Aanleggen nieuwe rijbak. Welk zand soort(en)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Aanleggen nieuwe rijbak. Welk zand soort(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:34

We hebben al langer een rijbak/paddock, maar nooit gebruikt om in te rijden. Ik geloof dat deze dan ook alleen gemaakt is van plaatzand.
Nu mijn dochters allemaal echt willen gaan rijden en pony hebben willen we een stukje weide (voorzien van drainage buizen) naast de oude paddock ombouwen tot goede, maar betaalbare rijbak.
Vanavond de loonwerker gesproken en deze dat stukje 20x40 uitgraven en wederom alleen opvullen met plaatzand (heet geloof ik ook wel drainagezand). Daar zouden we een goede harde bak van krijgen.
Maar als ik nu zie hoe de oude rijbak er bij ligt, knoert hard en vol water, denk ik niet dat dit een goed idee is...
Wat kan ik het best doen?
Eerst 5 cm drainagezand en dan 10 cm M3C zand? Of gemengd of iets anders?

HELP!

(Ik wil geen laag van snippers, polyvlokken o.d. hebben. Alleen zand.)

nitouche

Re: Aanleggen nieuwe rijbak. Welk zand soort(en)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:09

Ik zou alleen je buizen opvullen met drainagezand. Dit zand is te grof als boden en als het mengt met je m3c zand wordt het er niet beter van.
M3c is op zich goed te doen alleen vraag dat specifiek naar een korrelgrote van 170 mu. Je hebt ook kwartszand (als je het zo schrijft) dit gebruikt Agterberg dan wel vemengt met geopad en eventueel vezels.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:27

Het klinkt heel sneu...maar goedkope bakken zijn slechte bakken...... je oude bak is al niet goed, hard en vol water dus wordt er niks afgevoerd..... ws moet de onderlaag goed losgehaad worden anders loopt het straks alleen op de drainage plaatsen weg en blijft de rest alsnog liggen.
Met alleen wat zand red je het vaak niet.
Onze buitenbak was wel duur.... was ook weiland. Het is omgehaald, liggen 8 drainage pijpen in , soort doek in, met speciaal sootr steen om de drainage anders slippen ook die buizen dicht.... daarna een zandlaagmet speciaal zand en tenslotte anderzand met geopad.... was erg duur ( 12.000) en dan heb je nog geen omheining, beregening etc....

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:33

Waarom alleen zand? Wij hebben tapijtsnippers er in, en dat is niet super duur, maar absorbeert enorm! Onze (goedkope) bak is altijd perfect, nooit nat, en nooit zwaar.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:44

ElCamino schreef:
Het klinkt heel sneu...maar goedkope bakken zijn slechte bakken......

Niet akkoord.

Wij hebben die van ons gewoon laten omspitten (met de kraan een laag gele zavel naar boven gehaald) en ik had een topbodem (nu ingezaaid als weide).
We gaan dit nu opnieuw doen op een ander stuk van de weide. Ik kan heel veel aangelegde pistes van veel geld die in het niets vallen met hetgeen ik had.
Gewoon geluk hebben met de ondergrond die je hebt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:45

Gimmick11 schreef:
Waarom alleen zand? Wij hebben tapijtsnippers er in, en dat is niet super duur, maar absorbeert enorm! Onze (goedkope) bak is altijd perfect, nooit nat, en nooit zwaar.

Eventuele afvoer van die bodem later kost je wel een arm...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:08

s0173957 schreef:
Gimmick11 schreef:

Eventuele afvoer van die bodem later kost je wel een arm...

Dat is inderdaad het probleem, vandaar dat ik niet in het zand vermengd wil hebben.

@s0173957, Het omspitten is helaas niet mogelijk waar wij zitten. Dat is echt bagger grond, om de woorden van de loonwerker te gebruiken. Helaas!

@ElCamino, De oude bak werd bijna 24/7 gebruikt als paddock. Dat heeft het geen goed gedaan. Daar werd verder ook geen onderhoudt op gedaan.
Maar € 12.000,00 gaat hem sowieso niet worden.

@nitouch, dus beter geen 5 cm laag van drainagezand?
Ok, weer wat wijzer.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 13:11

nitouche schreef:
M3c is op zich goed te doen alleen vraag dat specifiek naar een korrelgrote van 170 mu.

Ik heb zojuist antwoord gekregen dat het M3C zand 200 m/u is.
Is dat ook goed?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:14

s0173957 schreef:
ElCamino schreef:
Het klinkt heel sneu...maar goedkope bakken zijn slechte bakken......

Niet akkoord.

Wij hebben die van ons gewoon laten omspitten (met de kraan een laag gele zavel naar boven gehaald) en ik had een topbodem (nu ingezaaid als weide).
We gaan dit nu opnieuw doen op een ander stuk van de weide. Ik kan heel veel aangelegde pistes van veel geld die in het niets vallen met hetgeen ik had.
Gewoon geluk hebben met de ondergrond die je hebt.

Hier ook, het ligt er gewoon aan op welke grond je zit

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:18

Als je hem door de loonwerken kunt laten omzetten en je hebt goede grond eronder dan is dat de goedkoopste oplossing. Maar zand en zand zit verschil in. Bij ons is de bak ook omgezet, begint nu te komen maar in begin was hij erg zwaar.
Denk er ook om of je in jouw gemeente nog vergunning moet aanvragen voor een rijbak. Hier moet dat namelijk wel.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:10

Op zich is het wel goed om drainagezand of puin onder je toplaag te doen, maar doe er dan wel doek tussen om het gescheiden te houden van je toplaag.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:15

Nou ik heb de machines etc niet.... om zelf aan de slag te gaan. Loonwerkers inhuren, machines en materieel........ het materiaal kopen ( pijpen, doek, steentjes, zand, geopad)etc is geen goedkoop grapje. Alleen de grond omwoelen in een drassig weiland in Zwartebroek was niet genoeg kan ik je vertellen... Alles moest flink opgehoogd worden.... maar nooit meer een druppel in bak gehad en ook in de winter goed te rijden....

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:32

Ylana schreef:
nitouche schreef:
M3c is op zich goed te doen alleen vraag dat specifiek naar een korrelgrote van 170 mu.

Ik heb zojuist antwoord gekregen dat het M3C zand 200 m/u is.
Is dat ook goed?

Lees deze pagina eens: http://www.zandcompleet.nl/zandblogs/paardenbakzand-een-zandvak-apart

Hier vind je veel informatie over soorten zand. 200 m/u vind ik persoonlijk aan de hoge kant. Zelf heb ik er 210 m/u inliggen maar ik heb er geopad door moeten mengen om hem stabiel te krijgen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:44

Als je de mogelijkheid hebt om te beregenen kun je de 'ouderwetse' manier van bak aanleggen eens proberen. Een bak maken die minimaal 30 cm hoger ligt dan het omliggende land. Daarin geen drainage of wat dan ook, maar gewoon simpel grof geel zand. Dit is 3/4e van het jaar goed berijdbaar zonder toevoeging van water. In de zomer zul je inderdaad wel moeten beregenen, maar dat is qua kosten wsl pindanootjes vergeleken met de aanleg en onderhoud van de gemiddelde luxe bak van tegenwoordig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:16

Het ligt er een beetje aan op wat voor ondergrond je zit.

Plaatzand is wat anders dan drainagezand. Plaatzand is heel fijn en drainagezand is heel grof (stierenzand). Wij zitten op kleigrond en hadden er eerst drainagezand met allweathertuft erin maar dat bleef erg zwaar. We hebben er toen 5 cm plaatzand doorheen laten mengen en nu is de bak goed. Ik zou niet alleen plaatzand gebruiken. Het woord zegt het al. Dan wordt je bak een plaat die slecht water doorlaat. Alleen drainagezand is weer te zwaar. Je kan beter mc3 zand gebruiken. Dat zit qua Korrelgroote tussen plaatzand en drainagezand in.