Ventilatie stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Ventilatie stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 12:14

Binnen nu en 2 jaar gaan wij een 'nieuwe' paardenstal zetten.

Ons idee is een kapschuur/veldschuur met daarin 4 ruime stallen.

Zoiets als dit:
http://www.huisman-gemert.nl/hallenbouw//wp-content/uploads/2012/09/Veldschuur3.jpg

De geheel dichte achterzijde komt op de weerkant (west/zuidwest), de zijkanten zullen ook dicht zijn, op een grote (schuif)deur aan 1 kant, na.
De voorkant willen we graag open houden voor een fris stalklimaat.

Het idee is als volgt:
boxen van 3 x 5, , daarvoor een gangpad van 3 meter afgesloten aan de buitenkant met voorwanden, half tralie.
De voorzijde van de schuur is dan dus tot 1 meter dichte wand en daarboven 1 meter traliewerk en daarboven 2 meter open tot het dak (windbreekgaas word bevestigd voor dagen met oostenwind en voor warme insectrijke dagen)

Nu is mijn vraag, is dit genoeg qua ventilatie of moeten we ook iets met de nok van de stal doen? Of moeten we aan de achterzijde (de weerkant) ook een meter open laten?
Uiteraard willen we geen tocht en geen inslaande regen/sneeuw.

DubbelFun

Re: Ventilatie stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:27

Hoe hoog is de nok ??

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 11:11

Er staat nog niets vast, dus ik sta open voor suggesties!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:12

Meer dan voldoende ventilatie hoor.

Bbette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:04

Lijkt me inderdaad voldoende ventilatie.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:11

Ik denk ook dat het belangrijk is, hoe hoog de nok is. Daarnaast heb je niet snel tocht bij een open stal. Tocht is anders dan wind: bij tocht verschilt de binnentemperatuur (warm) met de buitentemperatuur (koud), vooral bij geïsoleerde stallen, is de temperatuur binnen en buiten (nagenoeg) gelijk heb je alleen wind.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 09:59

Ik denk dat de nok zo'n 5-6 meter hoog zal zijn, als de zijkanten tot 4 meter hoog zijn

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:08

Ik studeer hippische bedrijfskunde en daar heb ik geleerd dat de zijkanten bovenin bij het dak open moeten zijn en dat de nok ook open moet zijn. Als de nok dicht is kan er gekozen worden voor een ventilator in de nok. Er is een handboek waarin alle regels enzo staan weet alleen even zo snel de naam niet meer..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:56

Als de nok dicht is kán ik me indenken dat het wat meer luchtdoorvoer krijgt als je de wanden boven de 3/3,5 meter 'open' laat (bijv. door daar een strookje wind/schaduwdoek voor te spannen van 50 tot 80% reducering). Dan staan de paarden niet op de tocht (want hoog), maar toch ook weer niet de komplete luchtinlaat die je met helemaal open hebt (en dus ook geen regen/sneeuw wat naar binnen komt).
Wil je het 'mooier' doen dan heb je ook damwandprofielen met gaatjes die hetzelfde effect geven, maar wel duurder :D