Sinds 1,5 maand heb ik een nieuwe bijrijder. Een heel prettig iemand, die veel tijd in mijn paard steekt. Alleen: ze kan niet geweldig rijden. Nu is het zo dat mijn paardje heel moeilijk nageeflijk / aan de teugel is te rijden, ik heb er zelf ook best lang over gedaan voor ik dat voor elkaar kreeg. Mijn bijrijder krijgt dat dus ook niet voor elkaar. Maar omdat ze verder wel een stille hand heeft, netjes zit en niet schopt kan ze ook niet veel aan mijn paard verpesten... Als zij heeft gereden kan ik de volgende dag ook moeiteloos op mijn paard stappen zonder enig verschil.
Nu kwam ik gisteren toevallig even langs op de manege om wat spullen te brengen en toen was ze toevallig net aan het rijden. Wat zie ik: ze heeft de tiedeman los terwijl ik tegen haar heb gezegd dat ik pas wil dat ze dat doet las Jolly er echt goed door heen is en ook constant is daarin. Nou, Jolly had nu niet meer dan een rechte hoofd-hals lijn. Dus ik heb (heel streng, waardoor ik dus nu een beetje twijfel...) gezegd dat ik niet wil dat ze de tiedeman af doet. Zij gaf aan dat ze dat deed omdat ze dacht dan mijn paard zo wat meer ontspannen zou zijn....
Volgens mij maakt dit weinig uit, want als het paard goed loopt werkt de tiedeman niet in, het is alleen een extra hulpje als het paard met d'r koppie omhoog loopt.Nu rij ik zelf de laatste tijd zonder tiedeman en dat gaat heel goed. Dat heb ik ook in ons 'dagboekje' geschreven waar in staat wat we elke dag gedaan hebben met Jolly. Dus ik kan me voorstellen dat zij dacht toen ze dat las....
Wat vinden jullie: ben ik te ver gegaan met haar verplichten met tiedeman te rijden? Zouden jullie, als jullie mijn bijrijder waren, nu afgeknapt zijn?
Sorry voor het lange verhaal... maar het is echt een beetje in m'n hoofd aan het rommelen.
daar moeten ze tegen kunnen hoor 
Ik rij zelf met dressuren niet meer met martingaal maar bij mij loopt hij ook anders. Mijn bijrijdster heeft er nooit een punt van gemaakt dat ik zonder ging rijden en zij met moest
Ik heb het nu het met het rijden met haar beter gaat, de keuze aan haar gelaten en nu rijdt ze zonder martingaal.
) en toen heb ik ook nog even met mijn instructeur overlegd. Hij gaf aan dat Jolly idd bij mijn bijrijder voornamelijk aan het sterrekijken is en dat het absoluut geen goed idee is als ze zonder thiedeman rijdt. Hij vindt: met thiedeman, en als ze goed loopt kan ie een gaatje losser. Maar beslist niet af! Dit is zelfs nog iets strenger dan ik zelf had voogesteld dus... (ik heb in het begin met haar afgesproken, met thiedeman rijden en als ze lekker ontspannen en nageeflijk is mag ie af). Mijn paard heeft nogal de neiging te sterrekijken en dan d'r rug uit te drukken en volgens m'n instructeur gaat dat nooit helemaal weg als mijn bijrijder zo blijft rijden....