stallen laten zetten en alles daarrond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Maximus

stallen laten zetten en alles daarrond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:54

Hey allemaal,

Nu heb ik mijn ouders zover gekregen om stallen te laten zetten. Ervaringen, meningen, tips, ed zijn meer dan welkom! Ik ben ook erg geïnteresseerd in de prijs/kwaliteit verhouding van alles dus als jullie daar meer over weten, shoot! *\o/*

Eerst: omdat wij uit onze keuken zicht gaan hebben op de stallen, willen mijn ouders dat het er ook mooi uitziet van buitenaf. Mijn eerste vraag is dus: buitenkant stalgebouw: in hout of in steen?

Hieronder al even wat mijn moeder en ik al in gedachten hadden. Hierop zijn de staldeuren geen schuifdeuren maar scharnierdeuren die openzwaaien omdat dit ons mooier leek. Toch graag even jullie mening: staldeuren: gewone schuifdeuren of deuren die openzwaaien?

Afbeelding

Opslagplaats is voor wat hooi te plaatsen (7/8 balen). We hebben vlak naast de stallen nog twee containers waar we de stalbedekking en het andere hooi gaan bewaren. Verder: stal 3 is voorzien voor mijn paard. De kleine stal ernaast is voor de shetlandpony van een vriendin, hij gaat dienen als weidemaatje voor de mijne. 's Morgens gaan hun deuren open en kunnen ze lekker op de wei, en ook gelijk in hun stal als het regent of zo. Stal 1 is voor mijn andere pony die binnenkort ook verkocht wordt en dan zijn stal 1 en 2 voor verhuur.

Welke stalbedekking vinden jullie het beste?

We gaan ook een nieuwe piste aanleggen. De piste moet het hele jaar door te berijden zijn, dus graag ook jullie mening hierover: Buitenpiste: eb en vloed piste, all weather turft,... ? gaat een 20x60 worden.

Er zou nu dus al 1 stal en binnen een of twee jaar 2 stallen vrij staan, die we gaan verhuren. Even een opsomming van wat er dan allemaal ter beschikking is:
- stal van 4x4
- wasplaats, warm en koud water
- voldoende plaats voor materiaal
- overdag indien gewenst weidegang (heel grote en mooie weide's met hout omheind, kunnen appart of samen staan)
- paarden worden op de wei gezet 's morgens en binnengehaald na de middag
- 2x per dag gewenste voeding
- 2x per dag indien niet op weide hooi
- buitenpiste 20x60
- paard kan indien gewenst gereden/gelongeerd worden
- wandelen naast het water of in het veld op 5 min. afstand
- regio Antwerpen, Lier (België :) ). Ongeveer 3km van het centrum, toch in het rustige platteland
- dekens opgelegd, afgedaan naar wens
- trailer ter beschikking
- elke dag bijgestrooid, vuile plekken eruitgehaald
- 1x in de week volledig uitgemest

Mijn vraag is dus: Hoeveel stalgeld kan ik hiervoor per maand vragen?

even ter vergelijking (een degelijke stalling vinden in mijn buurt is heel moeilijk, prijzen voor goede stallingen lopen dan ook hoog op)
nu betaal ik per paard 350 euro per maand:
- stal 3x4
- 1x per dag hooi, rest zelf bijgeven
- ong. elke dag bijgestrooid
- 1x in de 2 weken helemaal uitgemest
- heel zware binnenpiste ong. 25x50
- slechte buitenpiste, bij de minste regen niet te doen 20x60
- 2x per dag voederen
- zelf dekens opleggen, afdoen
- zelf op wei zetten, kost meer en kan max. 4u per dag
- zelfde ligging als bij mij

BEDANKT ALLEMAAL! sorry voor de lange post :o

Jamie5

Re: stallen laten zetten en alles daarrond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:19

1) Steen straalt volgens mij meer stevigheid uit! Maar hout is ook speciaal :)
2) Schuifdeuren sparen wel plek.
3) Stro :j kunnen ze wat knabbelen, en dan hebben ze meteen iets te doen !
4) Ik heb wel een paar keer op "eb en vloed" gereden, op AWT nog nooit.. Ik heb wel gehoord dat er in eb en vloed ook stukjes rubber zitten zodat ze niet uitglijden, maar of dit zoveel verschil maakt weet ik niet precies..

Hopelijk heb je iets aan mijn "super" uitleg :')

_Maximus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:35

@jamie5
1. vind ik ook! We gaan ook de prijzen vergelijken en waarschijnlijk het goedkoopste nemen :)
2. we kunnen ook gewoon voor mooie schuifdeuren gaan, even klassevol als die andere maar idd meer plaatsbesparend
3. staan ze nu op, leek mij ook een goede keuze. Wel moeilijker te onderhouden dan bv vlas, maar stro is idd toch het beste zodat ze kunnen knabbelen

4. voelde die eb en vloed goed? :D

bedankt he!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:38

Houd er met steen en alleen een deur wel rekening mee dat het erg lastig wordt om een overleden paard eruit te krijgen. Daar hebben wij ons ook op verkeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:51

Buitenkant steen, rot niet en je hoeft niet te schilderen (minder onderhoud aan).
Schuifdeuren schelen veel plek en zeker binnen wel zo handig ivm ruimte (geen ruzie met deur en kruiwagen bv). Lange termijn is 4 dezelfde maat boxen praktischer, dus overweeg shetbox ook 4x4 te maken.
Voor je bodembedekking zou ik zeer zeker hitmatrassen overwegen. Altijd zachte ligplek en minder strooisel nodig, wat ook weer minder mest geeft en aangezien je mest meestal moet afvoeren en per hoeveelheid betaald kan dat flink schelen op termijn.
Kijk naar iets als een slowfeeder om ze lang met hun hooi bezig te laten zijn, scheelt vaak ook veel verspilling (minder om door de box te trekken en vies te maken) en minder kans/tijd op verveling en bijbehorende sloop acties.

Vraag voor je bakbodem eerst de milieuregels na bij je gemeente, want die bodem moet er ooit weer uit. Hoe het in BE zit weet ik niet, maar hier in NL kan dat een kostbare zaak worden.

Kijk voor je stalgeld naar wat je kosten zijn en wat normaal is voor particuliere plekjes zoals deze in je buurt.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:40

Hout of steen?
Kijk ook eens naar betonelementen met ingelegde steen. Scheelt enorm in de bouwtijd en is zeker niet duurder dan traditioneel metselwerk. Ziet er aan de buitenkant als metselwerk uit en aan de binnenkant is het mooi glad. Zelf zijn we er enorm tevreden over. In alle gevallen maak de stal hoog genoeg (goot 3 m) en zorg voor voldoende licht en ventilatie door toepassing van een open nok met lichtkoepel.

Schuifdeuren of draaideuren?
Draaideuren zijn mooi en je kan bijvoorbeeld kiezen voor tweedelige deuren. In onze stal staan de paarden graag over het onderdeurtje de stalgang op te kijken. Maar het middenpad is slechts 2 m. Omdat draaideuren standaard 120 cm zijn is dit wel erg smal. Het lijkt me verstandig om schuifdeuren met een draaiopening in de bovendeur te nemen. (http://www.cavalo.nl/stallen/paardenbox ... ewerk.html)

Als de bouwverordening het toestaat zou je ook met het oog op de opmerking van Anouska er voor kunnen kiezen de stal 1 m breder te maken met een middenpad van 3 meter. Je kan dan wat makkelijker met een tractortje of shovel binnen.

_Maximus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 00:25

ik ga die 4 stallen gewoon even groot maken en het gangpad breder, dat is geen probleem. Dan heeft de shetter maar een lekker grote stal :). Ik ga ook zeker die betonelementen met ingelegde steen bekijken, lijkt mij een heel handig concept.

die schuifdeuren met draaiopening in de bovendeur zijn veel praktischer dan volledige draaideuren en zien er ook nog eens mooi uit dus dat is momenteel de optie die ik ga kiezen.

Slowfeeders komen er wel, hebben ze nu ook.
Als ik weet welke bodem voor de piste mag van de gemeente kan ik ook daarover beslissen.

Heb al veel van die hitmatrassen gehoord, daar ga ik mij ook nog wat meer over informeren. Vrienden van ons hebben die en zijn daar heel tevreden over. Nu staan ze gewoon op een betonnen vloer met stro.
Verder kan ik als het zover is een paar verschillende stalbedekkingen uitproberen om te kijken wat voor mij en de paardjes het beste is.

Nogmaals bedankt allemaal!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 01:10

Stenen stal, mooier en minder onderhoud.
buitendeuren draaideuren 2 delig (boven en onderdeur) met kiep/kantelraam ivm ventilatie bij gesloten bovendeur.
binnendeuren schuifdeuren ivm ruimte gangpad.

Bouw met ruime overstek (1 meter mag hier zonder mee te tellen in m2) of soort van veranda/overkapping er voor ivm schaduw en inregenen.
Hoge ruimte en eventueel deels een zolder.
Prettig is gierput met goot in de boxen, zodat de stal droger blijft, bij stalverhuur is toilet in de stal prettig zodat mensen niet bij jullie binnen naar toilet hoeven of in de box hun behoefte moeten doen bij hoge nood...
Handig is (brede) deur bij opslagvoorraad zodat je niet de hele stal door met met allerlei bochten.

Stalgeld: vergelijk met stallen die geen binnenbak hebben. Reken voor jezelf uit wat je aan voer en strooisel kwijt bent, wat je wilt hebben aan kale huur en wat voor de verzorging die je over neemt.
Als je bak veel beter is, of alles er mooier en nieuwer uit ziet of het kleinschaliger is hoef je niet perse goedkoper of hetzelfde te vragen als andere stallen. Er zijn ook mensen die voor een echt fijne stal meer willen betalen. Het is maar net welke mensen je wilt aantrekken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:33

Ik zit volop in de sector en ik zou sowieso voor een prefab met steenmotief kiezen.
Moet je al heel goed voor kijken of het wel een prefab is en de bouwtijd is veel korter.

In de stallen binnen zou ik sowieso voor schuifdeuren gaan, buitendeuren draaideuren.

Een all-weather tuft is het hele jaar door berijdbaar, maar is zo lelijk als de pest. En aangezien het oog ook wat wilt, zou ik dat nooit aanleggen. Als je het budget hebt, sowieso voor een eb- en vloedbodem gaan, zonder enige vorm van twijfel.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:36

Ik zou die 4e stal toch even groot doen als de rest, stel dat daar later iemand een paard wil zetten.

Veel succes +:)+

Edit; zie dat je dit al gaat doen!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:44

Ik zeg, trek eens aan de bel bij prubo.nl zei hebben onze stal gebouwd en mooier kan je het niet hebben! Wij hebben hout ziet er mooier uit. Ik zal zo foto's maken voor je!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:44

Ik persoonlijk zal geen opslag achter de zadelkamer doen.
Dan heb je altijd hooi en stof op je tuig.

Zou de opslag groter maken, daar de zadelkamer maken (evt afsluitbaar).
De (nu op papier) zadelkamer wordt dan kleiner en kun je het voer in kwijt, en op de plek waar Eten staat hooi/stro plaatsen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:50

Wat ontzettend gaaf om deze droom te kunnen pakken.
Klinkt stom, maar ik zie het als een droom.

Ben het wel eens met brainless.

Als je voer en opslag nu aan elkaar maakt?
En de zadelkamer naast je wasplaats?

Ik denk enkel mee hoor... Mensen die tegen argumenten hebben, graag!!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:16

Zadels naast de wasplaats is sowieso fijn, hoef je minder ver te sjouwen als je opzadelt daar. Ik denk dat je ook rekening moet houden met ruimte voor een riek, poetsspullen enz. Als ik bovendien bij jou op stal zou staan, zou ik mijn eigen zadelkast willen. Is daar ook ruimte voor? Toch belangrijke voorwaarde bij verhuur... Hetzelfde geldt voor een plek om dekens te drogen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:29

Ik denk dat je niet alleen naar mooi moet kijken maar ook praktisch!. Als buitenaanzicht zou ik steen nemen. Is mooier en gaat langer mee, weinig onderhoud. Qua deuren zou ik altijd schuifdeuren nemen. Werkt gewoon makkelijker. Zeker de grote deuren naar buiten. Ik zou als ik jou was de kleine pony stal ook gewoon 4 x 4 maken. Stel die pony gaat een keer weg of iets dan kan je hem altijd nog gewoon als paardenstal gebruiken.

Qua indeling ben ik het met mijn voorganger hierboven eens, ik zou je zadelkamer naast je wasplaats maken en de voeropslag en gewone opslag aan elkaar. Ik zou je zadelkamer ook afgesloten maken!

Qua bodem zou ik toch echt gaan voor een kwalitatief goed eb en vloed bodem, daar heb je het meest plezier van. Van all weather tuft krijgen ze nog weleens peesproblemen door de stroefheid van de lapjes. Al is het met sneeuw en vriezen ideaal.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:31

Als je de opstelling zoals boven neemt heb je constant wind/tocht in je stallen wanneer je aan beide kanten de luiken openlaat. Als je bij de ene kant dus de hele dag de deuren openzet, omdat je eigen paarden zelf naar binnen en naar buiten moeten kunnen, betekent dat dus dat de huurboxen met het luik dicht moeten staan. Misschien ook een beetje overdone om in elke wand deuren te hebben. Zoals al eerder gezegd, hooiopslag naast zadels is verschrikkelijk irritant, kan me ook voorstellen dat huurders graag een kast willen, die moet dan voor het hooi komen te staan.
Ik mis ook een plek waar je handig spullen kwijt kunt als je kruiwagens, mestvorken, bezems, emmers dekens etc.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:27

Sunny schreef:
Als je de opstelling zoals boven neemt heb je constant wind/tocht in je stallen wanneer je aan beide kanten de luiken openlaat. Als je bij de ene kant dus de hele dag de deuren openzet, omdat je eigen paarden zelf naar binnen en naar buiten moeten kunnen, betekent dat dus dat de huurboxen met het luik dicht moeten staan. Misschien ook een beetje overdone om in elke wand deuren te hebben. Zoals al eerder gezegd, hooiopslag naast zadels is verschrikkelijk irritant, kan me ook voorstellen dat huurders graag een kast willen, die moet dan voor het hooi komen te staan.
Ik mis ook een plek waar je handig spullen kwijt kunt als je kruiwagens, mestvorken, bezems, emmers dekens etc.

Wij denken hetzelfde :)

Ts, is het plan al wat aangepast? En kun je dan een nieuwe tekening maken? Anders krijg je steeds hetzelfde commentaar...

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:40

Mooie ideeën.
Twee tipjes: een gangpad van 1 meter is zeer smal. Als het kan zou ik het 2 meter breed maken.
Verder kan je het beste de stal van 3x3 naar 3x4 maken, daar kan je nog een een paard in zetten,
in een 3x3 wordt het wat krap.
Voor de shetlander kan je een minder groot gedeelte van de stal op strooien.
Wat misschien nog leuk is voor de shetlander is om een lagere deur te hebben zodat hij/zij er over heen kan kijken, maar misschien had je daar zelf al aan gedacht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:01

Ik zou de 3 grote boxen naast elkaar maken. De ponybox op de kopse kant tegen de laatste box aan. Zo houdt je meer ruimte over voor andere dingen en voorkom je doortochten omdat de luiken recht tegenover elkaar open staan.

Ik zou een luifel aan de buitenkant vd stal maken zodat de boxen niet inregenen en de paarden kunnen schuilen als ze buiten staan. Tenminste, als de weide direct aan de stal grenst.

Ik zou de zadelkamer dicht maken, met deur en plafond om te voorkomen dat al je spul enorm stoffig wordt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:25

Fritt_J schreef:
Mooie ideeën.
Twee tipjes: een gangpad van 1 meter is zeer smal. Als het kan zou ik het 2 meter breed maken.
Verder kan je het beste de stal van 3x3 naar 3x4 maken, daar kan je nog een een paard in zetten,
in een 3x3 wordt het wat krap.
Voor de shetlander kan je een minder groot gedeelte van de stal op strooien.
Wat misschien nog leuk is voor de shetlander is om een lagere deur te hebben zodat hij/zij er over heen kan kijken, maar misschien had je daar zelf al aan gedacht.

Gangpad had ik niet eens opgelet. hij staat ingetekend als 2 meter maar ook dat is veel te smal. Dan gaan ze naar elkaar happen als je langsloopt en draaien is aan de krappe kant.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:33

Ik zou qua bodem ook eens kijken naar een agterberg bodem. Ik heb er zelf nooit op gereden maar hoor er erg goede verhalen over. Is het niet een optie om de stallen tegen de wand te maken waar jullie keuken op uit kijkt? of is dit al zo? Want dan zou je bijvoorbeeld luiken kunne plaatsen, dat geeft een gezellig aanzicht en dan kan je vanuit je keuken naar je paarden kijken

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:03

davinci2412 schreef:
Ik zou qua bodem ook eens kijken naar een agterberg bodem. Ik heb er zelf nooit op gereden maar hoor er erg goede verhalen over. Is het niet een optie om de stallen tegen de wand te maken waar jullie keuken op uit kijkt? of is dit al zo? Want dan zou je bijvoorbeeld luiken kunne plaatsen, dat geeft een gezellig aanzicht en dan kan je vanuit je keuken naar je paarden kijken

Ik denk dat je daar je ouders ook blij mee maakt. Dan zou je misschien de stallen allemaal aan die kant kunnen doen, zodat ook de huurders een luik bij de stal kunnen hebben zonder dat één van de twee kanten op de tocht komt te staan.

Verder wat al eerder is gezegd:
-prefab is goedkoop en snel
-de shetlander stal even groot zodat die evt. later ook verhuurd kan worden
-steen is mooi en onderhoudsvriendelijk
-schuifdeuren hebben bij mij altijd de voorkeur, ik heb een hekel aan draaideuren. Als ik met een paard sta is die draaideur ineens verrekte zwaar/lastig open te maken soms. :')
-ik vind het ook een goed idee inderdaad om gewoon een ruimte vrij te houden als zadelkamer, maar dat de huurders zelf voor een zadelkast zorgen. Iedereen prefereert namelijk weer een andere indeling van de kast.

Hoop dat ik heb kunnen helpen zo :)