Met 1 ander paard op stal, gaat dat goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Met 1 ander paard op stal, gaat dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:24

Mijn paardje krijgt een hele grote stal voor als het slecht weer is en nu wil ik daar graag een andere pony bij zetten (bekend voor hem) als gezelschap als ze binnen staan. Hij is een jaarling ruin en zij is een merrie van 20 jaar oud. Gaat dit goed, of ga je een situatie krijgen dat ze niet meer zonder elkaar op stal kunnen staan? Enerzijds gun ik hem een stalgenootje, want tenslotte hebben ze op bijv. een opfok ook een loopstal met stalgenootjes, en anderzijds denk ik wel eens van zal hij dan wel alleen kunnen staan op stal. Hoe gaat dat als ze de opfok uitkomen, kunnen ze dan alleen op stal of is dat drama? Ze staan in de winter ook samen op de paddock dus ze zijn dan wel echt altijd samen...

SteffiiY

Re: Met 1 ander paard op stal, gaat dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:26

Om allereerst te beslissen of er uberhaupt ruimte is voor een paardje in stal erbij, hoe groot is de stal?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 16:35

5x3.50 de jaarling is nu 1.35 en word naar verwachting rond de 1.50 en de shet is 1 meter.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:00

Ik vind dat eerlijk gezegd te klein voor 2 paarden/pony's.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:01

Een jaarling ruin? Dus een jaarling die al gecastreerd is?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:02

Ik zou eerder bang zijn dat ze niet kunnen vluchten als de ene pony de ander even zat is dan dat ze te veel gaan claimen. Ik zou het niet durven.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:03

Een shet met een jaarling, ik vind dat dit wel kan. Zeker als ze overdag gewoon naar buiten gaan!

Ken pony's van beide 1.50 +- die in een 3x3 stal samen staan... Jou 2 hebben wel veel mee ruimte over.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:05

wortelsussie schreef:
Een shet met een jaarling, ik vind dat dit wel kan. Zeker als ze overdag gewoon naar buiten gaan!

Ken pony's van beide 1.50 +- die in een 3x3 stal samen staan... Jou 2 hebben wel veel mee ruimte over.

3x3 is geloof ik de minimale maat voor aan box voor paard/grote pony. Ik zou dan 2 pony's van 1.50 veel te klein vinden!

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:07

Ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom dit niet zou kunnen.
Vooral omdat je het hebt over een shetlander.
Ik ken 2 paarden van 1.50 en 1.65 die een stal ter beschikking hebben van 10m².

Ik zou zeggen, probeer het eens

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:07

Heb hier een 10 jarige en een jaarling in 1 stal van 6x5,5 staan. Gaat prima. Maar ze moeten elkaar wel liggen.

Grote voerbak hooi erbij met 30 kg hooi erin. In principe is de deur altijd open. Dag en nacht.

De uitzonderingen: onweer, vuurwerk en wanneer mijn 10 jarige wordt gereden, dan staat jaarling wel op afgesloten stal. En dit heb ik wel eerst moeten oefenen. Door de ruin even een minuut uit beeld te halen en op te schroeven naar een complete wekelijkse les bij de vereniging.

Wel raad ik je aan om de staldeur dicht te houden. Hier wou mijn jaarling ooit een keer door de V deurtje heen springen. -O- . Gelukkig heb ik haar tegen kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-10-14 17:11, in het totaal 3 keer bewerkt

BJMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:08

Zou zeker kunnen,

Als het echt niet goed gaat kan je ze altijd nog uit elkaar halen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:08

Tja je ziet het vaak genoeg. wat xjosee ook zegt, als de een de ander ff zat is en uithaalt of mept dan is het voor de ander erg benauwend. Je bent er natuurlijk niet 24/7 bij dus je weet niet hoe het zal gaan. Anders zou ik zeggen probeer het gewoon een paar dagen.

Wat is de andere optie?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:11

Ik vind 3 x 3 al klein voor éen pony van 1,50 :+ Tenzij ze er ook uit kunnen lopen, maar dan vind ik het voor twee nog niet ideaal. Bij 5 x 3,5 zou ik er wel een wandje of iets tussen maken.

Of je een paard alleen op stal kunt zetten verschilt echt. Bij mijn paard is het geen enkel probleem, die staat 's nachts ook alleen buiten, maar er zijn zat paarden die al heel onrustig worden als ze een paar meter van de rest verwijderd zijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:13

SteffiiY schreef:
wortelsussie schreef:

3x3 is geloof ik de minimale maat voor aan box voor paard/grote pony. Ik zou dan 2 pony's van 1.50 veel te klein vinden!

Klopt, vind ik ook. Vergelijk het dan ook alleen ermee. Zeg niet dat ik dat heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:29

Ik heb er 2 samen staan in paddock met 2 stallen, staldeuren altijd open. Staan vaak uit eigen keuze samen in een stal. Gaat prima, nooit problemen gehad met niet kunnen vluchten ofzo. Alleen voeren doe ik wel consequent in aparte stallen en niet samen. Tussen de stallen zit een halve wand dus er is altijd contact tussen de pony's.

Heb ze ook in aparte stallen gehad op vakantie. Merkte dat ze elkaar echt moesten kunnen zien. Als ik ze bbuiten zicht van elkaar had gezet was het een weekje gillen en roepen naar elkaar geworden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:52

Is er eventueel een mogelijkheid om een padockje van ongeveer dezelfde afmeting of liever nog groter rechtstreeks aan de stal te maken? Zo kan je de staldeur laten openstaan en mochten ze eens ruzie hebben kunnen ze toch weg.

Trouwens, 3x3 voor 2 pony's van 1.50... Een paard hoort dubbele van zijn hoogte in breedte en lengte te hebben als minumum. Dit om goed door te kunnen rollen en bewegen. Dwz. een pony van 1.50 is het minumin van 3x3. Dus daar passen er echt geen 2 goed in. Het past ja, maar een hamster kan je ook in een brooddoos houden, en een goudvis past ook in een glas. Dat doen we toch ook niet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:54

Ollie23 schreef:
Een jaarling ruin? Dus een jaarling die al gecastreerd is?

volgensmij is een ruin inderdaad een hengst zonder ballen ja :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:00

Ja, hij is al ruin.

Leen, dat paddockje aan de stal is iets waar de boer over na ging denken, heb het wel gevraagd met een knipoog, maar is iets wat nog even zal gaan duren denk ik. Toevallig zit ik met mn stal aan de buitenwand, en is er mogelijkheid voor, maar hij wil eerst zeker weten dat ik niet weg ga natuurlijk voor hij zulke dingen gaat doen. Hij gaat nu al voor mij van 2 stallen 1 maken, waar ik al enorm blij mee ben, dus ik wil niet teveel gaan zeuren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:04

Qua oppervlakte vind ik het trouwens best gaan, zeker omdat het hier maar een shet betreft en geen al te groot paard. Mits ze natuurlijk wel goed overweg kunnen en dagelijks veel buiten zodat ze hun benen niet tegen elkaar hoeven te strekken ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:04

Ik ken ze ook wel die 2 ijslanders samen in 1 3x3,5 stal hadden staan, ging prima. Dat vind ik echt veel te klein, maar een stal van 3,5x5 is nog wel vrij redelijk voor 2 kleine pony's. Ben geen voorstander van op stal zetten, maar op deze manier vind ik beter dan ze alleen zetten :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:06

Bij mij staan 2 paarden samen op stal,de stal is wel 5 op 10 en ze staan alleen vast als het echt moet ,meestal staat de stal open.Maar de jongste was een jaar toen ze bij de oudste kwam te staan en die heeft haar zo'n beetje onder haar hoede genomen.
Ik moet zeggen dat één alleen achter laten op stal wel problemen geeft,maar als ik ze op de wei zet niet.Dus ik ga met de één rijden en dan staat de ander gewoon op de wei,ze roepen een keer naar elkaar en dan is het klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:08

wortelsussie schreef:

De reden dat dit veel te krap is, is dat beide pony's tegelijk moeten kunnen liggen. Je ziet dat ook duidelijk bij mijn pony's: ze staan graag samen in één stal, maar als ze willen liggen zoeken ze ieder een eigen stal op. Twee grotere pony's kunnen niet samen in een 3x3 stal liggen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:19

Ja dat uit elkaar halen ga ik wel vanaf het begin vaak doen, gewoon een uur apart van elkaar een uurtje elke dag. Wil echt voorkomen dat ze niet zonder elkaar kunnen functioneren. Ik doe het voor hun welzijn, want ze mogen ook allebei in een eigen stal, maar dat wil ik niet. Ik vind sociaal contact op stal mega-belangrijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:22

Als het klikt tussen die twee, moet het zeker lukken. Hier volwassen Boulonnais en jaarling arab samen gezet in stal van 3x6, ging zonder problemen. Maar dan ga ik er natuurljik vanuit dat de 2 paardjes elkaar liggen, en dat ze niet 24/7 binnen staan.

Wel ooit een veulen bij mijn oude merrie gezet wegens plaatsgebrek, maar toen ie jaarling werd, ging ie die merrie teveel pesten in de stal, en heb ik een extra box gekocht.