Hoe om te gaan met een natte vacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeEnigeEchte

Hoe om te gaan met een natte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 14:41

Stel je hebt een pony die dol is op geborsteld worden. Stel diezelfde pony is drijfnat omdat ze in de regen heeft staan grazen ook al was er een inloopstal.

Wat kun je dan doen om die vacht van haar goed te onderhouden? Aan de ene kant wil ik wel graag borstelen, maar ik weet dat je daarmee ook de beschermende laag talg wegpoetst die een pony zeker bij nat weer hard nodig heeft. Op het moment improviseer ik door met mijn zachtste borstel voorzichtig te borstelen maar nu was ik benieuwd of bokt nog tips heeft wat ik nog meer kan doen? De dame in kwestie is een 23-jarige welsh met vermoedelijk cushing, mocht dat relevant zijn.

Alvast bedankt!

pinky_river

Re: Hoe om te gaan met een natte vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:44

Mischien een 0 grams regen dekentje er op doen? Dan blijft de vacht droog

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:45

Moet ze persé gepoetst worden? Mijn ervaring is dat natte paarden het helemaal niet fijn vinden gepoetst te worden, dus dat doe ik dan ook niet.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:47

Natte paarden niet poetsen :n. Dan krijgen ze het koud en kunnen ze verkouden worden.

Als je wilt dat ze niet nat wordt kan je het beste een 0 grams deken op doen. Dan wordt ze niet nat en leeft ze nog het meest op haar eigen warmte/vet.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:53

Is het niet zo dat een 0 grams deken de vacht plat drukt waardoor een paard het uiteindelijk juist koud krijgt?

DeEnigeEchte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 15:01

Pacific schreef:
Moet ze persé gepoetst worden? Mijn ervaring is dat natte paarden het helemaal niet fijn vinden gepoetst te worden, dus dat doe ik dan ook niet.

Deze vind het juist heerlijk om geborsteld te worden. Ze gaat dan helemaal ontspannen.

Zoals ik al zei, ik weet dat ik niet te vaak moet poetsen dus op het moment probeer ik het tussen de echte poetsbeurten door zo licht mogelijk te doen met de zachtste borstel die ik heb. Ik heb alleen het idee dat zelfs dat al te veel is.

Het is overigens een verzorgpony, dus ik kan er niet zomaar een deken op gooien.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:03

Overleggen met de eigenaar dan voor een dekentje. Natte paarden kan je gewoon echt niet poetsen als je niet wilt dat ze verkouden worden.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:04

Misschien kan je gaan 'masseren' in plaats van poetsen. Dat zal de pony ook heerlijk vinden en ervan ontspannen.
Je kan over heel het lichaam strijken, rondjes maken,...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:05

een nat paard kun je toch niet poetsen? Ik doe dat nooit iig

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:05

Als je natte paarden poetst, dan wrijf je juist het vuil erin. Niet doen dus.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:08

Niet zozeer wat NikkieEnJij zegt maar natte paarden worden verkouden als je ze poetst.
Als het regent gaat de vacht omhoog staan in kleine driehoekjes waarvan de regen afdrupt (dakpannetjes). Zo komt het niet tegen de vacht aan maar als je ze gaat poetsen druk je de dakpannetjes tegen de huid aan waardoor ze het koud krijgen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:11

Voor het poetsen even een zweetdekentje op zodat ze kan drogen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 18:00

MelissaYM schreef:
Is het niet zo dat een 0 grams deken de vacht plat drukt waardoor een paard het uiteindelijk juist koud krijgt?

Ja, dat klopt als het -10 is, maar met deze temperaturen is dat geen enkel probleem. :)