wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onawydouw

wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:24

hey,
ik heb nu al 3keer mijn veulen proberen te wassen maar tevergeefs.
ik heb hem al geprobeerd te wassen met een spons,bekertje en tuinslag, veel belonen , afleiden.
in regen staan en in plassen spelen is dan allemaal geen probleem.
iemand tips of trucjes ? :')

Murloc

Re: wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:25

Wilt je veulen niet gewassen worden of is je veulen niet schoon te krijgen? Dat kan ik niet helemaal uit de op halen.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:30

wilt niet gewassen worden :)
Ilonaa__ schreef:
Wilt je veulen niet gewassen worden of is je veulen niet schoon te krijgen? Dat kan ik niet helemaal uit de op halen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:31

Ik vind het ook zo koud om nu te wassen. Of doe je met warm water?

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:37

vorige keren was het heel warm.
nu vandaag heb ik het met warm water en in de zon gedaan en dan telkens wel even handdoek erover.
het is omdat hij tegen januari geschoren moet worden.
dan gaan we wel wassen in de garage waar verwarming is :)
het is gewoon echt hopeloos op deze manier.
leeneliefje schreef:
Ik vind het ook zo koud om nu te wassen. Of doe je met warm water?

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:38

Misschien mams wassen waar hij naast staat?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:44

Een veulen scheren? :?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:46

Loe_Loe schreef:

Kan voor de keuring zijn, vindt je opmerking een beetje kort door de bocht ;)

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:48

is idd voor de keuring, hier hebben wij geen zeggen over dit is nu eenmaal verplicht. en mama ernaast gaat niet die staat niet meer bij ons.
kaatje77 schreef:
Loe_Loe schreef:

Kan voor de keuring zijn, vindt je opmerking een beetje kort door de bocht ;)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:50

Ah ok, sorry voor mijn te snelle reactie!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:50

Eh wat doet hij dan? Waar was je hem? Staat hij vast of heb je hem zelf aan een touwtje vast etc? Je bent wel erg sumier in je info want wat gaat er precies fout dan?

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:57

hij flipt gewoon, begint te draaien en te trekken.
hij doet dit als hij vast staat maar ook als je hem vast hebt.
Ineke2 schreef:
Eh wat doet hij dan? Waar was je hem? Staat hij vast of heb je hem zelf aan een touwtje vast etc? Je bent wel erg sumier in je info want wat gaat er precies fout dan?

kimseyfert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:04

Misschien met een ander paard wassen (in plaats van mama) dat heel lief is? Dan leert hij mss van het ander paard dat het allemaal niet zo erg is...

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:06

kan het wel eens proberen met mijn ander paard. die trekt zich van niks iets aan.
maar vrees er een beetje voor .
kimseyfert schreef:
Misschien met een ander paard wassen (in plaats van mama) dat heel lief is? Dan leert hij mss van het ander paard dat het allemaal niet zo erg is...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:07

En als iemand hem nou vast houdt en jij bijvoorbeeld heel voorzichtig met een zachte straal gaat wassen? En idd, de tips over een ander paard wassen kan ook wel helpen!

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 17:10

kan ik wel eens proberen :)
eclair98 schreef:
En als iemand hem nou vast houdt en jij bijvoorbeeld heel voorzichtig met een zachte straal gaat wassen? En idd, de tips over een ander paard wassen kan ook wel helpen!

Manon_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:16

Kan je hem niet beetje bij beetje laten wennen? Nu begrijp ik dat je hem in een keer probeert helemaal te wassen, dat is nog al wat als hij dat natuurlijk niet kent. Hij probeert daar van te vluchten als ik je goed begrijp, een normale reactie. (Als ik het verkeerd begrepen heb, excuses!) Je zou kunnen oefenen met het mogen aanraken met een droge spons, uiteindelijk over zijn hele lijfje. Elke keer kort met hem oefenen; zijwaarts benaderen, hem aanraken met de spons en zodra hij stil staat en ontspant haal je de spons van hem af en loop je ook letterlijk een stukje weg met de spons (je beloont dan het goede gedrag; als hij ontspant en stilstaat, gaat de spons weg). Niet eerder loslaten, want dan beloon jij zijn vluchtgedrag (als ik weg ren gaat de spons weg). Het is dus wel makkelijk om dit met z'n 2en te oefenen. Dit bouw je uit in gebied dat je aanraakt en in de duur dat je hem aanraakt. Je wil natuurlijk uiteindelijk dat hij rustig blijft staan en je hem overal kan wassen.

Als hij hierop braaf is kan je voorzichtig aan met een natte spons gaan oefenen. Vraag vooral niet te veel in een keer, en probeer het leuk te houden en op deze manier uit te bouwen. Als je het goed doet gaat het best wel snel en heb je ook nog eens de winst dat het bijdraagt in zijn vertrouwen naar jou toe. Succes!

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 18:17

dat probeer ik altijd een bepaald stuk maar als hij al maar die spons ofzo ziet raakt hij in paniek.
Manon_1 schreef:
Kan je hem niet beetje bij beetje laten wennen? Nu begrijp ik dat je hem in een keer probeert helemaal te wassen, dat is nog al wat als hij dat natuurlijk niet kent. Hij probeert daar van te vluchten als ik je goed begrijp, een normale reactie. (Als ik het verkeerd begrepen heb, excuses!) Je zou kunnen oefenen met het mogen aanraken met een droge spons, uiteindelijk over zijn hele lijfje. Elke keer kort met hem oefenen; zijwaarts benaderen, hem aanraken met de spons en zodra hij stil staat en ontspant haal je de spons van hem af en loop je ook letterlijk een stukje weg met de spons (je beloont dan het goede gedrag; als hij ontspant en stilstaat, gaat de spons weg). Niet eerder loslaten, want dan beloon jij zijn vluchtgedrag (als ik weg ren gaat de spons weg). Het is dus wel makkelijk om dit met z'n 2en te oefenen. Dit bouw je uit in gebied dat je aanraakt en in de duur dat je hem aanraakt. Je wil natuurlijk uiteindelijk dat hij rustig blijft staan en je hem overal kan wassen.

Als hij hierop braaf is kan je voorzichtig aan met een natte spons gaan oefenen. Vraag vooral niet te veel in een keer, en probeer het leuk te houden en op deze manier uit te bouwen. Als je het goed doet gaat het best wel snel en heb je ook nog eens de winst dat het bijdraagt in zijn vertrouwen naar jou toe. Succes!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:23

Als beetje bij beetje laten wennen niet werkt, zou ik het anders aanpakken: slang op zijn benen totdat ie stopt met draaien, slang uit en iets anders gaan doen. De volgende keer probeer je het op zijn rug, billen, hals, etc.

Niet stoppen als ie irritant gaat doen, dan leert ie dat als hij vervelend wordt, jullie stoppen met werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:39

Grondwerk met hem doen.... Raak hem aan met voorwerpen. Begin met een handdoek, een touwtje etc... Laat hem stilstaan, draait of loopt hij weg? Blijf hem aanraken met het voorwerp ( wrijven / aaien) tot hij weer stilstaat. Staat hij stil haal je het voorwerp weg als beloning. Houd de sessies kort max 10 min.
Als hij het accepteert dan kun je dat ook met een droge spons doen. Daarna met een natte.

Maar mijn jaarling toendertijd vond water ook doodeng. Stond te steigeren in de wasplaats. Zelf ben ik hem gewoon daar gaan poetsen.
Toen hij daar gewoon kalm kon staan heb ik de slang water heel zachtjes aangezet zodat hij het water kon zien lopen en ben ik gewoon gaan poetsen.

De keer erna liet ik water op zijn achterhoeven komen ( hij vond het achter minder eng dan voor) en zo vond hij het na een tijdje helemaal niet erg meer en ging zelfs drinken uit de slang.

Kortom zelf heb ik niet gemiept met een sponsje... Maar wil je dat wel dan zou ik als bovenstaande doen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:46

Ik laat eerst mijn paarden wennen aan het voorwerp zelf. Leg de spons gewoon op de grond neer en laat hem rustig eraan snuffelen. Ondertussen lekker kriebelen/poetsen oid om te laten zien dat het absoluut niet eng is. Als hij het niet meer eng vindt kun je voorzichtig over zijn lijf gaan met de spons (wel droog). Ik begin altijd bij de benen en werk dan langzaam omhoog. Als hij dit ook accepteert dan over op een natte spons, weer van beneden naar boven werken. Als hij iets spannend vindt weer terug naar de basis waarmee hij wel vertrouwt is. Vindt hij de (droge) spons eng? Weer op de grond leggen en hem er vertrouwt mee laten worden.

Waarom ik van beneden naar boven werk? Dan schrikken ze veel minder. Voelen ze het aankomen. Als hij het water op zich voelt en het niet meer eng vindt moet je wel van boven naar beneden wassen natuurlijk, anders maak je alles wat je net schoon hebt gemaakt weer vies, maar ik laat ze wel altijd rustig aan de voetjes werken en zo steeds verder omhoog.

Ik werk trouwens wel (bijna) altijd met tuinslang en niet met spons.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 19:50

ga ik eens proberen , bedankt
Ineke2 schreef:
Grondwerk met hem doen.... Raak hem aan met voorwerpen. Begin met een handdoek, een touwtje etc... Laat hem stilstaan, draait of loopt hij weg? Blijf hem aanraken met het voorwerp ( wrijven / aaien) tot hij weer stilstaat. Staat hij stil haal je het voorwerp weg als beloning. Houd de sessies kort max 10 min.
Als hij het accepteert dan kun je dat ook met een droge spons doen. Daarna met een natte.

Maar mijn jaarling toendertijd vond water ook doodeng. Stond te steigeren in de wasplaats. Zelf ben ik hem gewoon daar gaan poetsen.
Toen hij daar gewoon kalm kon staan heb ik de slang water heel zachtjes aangezet zodat hij het water kon zien lopen en ben ik gewoon gaan poetsen.

De keer erna liet ik water op zijn achterhoeven komen ( hij vond het achter minder eng dan voor) en zo vond hij het na een tijdje helemaal niet erg meer en ging zelfs drinken uit de slang.

Kortom zelf heb ik niet gemiept met een sponsje... Maar wil je dat wel dan zou ik als bovenstaande doen.