Houtkrullen of koolzaadstro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Houtkrullen of koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:25

Hoi,

mijn paard heeft vorige week een acute dampigheidsaanval (out of the blue) gehad die momenteel behandeld wordt.
We denken te weten waar het door getriggerd werd, maar ik ben toch gaan nadenken over de
'standaard' dampigheid en het nadeel van stof in een paardenstal.

Ik week ondertussen mijn hooi netjes zodat dat geminimaliseerd wordt en heb onmiddellijk het stro uit de stal gehaald.

Paard staat 24/7 buiten op een zandpaddock en weiland (zomereczemer dus beperkt weiland).
Zij heeft een stal van 3.3 op 3.3 (loopstal) die goed verlucht is.
(middenste stal van 3 buitenstallen zonder deur en ook de zijwanden zijn maar half dicht zodat ze ook uit de andere stalopeningen frisse wind heeft)

Omdat daar momenteel gewoon betonnen roosters in liggen, wil ik haar graag toch iets zacht geven om op te liggen op de momenten dat het buiten te nat/modderig is om te liggen.
Ik merk nu op dat ze toch gaat liggen op het beton en ik vind het best zielig (ik lig ook niet graag op een betonnen grond zonder iets).

Ik zoek dus iets:

- wat (zo goed als) stofvrij is
- wat goed ammoniak opneemt
- wat de geur ook absorbeert/verminderd

Ik kan prima elke dag 2x daags de mest en natte plekken weghalen aangezien ik er 2x daags ben.

Ik heb al deftig research gedaan en ik kom uit op houtkrullen en gehakseld koolzaadstro.
Hennep wordt duur, vlas eet ze op, stro is uiteraard geen optie meer, en pellets waren in het verleden geen succes.

Ik mag van de verhuurder van mijn weiland alles op de mesthoop gooien dus ook qua afvoer heb ik geen probleem.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en wie kan wat aanraden? :)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 28-10-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:29

Ik heb de mijne op gehakseld, dus niet gemalen koolzaadstro, want dat is wel stoffig, staan. Neemt heel goed vocht op en werkt gemakkelijk. Beter als houtkrul. Wat evt. Beter is voor deluchtwegen zou jk niet weten. De gehakselde versie stoft in ieder geval niet met opstrooien.

Mi_Amore

Re: Houtkrullen of koolzaadstro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:31

@Zammie: goed punt, ik heb het even aangepast, ik had het idd over gehakseld koolzaadstro :D
Hoeveel gebruik jij voor in de stal? IK heb wel de ervaring dat houtkrullen wat stoffen bij opstrooien of bij het openen van het pak (niet veel, maar toch beetje).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:33

Ik gebruik in de wintermaanden Allspan houtkrullen om ze een droge ligplek te geven in de stallen. Ik vind het fijn werken. Met stro geen ervaring omdat ik niet genoeg opslag heb aan stal. De houtkrullen verkopen we op het werk en aangezien ik daar 5 dagen per week ben, neem ik gewoon mee wat ik die dag nodig heb :)

Ik vind de houtkrullen helemaal niet zo stoffig. Voor een paard met bijvoorbeeld COPD zou ik wel voor iets anders kijken maar voor een normaal gezond paard is er niets mis mee.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 28-10-14 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:33

Rubberen matten?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:36

@vuurneon: wat gebeurd er dan met de urine?
Ik heb zowel tegels als matten al gezien op het internet, maar kruipt de urine er dan niet gewoon onder om daar te blijven liggen stinken? :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:37

Als je geen goede afvoer voorzien hebt voor de urine zou ik inderdaad ook niet met rubberen matten werken. Daar heb ik ook naar gekeken voor onze stallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:49

Als de stal afloopt of een andere afvoer heeft zijn rubberen matten ideaal, maar is de vloer keurig recht en heeft het geen afvoer dan is het inderdaad niet zo fris.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:50

Mi_Amore schreef:
@Zammie: goed punt, ik heb het even aangepast, ik had het idd over gehakseld koolzaadstro :D
Hoeveel gebruik jij voor in de stal? IK heb wel de ervaring dat houtkrullen wat stoffen bij opstrooien of bij het openen van het pak (niet veel, maar toch beetje).

Ik gebruik 2 pak per week per stal. Zijn grote stallen en heb ze s nacht binnen staan.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:17

Mi_Amore schreef:
Hoi,

mijn paard heeft vorige week een acute dampigheidsaanval (out of the blue) gehad die momenteel behandeld wordt.
We denken te weten waar het door getriggerd werd, maar ik ben toch gaan nadenken over de
'standaard' dampigheid en het nadeel van stof in een paardenstal.

Ik week ondertussen mijn hooi netjes zodat dat geminimaliseerd wordt en heb onmiddellijk het stro uit de stal gehaald.

Paard staat 24/7 buiten op een zandpaddock en weiland (zomereczemer dus beperkt weiland).
Zij heeft een stal van 3.3 op 3.3 (loopstal) die goed verlucht is.
(middenste stal van 3 buitenstallen zonder deur en ook de zijwanden zijn maar half dicht zodat ze ook uit de andere stalopeningen frisse wind heeft)

Omdat daar momenteel gewoon betonnen roosters in liggen, wil ik haar graag toch iets zacht geven om op te liggen op de momenten dat het buiten te nat/modderig is om te liggen.
Ik merk nu op dat ze toch gaat liggen op het beton en ik vind het best zielig (ik lig ook niet graag op een betonnen grond zonder iets).

Ik zoek dus iets:

- wat (zo goed als) stofvrij is
- wat goed ammoniak opneemt
- wat de geur ook absorbeert/verminderd

Ik kan prima elke dag 2x daags de mest en natte plekken weghalen aangezien ik er 2x daags ben.

Ik heb al deftig research gedaan en ik kom uit op houtkrullen en gehakseld koolzaadstro.
Hennep wordt duur, vlas eet ze op, stro is uiteraard geen optie meer, en pellets waren in het verleden geen succes.

Ik mag van de verhuurder van mijn weiland alles op de mesthoop gooien dus ook qua afvoer heb ik geen probleem.

Wie o wie heeft hier ervaring mee en wie kan wat aanraden? :)

@Mi Amore. Ik zou dus hennep aanraden en dan denk ik zelfs aan Hempbed, ik gebruik bij het ene paard de versie met Eucalyptus maar bij de ander zonder Eucalyptus... dat is een persoonlijke voorkeur. Maar jij zegt hennep wordt duur? Maar wat vind jij duur? Ik krijg het aan huis geleverd voor € 5,60 p/baal incl. BTW en transport... dit zijn dan wel 2 Europallets met totaal 54 baaltjes Hempbed. Voor mijn gevoel is dit niet duur en ik heb nog niets vernomen van prijsverhogingen voor nu of in de toekomst. Dit in tegenstelling tot vlas.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 14:11

Hier in de omgeving is hennep een PAK duurder omdat het hier niet aangeboden wordt, jeetje, €5.60 per baal is niks incl. BTW en transport??
Waar koop jij dat dan in?
Vlas ga ik sowieso niet gebruiken, paardlief eet het op.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:21

Ik koop het bij Stoeterij Welfare, de prijs die ik had doorgegeven is Hempbed met Eucalyptus. Volgens mij kan je € 0,15 per baal in mindering brengen als je de naturel versie wilt hebben. Kijk maar op hun site http://www.stoeterijwelfare.com/?page_id=954

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:08

Om de ammoniak te reduceren en daardoor ook de geur te verminderen zou je ook Bio Stable erbij kunnen gebruiken.
Zelf ben ik heel goed te spreken over dit product en gebruik het zelf in de stal in combi met vlas. Maar kan ook prima met houtkrullen, gehakseld koolzaadstro etc gebruikt worden.

Ik heb zelf ruim anderhalf jaar geleden mee gedaan aan de testen van Bio Stable.
Dit hield in dat ik het 1 keer per week ben gaan gebruiken in m'n vlas stal.
Verder gewoon mesten dagelijks en 1x per week de natte plek eruit halen.
Vanuit de leverancier zijn ze wezen testen en meten in mijn stal.
Bodem op de plasplek open gespit en de ammoniak waarde's gemeten. Deze waren 0!
In een stal waar alleen kale matten lagen (wel met afvoer) waren de waarde's *schrik niet* 53/54
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 03-11-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar eigen website weggehaald.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:03

ik heb ook koolzaadstro gehakseld en gebruikt normale stal 1 pak per week maar pot wel op.
1 x in de 8 weken de koek er onder uit in de herfst winter en elke dag drollen eruit halen .

zomers ook 1 pak maar dan pot ik niet op. dan elke 2 weken de natte plekken eruit.

ideaal en hoe hoger de box hoe droger hij wordt.

is start met een lege 3 bij 3 box met 4 pakken en dan elke week 1 pak erbij

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:44

Ik ben gisterenavond naar de leverancier geweest die alles voorradig had liggen.
Samen (ik, leverancier en dierenarts) hebben we dan besloten om voor het gehakselde koolzaadstro te gaan :)

Vanavond gaan de eerste 2 balen er in, ik ben reuze benieuwd hoe dit mij en mijn paard gaat bevallen!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:53

mi amore als ervaren persoon zou ik op de startbodem niet bezuinigen.
gooi in een 3 bij 3 box 4 pakken in en hoef je de eerste 2 weken niet bij te gooien.
aleen drolleneruit halen en rechtharken weer.
het koolzaadstro is een bodemstrooisel die je met rust moet laten en eens in de 6 a 8 weken schoone losse eraf harken en de onderkoek er onder uit halen.
losse weer op bodem en dan nieuw pak erover heen.

lijkt erg veel maar de bodem zakt en gaat vast liggen.
gebruikt je te weinig pakken dan kan de bodem zit niet vastmaken en krijg je een zwijnerij.

je mag me altijd pben als je meer wilt weten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 14:08

@Dribbelkont: ik ga je pb'en!! :) Ben nogal een leek op dit vlak :')