Paard plast in drinkbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

Paard plast in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:01

Hallo,

Al een tijdje zit ik met een probleem: mijn paard plast op stal in haar drinkbak. Tenminste.. dat vermoeden heb ik :Y)

We dachten eerst dat de katten het op haar drinkbak hadden gemunt, maar toen ik vanavond op stal kwam zat haar drinkbak echt tot het randje vol met een geel goedje met wit schuim er op. Het voelde zelfs nog warm..

Gevolg: ze drinkt er niet meer uit en valt haar drinkbak zowat aan op het moment dat ik het aan het schoonmaken ben. Daarna bleef ze ook heel lang drinken en had ze zelfs geen oog voor een wortel (dat is nog nooit gebeurd :') ) Ik heb haar zelfs bij de drinkbak weg moeten trekken, omdat ik bang was dat ze teveel zal drinken.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat zal ik hier aan kunnen doen? Zal het werken om de bak hoger te hangen? Of drinkt dat te moeilijk voor haar?

Ter informatie: het is een automatische drinkbak met zo'n neus klepel. De stal is vrij ruim en ze staat er alleen 's avonds en 's nachts.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

ImLucky

Re: Paard plast in drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:04

wow hahaha nee geen ervaring mee, maar wel ontzettend knap dat ze dat kan :+

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:05

Hoger hangen? Op een gegeven moment moet ze er niet meer bij kunnen om te plassen :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:06

Hoe doet ze dat :')

Ken het wel dat ze erin schijten, maar erin plassen is nieuw _O-

Ik zeg ook hoger hangen (als dat kan ivm met leidingen)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:09

Ik vraag me ook af hoe ze het doet, maar blijkbaar lukt het haar toch.

Aan hoger hangen dacht ik inderdaad ook. Maar ik weet niet of ze dan nog wel goed kan drinken? De drinkbak hangt voor haar nu op borsthoogte.

Weet verder ook niet of dat kan idd ivm leidingen..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:13

Misschien iets ervoor hangen/zetten (veiligheidsbeugel oid) zodat ze er nog wel bij kan met haar hoofd, maar niet meer erboven kan hangen met haar achterste?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:15

Beugel erom heen, zodat ze er niet bij kan. Of als het haar vaste piesplek is je waterbak omhangen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 22:04

Bedankt voor het meedenken!

Een beugel er om klinkt wel oplossend. Al ben ik wel bang zat ze hier weer klem tussen kan raken. *zucht* ik had gehoopt dat er meerdere mensen waren met dit probleem..

Een vaste piesplek heeft ze niet. Madame is een stalvarken en doet het dus door haar hele box.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:09

Moet je een Ruin kopen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:14

Emmer drinkwater neerzetten in de andere hoek.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:16

heb het al eens eerder gehoord. :j Een paard die altijd in de emmer plasde. Hadden ze aangeleerd op concours was makkelijk en vervolgens deed ze het niet meer in de stal/wei. Wij hebben onze waterbakken ook omhoog geplaatst omdat ze er graag in wouden poepen.. Ik heb het alleen door een loodgieter laten doen, die heeft de spullen en verstand van! :D

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:18

akreuze schreef:
Moet je een Ruin kopen

Nee hoor. Ruinen schijten ook in hun drinkbak :+

Idd een beugel ervoor hangen, of een ton neerzetten als je stal groot genoeg is.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:19

akreuze schreef:
Moet je een Ruin kopen

:')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:24

Zoals al eerder genoemd in dit topic is een beugel vaak een uitkomst.
Daardoor kunnen ze niet dichtbij de drinkbak staan en lukt het ze niet om er in te plassen.
De beugel moet niet zo groot zijn dat ze hun hoofd er tussen kunnen steken, wij hebben ook 1 stal met een beugel ervoor, omdat het paard steeds in de drinkbak poepte. Ik kan er wel een foto van maken als je wil zien hoe het er uit ziet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:34

In het kader van 'out of the box' denken - misschien nog een bak erbij hangen (ietsjes lager) met een afvoer? Dan hoef je ook minder vaak uit te mesten :) Paardentoilet :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:19

Shadow0 schreef:
In het kader van 'out of the box' denken - misschien nog een bak erbij hangen (ietsjes lager) met een afvoer? Dan hoef je ook minder vaak uit te mesten :) Paardentoilet :D

Vind ik leuk!!!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 17:41

anke_e schreef:
heb het al eens eerder gehoord. :j Een paard die altijd in de emmer plasde. Hadden ze aangeleerd op concours was makkelijk en vervolgens deed ze het niet meer in de stal/wei. Wij hebben onze waterbakken ook omhoog geplaatst omdat ze er graag in wouden poepen.. Ik heb het alleen door een loodgieter laten doen, die heeft de spullen en verstand van! :D

Dat van een emmer ken ik. Maar vind dat toch erg zielig.

Mjetterd schreef:
Zoals al eerder genoemd in dit topic is een beugel vaak een uitkomst.
Daardoor kunnen ze niet dichtbij de drinkbak staan en lukt het ze niet om er in te plassen.
De beugel moet niet zo groot zijn dat ze hun hoofd er tussen kunnen steken, wij hebben ook 1 stal met een beugel ervoor, omdat het paard steeds in de drinkbak poepte. Ik kan er wel een foto van maken als je wil zien hoe het er uit ziet?

Als je een foto kunt plaatsen, heel graag! Dan krijg ik ook een beetje een beeld er bij :)

Shadow0 schreef:

Hihi werkte dat maar zo :P

Ik ga eens kijken of ik voor tijdelijk misschien een voerbak aan de deur kan hangen met water er in. :)*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:02

Afbeelding

Zo iets, alleen weet ik niet of ze er dan niet meer in kan plassen. Zo heel veel verschil zit er niet in, al is het misschien natuurlijk net genoeg.

Vind het trouwens wel bijzonder knap!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:26

Quir schreef:
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8ml92Mb5JAqy0pJLN54Y2ZC1q-GBNpETbEQjNDBP4qGnL1eQn

Zo iets, alleen weet ik niet of ze er dan niet meer in kan plassen. Zo heel veel verschil zit er niet in, al is het misschien natuurlijk net genoeg.

Zoiets alleen dan wat ruimer zodat er echt een afstand tussen beugel en drinkbak zit :j . Als je dan bang bent dat ze klem komt te zitten zou je de ruimte ook nog dicht kunnen laten lassen met plaatwerk?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:27

Quir schreef:
[ Afbeelding ]

Nee, wij hebben er wel meer ruimte tussen zitten. Ga zaterdag een foto maken voor je hoe wij het hebben opgelost. *D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:22

Sorry, het duurde even een tijd. Vergat steeds een foto te maken.
Dit paard poepte altijd in zijn drinkbak, nu we de stang er voor hebben geplaatst gebeurd het nooit meer.
Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:24

Tjee, je moet er toch niet aan denken, dat er een hoef of het hoofd in vast kom te zitten... Zou nooit in mijn stallen komen zoiets...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:27

In plaats van een beugel (wat toch even tijd kost om vast te zetten ed) zou je wellicht een stroomdraadje kunnen plaatsen voor tijdelijk? Lijkt me vrij zorgelijk als ze niet vrij over water kunnen beschikken...

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:44

Bedankt voor de foto mjetterd. Ik ben alleen inderdaad bang dat ze daar tussen blijft zitten. Het is namelijk geen rustig paard.

Stalgenootjes houden de drinkbak nu ook in de gaten. Ik ga een losse bak over de deur hangen, moet alleen nog even haakjes halen want de haken van de bak zijn niet breed genoeg :)