dat probeer ik altijd een bepaald stuk maar als hij al maar die spons ofzo ziet raakt hij in paniek.Manon_1 schreef:Kan je hem niet beetje bij beetje laten wennen? Nu begrijp ik dat je hem in een keer probeert helemaal te wassen, dat is nog al wat als hij dat natuurlijk niet kent. Hij probeert daar van te vluchten als ik je goed begrijp, een normale reactie. (Als ik het verkeerd begrepen heb, excuses!) Je zou kunnen oefenen met het mogen aanraken met een droge spons, uiteindelijk over zijn hele lijfje. Elke keer kort met hem oefenen; zijwaarts benaderen, hem aanraken met de spons en zodra hij stil staat en ontspant haal je de spons van hem af en loop je ook letterlijk een stukje weg met de spons (je beloont dan het goede gedrag; als hij ontspant en stilstaat, gaat de spons weg). Niet eerder loslaten, want dan beloon jij zijn vluchtgedrag (als ik weg ren gaat de spons weg). Het is dus wel makkelijk om dit met z'n 2en te oefenen. Dit bouw je uit in gebied dat je aanraakt en in de duur dat je hem aanraakt. Je wil natuurlijk uiteindelijk dat hij rustig blijft staan en je hem overal kan wassen.
Als hij hierop braaf is kan je voorzichtig aan met een natte spons gaan oefenen. Vraag vooral niet te veel in een keer, en probeer het leuk te houden en op deze manier uit te bouwen. Als je het goed doet gaat het best wel snel en heb je ook nog eens de winst dat het bijdraagt in zijn vertrouwen naar jou toe. Succes!