mijn paard heeft vorige week een acute dampigheidsaanval (out of the blue) gehad die momenteel behandeld wordt.
We denken te weten waar het door getriggerd werd, maar ik ben toch gaan nadenken over de
'standaard' dampigheid en het nadeel van stof in een paardenstal.
Ik week ondertussen mijn hooi netjes zodat dat geminimaliseerd wordt en heb onmiddellijk het stro uit de stal gehaald.
Paard staat 24/7 buiten op een zandpaddock en weiland (zomereczemer dus beperkt weiland).
Zij heeft een stal van 3.3 op 3.3 (loopstal) die goed verlucht is.
(middenste stal van 3 buitenstallen zonder deur en ook de zijwanden zijn maar half dicht zodat ze ook uit de andere stalopeningen frisse wind heeft)
Omdat daar momenteel gewoon betonnen roosters in liggen, wil ik haar graag toch iets zacht geven om op te liggen op de momenten dat het buiten te nat/modderig is om te liggen.
Ik merk nu op dat ze toch gaat liggen op het beton en ik vind het best zielig (ik lig ook niet graag op een betonnen grond zonder iets).
Ik zoek dus iets:
- wat (zo goed als) stofvrij is
- wat goed ammoniak opneemt
- wat de geur ook absorbeert/verminderd
Ik kan prima elke dag 2x daags de mest en natte plekken weghalen aangezien ik er 2x daags ben.
Ik heb al deftig research gedaan en ik kom uit op houtkrullen en gehakseld koolzaadstro.
Hennep wordt duur, vlas eet ze op, stro is uiteraard geen optie meer, en pellets waren in het verleden geen succes.
Ik mag van de verhuurder van mijn weiland alles op de mesthoop gooien dus ook qua afvoer heb ik geen probleem.
Wie o wie heeft hier ervaring mee en wie kan wat aanraden?