Scheren? Ja, nee of gedeelte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plovesb

Scheren? Ja, nee of gedeelte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:28

Hi,

Ik heb een Welsh pony van 5 jaartjes oud, heeft op mijn vorige stal swinters buiten gestaan en alleen snachts binnen en heeft daarom in de winter een enorme vacht.

Wegens verhuizing staan we nu op een stal waar hij wat meer binnen staat en waar we ook wat meer aan de bak kunnen. We zijn net begonnen met het beleren voor de wagen en aan de dubbele longe, ik merk dat hij ontzettend snel gaat zweten en vrij langzaam opdroogt. Daarnaast heeft hij ook wat last gehad van hoesten, gebruik hier foenegriek voor en dat werkt echt super! Maar dat is ook een reden waarom ik hem natuurlijk niet nat op stal kan zetten.

Verder rijden we niet fanatiek en werken we maar +/- 2/3 keer in de week in de bak aan het beleren of aan de longe.

Hij staat nog niet met deken omdat ie het anders echt veels te warm krijgt aangezien hij nu al een beren vachtje heeft ;)

Wat raden jullie aan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:30

Ik zou denk ik kiezen voor de meest simpele optie, deels scheren.
Scheelt een hoop gedoe met dekens.

Cassidy

Re: Scheren? Ja, nee of gedeelte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:32

Scheren en deken, helemaal als hij meer binnen staat en je meer aan het werk met hem gaat.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:32

lk lees ff mee
zit met het zelfde probleem alleen onze pony loopt dag in dag uit buiten wnnr ze wil hebben wel een mooie wind dichte stal maar de stal deur staat eigelijk altijd open..
lastig dus..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:36

Waarom lastig? Gevoerde regenbestendige winterdeken, en je bent toch klaar?

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:40

is dit een reactie op mij of ts ?
als het om mij is is het lastig omdat de pony vaker buiten staat dan binnen en natuurlijk krijg ze een dikke deken op maar lijkt me toch wat koud ?

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:45

Ik zou hem gedeeltelijk scheren en dan een waterdichte deken erop gooien (hoeft niet eens heel dik, 0gr is ook prima als je niet teveel wegscheert), kan hij toch zijn warmte kwijt, droogt hij snel weer op of zweet hij zelfs helemaal niet en met de deken hou je hem warm zodat de geschoren delen niet weer heel snel aangroeien en je na een paar weken weer een teddybeer hebt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:45

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:46

Waarom denken mensen toch altijd dat zweten slecht is ;-)

Wat 'wij' bij de welsh hebben gedaan, die creeert ook een ernstig dikke vacht en is daardoor zo buiten adem (die word wel veel gereden) is alleen de onderkant hals scheren. zo hoeven we geen dekens aan te schaffen en op /en af te leggen of zorgen over te maken (deze staat 24/7 met inloop) en is hij niet meer snel buiten adem/ hijgt niet meer.

Zweten doet hij uiteraard wel maar daar is niets mis mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:49

Zweten is niet slecht, maar als ik een niet geschoren paard heb, en ik gooi er vervolgens een deken op, blijft die deken niet lang droog.

En een dier met een natte deken, is een garantie voor een ziek paard.

Dus als ik ga rijden en hard aan het werk ga, dan ga ik scheren. Is het dier na het werk snel droog en kan het - als het droog is - een deken op.

Ik moet 4 uur wachten tot mijn paard droog is na hard werk en als ik niet scheer. Die tijd heb ik niet.
Ik ben niet in de gelukkige omstandigheden dat ik mijn paard na het werk op het land kan gooien zodat ze zichzelf droogstapt.
Ik heb ook een paard die na rijden heel erg nazweet.
Dus ik ga scheren en werk met dekens.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:54

Toydoll schreef:
Waarom denken mensen toch altijd dat zweten slecht is ;-)

Wat 'wij' bij de welsh hebben gedaan, die creeert ook een ernstig dikke vacht en is daardoor zo buiten adem (die word wel veel gereden) is alleen de onderkant hals scheren. zo hoeven we geen dekens aan te schaffen en op /en af te leggen of zorgen over te maken (deze staat 24/7 met inloop) en is hij niet meer snel buiten adem/ hijgt niet meer.

Zweten doet hij uiteraard wel maar daar is niets mis mee.

Thanks voor de tip! +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:57

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 22:58

Cassidy schreef:
Mijn paarden gaan compleet kaal.

Patroontjes vind je hier

[ Afbeelding ]
[/quote]

Waarom zou jij het eerder aanraden om ze helemaal kaal te doen als gedeeltelijk? :)

Edit: Thanks! Ideaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:59

plovesb schreef:
Cassidy schreef:
Mijn paarden gaan compleet kaal.

Patroontjes vind je hier

[ Afbeelding ]

Waarom zou jij het eerder aanraden om ze helemaal kaal te doen als gedeeltelijk? :)[/quote]

Omdat ik dat practischer vindt.
Op het moment dat ik met mijn paarden werk, ook in de winter, worden ze na het werk warm afgedouched.
Als ze compleet kaal zijn, zijn ze met een half uurtje droog.
Zijn ze dat niet, moet ik alsnog 4 uur wachten voordat ze na het afspoelen droog zijn.
Waarmee we weer terug zijn bij stap 1, ik heb geen tijd na een volledige werkdag en rijden nog eens 4 uur te wachten tot mijn paard droog is.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:00

Mee eens... Niet iedereen heeft de mogelijkheid om na een paar uur terug te komen om een deken te wisselen en dan is scheren een mooie uitkomst. Ik adviseer mijn klanten altijd, als ze een model willen scheren, om de delen weg te scheren waar hun paard//pony zweet (vaak hals, borst, schouder en deel buik, soms ook achterhand). Met dit soort modellen wordt er altijd een deken opgelegd, al is het maar tegen de wind en regen, dus dan heb ik het echt niet over 400 grams dekens. Als je alleen de hals uitscheert kan het inderdaad zonder deken, maar ik kan me inbeelden dat dit niet voor elk paard voldoende is om niet te zweten/snel op te drogen. Verder is zweten inderdaad niet slecht, maar ligt de reden van scheren hem bij het opdrogen van het zweet... wat naar mijn idee gewoon een gebrek aan tijd is van de mens (niet slecht bedoeld, want het kost gewoon erg veel tijd)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:02

Cassidy schreef:
Zweten is niet slecht, maar als ik een niet geschoren paard heb, en ik gooi er vervolgens een deken op, blijft die deken niet lang droog.

En een dier met een natte deken, is een garantie voor een ziek paard.

Dus als ik ga rijden en hard aan het werk ga, dan ga ik scheren. Is het dier na het werk snel droog en kan het - als het droog is - een deken op.

Ik moet 4 uur wachten tot mijn paard droog is na hard werk en als ik niet scheer. Die tijd heb ik niet.
Ik ben niet in de gelukkige omstandigheden dat ik mijn paard na het werk op het land kan gooien zodat ze zichzelf droogstapt.
Ik heb ook een paard die na rijden heel erg nazweet.
Dus ik ga scheren en werk met dekens.

Als je maar half scheert, hoef je dus geen deken op te leggen, en droogstappen hoeft echt niet hoor. Tuurlijk moet je hem niet uit de volle galop zo op stal zetten :P Maar als jij gewoon normaal uit stapt, dier is op adem kan die gewoon op stal hoor. Zolang de huid maar droog is, kan de vacht nog gerust paar uur nat blijven.

Maar goed, wil niet zeggen dat ik niet snap dat men scheert, want paard met lange vacht is echt verschrikkelijk met scheitweer, leg er maar eens een zadel op als hij nat en onder de modder en te koud om af te spuiten. En inderdaad, een nat paard onder deken is dodelijk, dus tja, dan MOET je wel droogstappen, en tja, dan moet je wel kaal.

Maar vind je het prima als ie zonder dekens blijft staan, scheer dan gewoon onderkant hals ofzo.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 23:05

Toydoll wat voor patroon (van de foto) doen je bij je welsh?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:10

Toydoll schreef:
Als je maar half scheert, hoef je dus geen deken op te leggen, en droogstappen hoeft echt niet hoor. Tuurlijk moet je hem niet uit de volle galop zo op stal zetten :P Maar als jij gewoon normaal uit stapt, dier is op adem kan die gewoon op stal hoor. Zolang de huid maar droog is, kan de vacht nog gerust paar uur nat blijven.

Op het moment dat een paard na werk en na redelijk buiten adem op stal te worden gezet nog staat na te zweten, is de huid niet droog en heeft je paard het binnen no-time voor zijn kiezen....

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:34