Wat heb je nodig bij aanschaf paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Wat heb je nodig bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:01

Hoihoi!

Ik heb vorige week afscheid moeten nemen van mijn lieve C-pony. Nu ben ik op zoek naar een echt paard(1.60/1.70) en vroeg ik me af wat ik hiervoor allemaal moet aanschaffen. Ik weet het wel ongeveer, maar omdat Bokt altijd zo behulpzaam is hierbij mijn vraag.

Mijn eigen inventaris:

- Een hele hoop halsters, ook die van mijn C-pony hangt er nog. Deze past bij een paard op de manege prima, maar als het paard wat hier komt een groter hoofd heb moet ik die sowieso aanschaffen.
- Een Kiefferzadel, geen idee hoe groot maar het er 2 jaar mee gereden met mijn Welsh, het zadel was voor haar eigenlijk wat te groot. Wellicht past deze op het nieuwe paard, misschien niet maar dat zien we dan wel.
- Peesbeschermers voor de voorbenen, maat Pony dus hiervan weet ik zeker dat ze niet passen.
- Genoeg sjabrakjes, waaronder een mooie maat Full.
- Genoeg luzerne, ik ga binnenkort ook brok halen.
- Een zweetdeken 155 cm, moet nog even kijken of deze past.

Verder heb ik alles wat verzorgingsartikelen betreft, ik beschik over genoeg borstels en kammetjes, en ook beschik ik over onderhoudsartikelen voor het leer. Ook ontwormingskuren zijn hier genoeg te vinden, dus het gaat mij echt alleen om het harnachement.

Waarvan ik zelf weet dat ik het nodig heb:

- Een hoofdstel
- Meer sjabrakjes
- Peesbeschermers voor & achter
- Meerdere halsters
- evt. een regendeken, winterdeken

Meer kan ik momenteel niet echt bedenken? Wie helpt mij :D

tiwi1969

Re: Wat heb je nodig bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:07

Lekker niks kopen tot je je droompaard gevonden hebt. Als je hem hebt dan is het vroeg genoeg om spullen te kopen.
Halster krijg je als het goed is mee van de verkoper, daar kom je de eerste dagen wel mee door.

Het enige wat ik kan bedenken is een deken als hij die bij de vorige eigenaar ook op had, al krijg je er vast wel eentje bij.

Als je nu al spullen koopt voor een toekomstig paard zul je zien dat het niet past omdat je toch de verkeerde maat hebt gekocht.

Wil je in afwachting van zijn komst alvast wat kopen informeer dan bij de verkoper naar de juiste maat.

Veel plezier met het zoeken van je droompaard.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:09

tiwi1969 schreef:
Lekker niks kopen tot je je droompaard gevonden hebt. Als je hem hebt dan is het vroeg genoeg om spullen te kopen.
Halster krijg je als het goed is mee van de verkoper, daar kom je de eerste dagen wel mee door.

Het enige wat ik kan bedenken is een deken als hij die bij de vorige eigenaar ook op had, al krijg je er vast wel eentje bij.

Als je nu al spullen koopt voor een toekomstig paard zul je zien dat het niet past omdat je toch de verkeerde maat hebt gekocht.

Wil je in afwachting van zijn komst alvast wat kopen informeer dan bij de verkoper naar de juiste maat.

Veel plezier met het zoeken van je droompaard.

Ik was niet van plan alles nu al te kopen hoor, haha. Maar toch bedankt voor je reactie.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:17

Zadel zal waarschijnlijk niet passen. Sowieso even een zadelmaker of -passer erbij halen om het te controleren want met een slecht passend zadel doe je meer kwaad dan je zou denken. Denk er ook aan dat wanneer het zadel niet passend te maken is, dit een grote investering zal zijn. Dus best een spaarpotje voor achter houden, heb je het niet nodig dan kan dat geld bij in een spaarpotje voor medische kosten.

Singel zal je ook nieuw moeten aanschaffen, dit kan je best doen na de zadelpasser is geweest. Mocht je een ander zadel nodig hebben, dan heb je niet die singel voor niets gekocht als die niet past bij het andere zadel.

Wat hoofdstel betreft, kijk bij de vorige eigenaars wat voor neusriem en bit ze gebruiken. Kijk zelf of dit iets is was jij ook zou gebruiken. Draagt die bijvoorbeeld een mexicaanse neusriem, vraag dan waarom aangezien dit een scherpere optoming is. Het zelfde met bitten, kijk wat voor mondstuk het paard aankrijgt. Indien het paard trouwens gezadeld voor je staat, vraag dan altijd of je het hoofdstel eens zelf mag aandoen. Dan kan je ten eerste het bit bekijken, voelen hoe het paard in omgang is,... (Vraag sowieso bij je volgend bezoek om het paard ongezadeld te laten)
Kijk dan of het goed past (te groot dat het te ver uisteekt aan de buitenkant, en te klein als de bitringen tegen de lippen/tanden drukken) Probeer ook naar de dikte te kijken of het paard de mond goed kan sluiten.
Is het bit ook een bit waar jij mee zou rijden, vraag dan om het even te mogen opmeten (dikte en lengte) zodat je hetzelfde bit kan kopen. Hierdoor gaat je paard bij verhuis niet ineens allerlei andere nieuwe dingen te verwerken krijgen waardoor die anders gaat reageren als verwacht.

Deken krijg je er meestal niet bij. Maar koop je een paard in de dekenperiode, vraag dan wel altijd na of het paard een deken draagt en hoeveel grams dit is. Dan kan je zorgen voor een passend deken met de dikte die het gewoon is wanneer je het paard bij jou hebt.
Heeft het paard geen deken aan, of koop je je paard buiten de dekenperiode, dan heb je tijd genoeg om daar een passende dekens voor te zoeken met de juiste dikte.
Een zweetdeken is ook altijd handig, maar ook dit kan je makkelijk ruime tijd na aanschaf van je paard kopen zodat je iets kan vinden wat je zelf mooi vind en wat je paard goed past.

Ik denk dat dit zo een beetje de basis spullen zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:16

ik zou nog niets aanschaffen behalve een poetsborstel set en ehbo spullen

Als je je paard gekocht heb heb je zo wie zo een passend halster en halstertouw en misschien ook het hoofdstel en zadel alsmede andere spullen zoals dekens.

Na aankoop van je paard zou ik pas spullen aanschaffen indien nodig, je weet dan pas welke maat je nodig hebt en wat je nog moet hebben.

Voer zou ik zo wie zo nog niet aanschaffen omdat je als je in pension staat dit wellicht van de bewuste stalling af zal nemen.

zelf gebruik ik buiten het tuig en poetsspullen alleen een zweetdeken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:21

Waarom meerdere halsters? :+
Eentje is toch genoeg? Hooguit 2..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:28

Slina schreef:
Waarom meerdere halsters? :+
Eentje is toch genoeg? Hooguit 2..

Altijd 2. Als er een stuk gaat wil je niet zonder zitten. Ik heb ook altijd een reservehalster in de auto liggen. als er een halster breekt op wedstrijd of in de trailer wil ik wel naar huis kunnen. :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:30

Ik zou ook nog helemaal geen brok halen ligt ook per paard wat brok ze nodig hebben. Gewoon eerst paard en dan de spullen... Ik denk wel dat je veel van je eigen spullen niet kan gebruiken. Ik ging van haflinger over naar fjord had het geluk dat zelfs mijn zadel nog paste :) uiteraard dit laten na kijken door zadelmaker. Maar mijn halsters en hoofdstel waren allemaal full die paste dus niet mijn fjord heeft maat cob.

Ssooffzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:33

Het enige wat ik je kan aanraden zijn ehbo spullen. De rest kan je eventueel later kopen

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:47

Kijken naar wat voor paard je gaat kopen.

Sommige eigenaren willen hun zadel nog wel eens mee verkopen, zeker als het een aangemeten zadel is zou ik extra geld betalen om het zadel erbij mee te nemen.

Ik kreeg bij mijn paard ook een tas met spullen en als ik wat nodig had dan kocht ik dat gewoon.

Paardensnoep doet vaak wel goed op de 1e dag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 16:50

Longeerspullen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:49

Ben bang dat iedereen me verkeerd begrijpt.. Ik koop de spullen natuurlijk pas ná aanschaf van het paard.

en voor safina, ik heb al een aantal paarden hier gehad en nog steeds, dus die zijn ook al aanwezig.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 17:51

Leen schreef:
Zadel zal waarschijnlijk niet passen. Sowieso even een zadelmaker of -passer erbij halen om het te controleren want met een slecht passend zadel doe je meer kwaad dan je zou denken. Denk er ook aan dat wanneer het zadel niet passend te maken is, dit een grote investering zal zijn. Dus best een spaarpotje voor achter houden, heb je het niet nodig dan kan dat geld bij in een spaarpotje voor medische kosten.

Singel zal je ook nieuw moeten aanschaffen, dit kan je best doen na de zadelpasser is geweest. Mocht je een ander zadel nodig hebben, dan heb je niet die singel voor niets gekocht als die niet past bij het andere zadel.

Wat hoofdstel betreft, kijk bij de vorige eigenaars wat voor neusriem en bit ze gebruiken. Kijk zelf of dit iets is was jij ook zou gebruiken. Draagt die bijvoorbeeld een mexicaanse neusriem, vraag dan waarom aangezien dit een scherpere optoming is. Het zelfde met bitten, kijk wat voor mondstuk het paard aankrijgt. Indien het paard trouwens gezadeld voor je staat, vraag dan altijd of je het hoofdstel eens zelf mag aandoen. Dan kan je ten eerste het bit bekijken, voelen hoe het paard in omgang is,... (Vraag sowieso bij je volgend bezoek om het paard ongezadeld te laten)
Kijk dan of het goed past (te groot dat het te ver uisteekt aan de buitenkant, en te klein als de bitringen tegen de lippen/tanden drukken) Probeer ook naar de dikte te kijken of het paard de mond goed kan sluiten.
Is het bit ook een bit waar jij mee zou rijden, vraag dan om het even te mogen opmeten (dikte en lengte) zodat je hetzelfde bit kan kopen. Hierdoor gaat je paard bij verhuis niet ineens allerlei andere nieuwe dingen te verwerken krijgen waardoor die anders gaat reageren als verwacht.

Deken krijg je er meestal niet bij. Maar koop je een paard in de dekenperiode, vraag dan wel altijd na of het paard een deken draagt en hoeveel grams dit is. Dan kan je zorgen voor een passend deken met de dikte die het gewoon is wanneer je het paard bij jou hebt.
Heeft het paard geen deken aan, of koop je je paard buiten de dekenperiode, dan heb je tijd genoeg om daar een passende dekens voor te zoeken met de juiste dikte.
Een zweetdeken is ook altijd handig, maar ook dit kan je makkelijk ruime tijd na aanschaf van je paard kopen zodat je iets kan vinden wat je zelf mooi vind en wat je paard goed past.

Ik denk dat dit zo een beetje de basis spullen zijn.

Dankjewel :D

paardenzo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:14

Een halster is inderdaad altijd goed om op voorraad te hebben. Ikzelf heb een mooi leren halster en een simpel nylon halster standaard als reserve.

Tip voor goedkope halsters: www.halsterwinkel.nl