Zwanen op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yentlnienke

Zwanen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 15:03

Mijn paard staat op de wei bij de achter buren. Dit omdat onze wei te klein is maar het is toch lekker dichtbij. Nu hebben mijn buren 2 grote zwarte ganzen.. En die hebben dus jonkies.. Je snapt het probleem al, ik word continu aangevallen als ik de wei op kom en moet dan echt rennen om op tijd weg te komen. Echt super vervelend, mijn paard is er overigens ook bang voor dus als ze dichtbij komen slaat ze op hol. Gelukkig mogen ze morgen op stal en als ze dan naar buiten gaat komt ze op een andere wei. Maar ik weet niet voor hoe lang. Weten jullie hoe je die zwanen een beetje op afstand kunt houden en ze me niet aanvliegen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:06

Met jonkies? Niet :n
papa en mama ganzen verdedigen hun babies erg goed.

Nou kan ik je vertellen hoe eng het ook lijkt, mijn ervaring is dat ze niet echt veel schade aanrichten :n
Ja ze komen op je af en slaan met de vleugels, maar vaak is dat ook alles. Zolang je niet met je gezicht bij hun snavel in de buurt komt natuurlijk... :)

edit: las verkeerd... :')
Laatst bijgewerkt door Anoli op 01-11-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:07

Zwanen of ganzen?

Bij jonkies gewoon uit de buurt blijven, ze proberen hun kleintjes te beschermen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Zwanen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:13

Zijn het nou zwanen of ganzen?

Ganzen heb ik zelf gehad, die doen niet zoveel maar zullen wel proberen je weg te jagen.
Zwanen loop ik ook voor om, al zijn zwarte zwanen over het algemeen minder agressief dan witte.

Ik zou ze gewoon mijden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:08

Badminton racket.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:32

Britta31 schreef:
Badminton racket.

_/-\o_

Ik vermijd zwanen en ganzen. Zijn gewoon weg vervelende beesten (evenals eenden en kippen en vogels)
Misschien aan de buren vragen hoe en wat?

Edit;

Ik vind het gewoon weg vervelende beesten :')

Edit 2;
Typo
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 01-11-14 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:39

Zwanen en ganzen zijn helemaal geen vervelende beesten. Je moet alleen weten hoe ermee om te gaan en wanneer je ze met rust moet laten. Wanneer ze op je weiland lopen is dat alleen niet altijd even makkelijk natuurlijk := Hier eten de (witte) zwanen gewoon uit je hand. Alleen in het broedseizoen moet je gewoon niet dichtbij komen. Dat is ook het geval met ganzen.

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:40

Hoe kunnen de buren wel bij hun wei/ganzen komen?
Ik zou ze ook gewoon vermijden, maar ik ben echt een bangeschijterd :+ :j

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:58

Wij hebben ook wel eens een zwaan op de weide, in het begin deed ie erg stoer maargoed moet toch mest ruimen :') nu na een jaar is hij ons gewend en doet hij niks meer :) Kan gewoon rustig in de buurt komen. Deze zit dan alleen en met jonkies natuurlijk oppassen en afstand houden maar ze krijgen vanzelf door dat je ze niks doet en wennen aan je!

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:05

Komt je paard niet naar je toe als je hem roept? dat scheelt weer in het land gaan !
Ik zou er gewoon beetje omheen gaan, ze beschermen hun jonkies nou eenmaal.
Heb wel eens gehoord dat ze met hun vleugels echt wel hard kunnen slaan en ze zo iets van je breken, dus ik zou dan wel voorzichtig zijn!
Ik ging altijd bij ons kanoën (wonen aan het water) en als je dan vlakbij een nest vaarde kwamen ze wel eens in volle vaart achter je aan, maar dan zit je dus laag, brr ik ben dan echt bang voor ze.
Maar ik denk dan wel altijd paard en ik zijn groter dus lijkt me dat ze je niet snel aan gaan vallen.
Het zal meer dreigen zijn, pas als jij aan hun jonkies zit vallen ze aan lijkt mij!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:05

Ik heb een tijdje ganzen op stal gehad die ook niet zo lief waren. Daardoor liep ik continue met een bezem rond. Als ze dan in de buurt kwam, kon ik ze vriendelijk nog op afstand houden.
Gelukkig zijn ze bij mij uiteindelijk vanzelf vertrokken, maar ik weet niet hoe dit bij zwanen zal gaan.

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:03

gewoon proberen goede afstand te houden en eventueel een zweepje mee om ze weg te jagen als ze op je af komen :')

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 12:44

Oeps foutje het zijn zwanen.. Waarom ik nou eerst ganzen zei, geen idee?

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:45

Zwanen zijn heel beschermend tegen over hun jonkies en territorium, moet je echt mee oppassen!

Vorig jaar hebben ze de hond van een vriendin van mij verzopen toen die te dichtbij het water kwam...

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 12:50

Mijn paard komt inderdaad gelijk in volle vaart op me af als ik aan kom lopen, maar ook al zitten die zwanen dus helemaal aan de andere kant van de wei, dan vinden ze me al te dicht bij komen. Ik ben dan nog niet eens het hek door om op de wei te gaan. De mannetjes zwaan komt zo hard op me afgerend met vleugels wijd dat ik het liever niet probeer om te blijven staan om te kijken of hij me ook echt aanvalt. Ze kunnen namelijk behoorlijk hard met hun vleugels slaan.. Ik test het liever niet uit. Straks ga ik m'n paardje op stal zetten en staat ze ook overdag bij een andere wei, dus heb ik er voorlopig hopelijk geen last van.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:55

elke x als je gaat wat brood meenemen en ze dat geven dan gaan ze je niet meer als vijand zien

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:03

Probleem vanaf vandaag dus opgelost :)