Mijn paard staat aan huis, en als ik hem eind middag uit de wei haal zet ik hem op stal en doe dan het licht weer uit. Vaak moet ik om 9 uur 's avonds nog rijden, en dan is het dus al een paar uur donker geweest. Ik heb gelezen dat mensen melatonine aanmaken als het donker wordt, een stofje waarvan ze slaperig worden. Ik neem aan dat iets dergelijks bij paarden ook gebeurt. Als ik mijn paard uit zijn stal wil halen doe ik het licht weer aan, en dan knijpt hij erg met zijn ogen. Ik vind dat altijd een beetje zielig. Alsof ik hem uit een diepe slaap haal. Nu is mijn vraag: is het misschien beter om het licht aan te laten totdat ik ga rijden?
Suzanne F.
Geplaatst: 31-10-14 11:45
Hij moet gewoon even wennen aan het licht. Net als wij. Is niet zo vreemd hoor. Ik denk niet dat hij meteen in slaap valt als het donker is.
Wij laten het licht op stal meestal aan totdat de laatste geweest is tussen 21.00-22.00u. Licht gaat 's ochtends om 6.00u weer aan. Meer voor het eigen gemak danv oor de paarden. Denk dat die er niet zo'n last van heeft als je het licht een paar uur uit hebt. Paarden hebben geen dag en nacht ritme zoals wij.