Nu heb ik mijn ouders zover gekregen om stallen te laten zetten. Ervaringen, meningen, tips, ed zijn meer dan welkom! Ik ben ook erg geïnteresseerd in de prijs/kwaliteit verhouding van alles dus als jullie daar meer over weten, shoot!

Eerst: omdat wij uit onze keuken zicht gaan hebben op de stallen, willen mijn ouders dat het er ook mooi uitziet van buitenaf. Mijn eerste vraag is dus: buitenkant stalgebouw: in hout of in steen?
Hieronder al even wat mijn moeder en ik al in gedachten hadden. Hierop zijn de staldeuren geen schuifdeuren maar scharnierdeuren die openzwaaien omdat dit ons mooier leek. Toch graag even jullie mening: staldeuren: gewone schuifdeuren of deuren die openzwaaien?

Opslagplaats is voor wat hooi te plaatsen (7/8 balen). We hebben vlak naast de stallen nog twee containers waar we de stalbedekking en het andere hooi gaan bewaren. Verder: stal 3 is voorzien voor mijn paard. De kleine stal ernaast is voor de shetlandpony van een vriendin, hij gaat dienen als weidemaatje voor de mijne. 's Morgens gaan hun deuren open en kunnen ze lekker op de wei, en ook gelijk in hun stal als het regent of zo. Stal 1 is voor mijn andere pony die binnenkort ook verkocht wordt en dan zijn stal 1 en 2 voor verhuur.
Welke stalbedekking vinden jullie het beste?
We gaan ook een nieuwe piste aanleggen. De piste moet het hele jaar door te berijden zijn, dus graag ook jullie mening hierover: Buitenpiste: eb en vloed piste, all weather turft,... ? gaat een 20x60 worden.
Er zou nu dus al 1 stal en binnen een of twee jaar 2 stallen vrij staan, die we gaan verhuren. Even een opsomming van wat er dan allemaal ter beschikking is:
- stal van 4x4
- wasplaats, warm en koud water
- voldoende plaats voor materiaal
- overdag indien gewenst weidegang (heel grote en mooie weide's met hout omheind, kunnen appart of samen staan)
- paarden worden op de wei gezet 's morgens en binnengehaald na de middag
- 2x per dag gewenste voeding
- 2x per dag indien niet op weide hooi
- buitenpiste 20x60
- paard kan indien gewenst gereden/gelongeerd worden
- wandelen naast het water of in het veld op 5 min. afstand
- regio Antwerpen, Lier (België

- dekens opgelegd, afgedaan naar wens
- trailer ter beschikking
- elke dag bijgestrooid, vuile plekken eruitgehaald
- 1x in de week volledig uitgemest
Mijn vraag is dus: Hoeveel stalgeld kan ik hiervoor per maand vragen?
even ter vergelijking (een degelijke stalling vinden in mijn buurt is heel moeilijk, prijzen voor goede stallingen lopen dan ook hoog op)
nu betaal ik per paard 350 euro per maand:
- stal 3x4
- 1x per dag hooi, rest zelf bijgeven
- ong. elke dag bijgestrooid
- 1x in de 2 weken helemaal uitgemest
- heel zware binnenpiste ong. 25x50
- slechte buitenpiste, bij de minste regen niet te doen 20x60
- 2x per dag voederen
- zelf dekens opleggen, afdoen
- zelf op wei zetten, kost meer en kan max. 4u per dag
- zelfde ligging als bij mij
BEDANKT ALLEMAAL! sorry voor de lange post