 24-7 in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juulsorayaJarig

paard 24-7 op stal naar 24-7 in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:56

Hallo,

Ik ga met mijn paard verhuizen naar een andere stal!
Daar staat hij nu 24/7 binnen in een stal dat ook de reden is... hij is echt een buiten pony...nu ga ik naar een andere stal waar hij 24/7 in de wei komt te staan! waar ik een beetje bang voor ben dat de overgang te groot wordt...

Hebben jullie tips????

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:10

Rustig opbouwen met het gras, elke keer een uurtje meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:11

Ik heb hier paarden staan die ook zowat 24/7 op stal stonden.Ze vinden het heerlijk om 24/7 buiten te staan.De overgang gaf totaal geen problemen,net of ze altijd alleen maar buiten gestaan hadden.
Nu het wat kouder is,zou ik wel met deken buiten zetten,vooral de nachten zijn koud.
Het gras zit geen voedingswaarde meer in,dat kan geen kwaad nu in deze tijd.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:17

Ook al zit er weinig voedingswaarde meer in, het is een flinke verandering in rantsoen ook voor de verwerking in de darmen, dus zou toch voorzichtig zijn.

Anoniem

Re: paard 24-7 op stal naar 24-7 in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:24

Persoonlijk zou ik een dergelijke overgang eerder in de lente maken, maar anderzijds moet een paard daar wel tegen kunnen. Misschien een deken gebruiken als hij niet echt veel wintervacht heeft (hoewel dat vast nog wel komt dan), en er ook op letten dat hij genoeg ruwvoer heeft.

Leuk dat hij de wei op mag!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:35

As zaterdag ga ik exact hetzelfde doen dus ik lees mee!
Wat ik in elk geval doe is nu geen deken op en straks wel beginnen met een deken, tenzij het weer een warm weekend wordt (18 graden ofzo). En in de eerste instantie komt hij wel in de nacht op stal maar de bedoeling is om dat vrij rap af te bouwen, even afgaand op wat mijn paard aangeeft. Verder heb ik een waterdichte deken met verschillende diktes liners om zo te kunnen variëren naar aanleiding van de temperatuur. Ik hoop zo de overgang voor hem zo makkelijk mogelijk te maken. Overigens is het weiland al vrij arm qua gras en krijgen ze erg veel goed hooi bijgevoerd. Dus qua rantsoen is er niet een grote overgang.
Overigens doe ik het vanwege zijn beweging (hij wordt stijf nu) en omdat hij een hoestje krijgt van het stoffige binnenstaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:58

mystery1980 schreef:
Ook al zit er weinig voedingswaarde meer in, het is een flinke verandering in rantsoen ook voor de verwerking in de darmen, dus zou toch voorzichtig zijn.

Ik bedoel te zeggen dat ze nu hooi bijgevoerd moeten hebben op het weiland.Ze eten dus niet alleen maar gras.De overgang hierin is minimaal nu.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:06

gohya schreef:
Het gras zit geen voedingswaarde meer in,dat kan geen kwaad nu in deze tijd.

Wel moet je 's winters uitkijken voor het fructaangehalte in het gras. Bij nachtvorst en 's ochtends een fel winterzonnetje kan het fructaangehalte 's ochtends extreem hoog zijn, wat overdag weer wat afneemt. Bij koud vriesweer met een stralende winterzon kan de hele dag het fructaangehalte extreem hoog zijn.

Dus als je een paard hebt dat gevoelig is voor hoefbevangenheid zou ik dit wel in mijn achterhoofd houden. De shetlander van onze buren is hoefbevangen geraakt toen het vroor en de zon de hele dag door flink scheen.
Met bovenstaande weertypes lopen mijn shetlanders preventief de hele dag niet op de wei.

Maar inderdaad is nu de overgang minder groot, aangezien ze ook behoorlijk wat hooi op het land zullen eten.
Is er wel iets van een inloopstal/schuilstal?

juulsorayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:13

hoi,

hij zit heel dik in het haar! er staat best veel gras maar er lopen kooien en nog meer paarden en een hele grootte schuur waar ze in kunnen! denk dat het idd wel handig is om een stuk af te zetten idd hij wordt erg snel te dik! hij stond voorheen in een natuur gebied dus... hopelijk gaat het goed komen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 00:07

Ik verplaats dit topic van MD naar VSW omdat het daar beter past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:23

@ts, de jouwe al verplaatst? De mijne gaat vanmiddag!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:23

Ik heb anderhalf jaar geleden mijn paarden ook verhuisd naar een 24/7 lokatie.
Mijn paarden stonden op de vorige lokatie wel al overdag in een wei, dus de overgang naar gras was niet zo groot voor ze.
Voor paarden heeft een verhuizing altijd een flinke impact, zowel mentaal als lichamelijk.
Komt je paard in een kudde/groep te staan? Hoe ziet de nieuwe locatie eruit?
Mijn paarden heb ik bij een groepje andere paarden gezet.
Mijn pony had meteen een vriend gevonden, mijn paard heeft meer moeite gehad. Hij was dood en doodop de eerste weken. Hij vond niet de rust en veiligheid om te gaan rusten/slapen en had moeite zolang er nog geen groepsvorming was, om waken (voor veiligheid) aan de andere paarden over te laten.
Na een paar weken zag je dat de paarden een groep begonnen te vormen en na een paar maanden begon er kuddevorming te ontstaan, en dat is heel gaaf. Wij mensen besluiten om paarden samen te zetten die mogelijk, als ze zelf zouden kiezen, nooit in deze kuddesamenstelling bij elkaar zouden staan.

Doordat paarden vrij veel stress hebben als ze verhuizen, zou ik als je de mogelijkheid hebt, zorgen dat ze in het begin kwa bijvoeding hetzelfde krijgen als dat ze nu hebben. Kan je hooi mee nemen van de lokatie waar je nu staat? En als je paard krachtvoer krijgt, zou ik daar voorlopig niets aan veranderen.

Ik ben zelf geen voorstanden van dekens voor paarden die 24/7 buiten staan. Met name met regen is het uitkijken dat dekens niet door gaan slaan. Ik zou alleen een deken opleggen als er regelmatig, meerder keren per dag, toezicht is.

Mijn paard en pony zijn heel erg relaxed geworden van hun buitenleventje. Ze staan op 5 hect.(in een rustig gebied waar geen verkeer en drukte is, hooguit af en toe een tractor, wat koeien en een verdwaalde wandelaar) en kunnen de hele dag bewegen. De rust en de stilte van de plek, de stabiliteit van de kudde, heeft ze teruggebracht naar paard zijn.
Voor mij was het aanpassen, geen electriciteit, geen stromend water, in weer en wind, geen bak (wel een prachtig bos). Ik heb andere kleding moeten kopen en ben zelf ook totaal veranderd in omgang met mijn paarden. Wie ben ik om mensendrukte en stress mee te nemen in de wereld van tijdloosheid, rust en stilte van het paard.Ik moest me dus ook flink aanpassen.
Dus niet alleen mijn paarden hebben een overgang gemaakt maar ik ook.
Het is de beste keus die ik voor ons had kunnen maken.

Ik wens jou en Troi veel geluk op de nieuwe plek!

juulsorayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 23:00

Morgen wordt hij verhuist! hij komt in een kleine groep te staan! mijn paarden hebben geen dekens op tenzij het nodig is! lekker paard zijn vindt ik wel belangrijk

juulsorayaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 22:16

Hoi,

Hij is vandaag verhuist hij heeft het nu al goed naar z´n zin hij staat nu bij 2 merrie´s wat erg goed gaat helemaal happy!