Welke routine heb je om je paard in de stal te doen,...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evianp

Welke routine heb je om je paard in de stal te doen,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 12:04

Hoi,

Welke routine heb je om je eigen paard in de stal te doen, verzorgen, rijden, rust, etc. :9 :9 :9 :7 :7 :D ?
Om de dag graag :)

rollie

Re: Welke routine heb je om je paard in de stal te doen,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:24

Hoe bedoel je?
Hoe mijn dag bij mijn paard eruit ziet?

Op zaterdag dan maar:
Aangekomen
Spullen klaarleggen, borstels en tuig etc
Wei en stal uitmesten
Stroom bij bak uitzetten
Müsli en brood pakken
Deur van stallen open doen
Ze roepen
Stal deur dicht doen
Shet pakken
Shet poetsen
Met shet lopen
Shet terug in de stal zetten
Paard uit stal halen
Paard borstelen
Paard hoofdstel en peesjes om
Paard aan longe vastmaken
Met paard naar de bak
Hek dichtdoen
Paard longeren
Paard opzadelen
Paard rijden
Paard naborstelen
Paard in stal zetten
Sprongen klaarzetten in de bak
Shet pakken
Shet naar de bak
Met shet springen
Shet naverzorhen
Shet terug in stal
Stroom weer aanzetten
Sprongen opruimen
Shet en paard weer op wei
Stal aanvegen
Spullen opruimen
In de wei zitten en kijken naar de paardjes
Naar huis

_/-\o_

Heel verhaal

Evianp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:32

danku :D ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:08

Halleluja haha.

Mijn paard krijgt van stal alleen maar ruwvoer.
Dus als ik aankom maak ik bijna elkebdag slobber, ze valt erg snel af en dik is een prima dikmaker.
Terwijl die afkoelt geef ik eerst een voerschep Pavo All sports.
Dan ga ik het plaatsje (betonplaten paddock) aanvegen/poepscheppen en de schuilstal uitmesten.
Vervolgens (halfuur later meestal) paard pakken, poetsen, iets met haar doen.
Na het werk (of geen werk :+) krijgt ze de slobber en terwijl ze eet ga ik de schuilstal opstrooien.

De dagen dat ze geen slobber krijg geef ik dan een halve schep Pavo als ik kom en een halve schep na iets gedaan te hebben. Gewoon omdat we gewent zijn 2x te eten! :+
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 02-11-14 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:12

Als ik kom in de winter staan ze meestal op stal. Ik roep om ze te begroeten, krijg en hinnik omdat ze een schep muesli of andere traktatie verwachten.

In de zomer staan ze niet op stal. Dus geen ritueel dat ik hoef af te raffelen....

britje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:22

Heb nu wel een erg vaste routine voor mijn pony's.
Om kwart voor 7 naar stal toe eten klaarzetten spullen klaarleggen. Hemgstje temperaturen, eten geven, paddock poetsen. Dan naar school
na school merrie uit de wei halen, spullen klaarleggen, poetsen, knuffelen, pony in de bak zetten, balkjes neerleggen, springen, uitstappen, eten pakken, pony eten geven en weer naar de wei. Dan werken
Om 10 uur weer naar stal
voer klaarzetten, spullen klaarleggen, hengstje temperaturen en prikken, eten geven, paddockje vegen en extra veel knuffelen met de kleine man!!

Mijn pony's zijn dit ook gewend en staan al klaar als ik op stal aankom :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 07:18

Ik heb ze aan huis, dus drie keer daags gooi ik het voer naar binnen en vul ik ruwvoer bij.

Verspreid over de dag poets ik, rij ik, doe ik naverzorging (wassen of borstelen) met een beloning, stal doe ik na het rijden en dan naar binnen. Hierna even het tuig poetsen en weghangen en vegen.

Rij ik niet dan kunnen ze ondertussen mooi buiten tenzij het echt beroerd weer is.

Staat er s avonds nog een paard buiten, of meerdere dan halen we die binnen.

Ik kan ze vaak niet allemaal dagelijks rijden dus ik bekijk per dag welke er gelongeerd wordt of gewoon alleen maar buiten loopt, afhankelijk van wedstrijdplanning, lessen en het werk van de dagen ervoor.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 19:16

's morgens gooi ik ze alle 4 op de wei, 1tje apart want dat is een ongelooflijke pismerrie. Dan ga ik in de namiddag rijden met mijn eigen paarden, daarna weer op stal met korrels. dan haal ik de overblijvende paarden ook binnen, dan is het ongeveer zes uur. Dan voer ik de laatste ronde hooi. En dan naar huis :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:49

's Ochtends gaan de paarden de wei op, daarna uitmesten -opstrooien- hooi klaarleggen en vegen.
Einde van de middag gaan de paarden naar stal, borstelen-opzadelen-rijden-naverzorgen.
Voordat we op bed gaan, verstrekken we het krachtvoer en wisselen we dekens.

Tussendoor en met name in het weekend doen we alle voorkomende klusjes, zoals stro en hooi halen, mest afvoeren, bak vlakken, dekens en dekjes uitwassen, harnachement schoonmaken en invetten etc.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:52

deurtje open, knollie erin, deurtje dicht is zeker een beetje flauw als antwoord op het topic? (of hoefje voor hoefje)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 15:30

ik heb de paarden aan huis,en routine varieert.per week door ploegendienst.vroege dienst.dan gaan ze smorgens kwart over 5 in de bak met kuil.dan ben ik om half 3 smidags weer thuis.dan gaan ze tot 6 uur in de wei.dan ga ik na het eten rijden en verzorgen.en krijgen ze savonds om half 9 nog een keer kuil.in de late dienst,dan gaan ze smorgens 10 uur in de wei.tot 1 uur.dan gaan ze in de bak met kuil.tot savonds half 12.en dan gaan ze weer op stal met kuil.in het weekend de hele dag op de wei.en dan rij ik savonds.doe ik expres zodat ze ze lang mogelijk in de wei kunnen blijven.zomers lopen ze de hele dag in de wei.maar omdat het nu uitzonderlijk droog is,lopen ze in de wei van mijn zwager.en daar durf ik ze niet te laten als ik aan het werk ben.omdat het dan al meestal donker is.en dan word hij erg onrustig.in de late dienst,rij ik niet.want dan kom ik er niet aan toe.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:32

S ochtends voert me vader ze muslie en hooi. Daarna gaan ze naar buiten als ik thuis kom van school ga ik stal mesten rijden/longeren/ofdagjevrij. Krijgen ze een beetje hooi. En dan savonds krijgen ze hooi met brokken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:40

Over het algemeen loop ik alleen de wei in en geef ze alle 4 wat vitaminebrokken, kijk ff of ze geen verwondingen hebben en geef ze een aai en dan ga ik de wei weer uit.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:19

8 uur de wei op 18 uur er af. Stal mesten brok en hooi geven en om 22 uur weer hooi..