Stalling kiezen.... voor gezondheid paard verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Stalling kiezen.... voor gezondheid paard verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:13

Ik heb al 2 jaar een fantastische eigen plek voor mijn paarden.
Mijn ruin en mini ruin doen het er super en zijn gezond en happy. Mijn merrie is er ook erg gelukkig, maar heeft keer op keer zandkoliek.
Ze heeft onbeperkt ruwvoer uit een grote kist van een schone ondergrond, een graasmasker om, en iedere dag lijnzaad, en elke 2 weken een psylliumkuur van 200 gram psyllium per dag. In echte noodgevallen een week lang 400 gram per dag.
Lijkt overdreven... maar is helaas echt nodig. Ondanks alle ingrepen zat ze onlangs weer vol zand. Dit bijft maar gebeuren. Ik ben erg gehecht aan mijn plek, maar ben bang dat ik op deze manier mijn paard ga verliezen.
Ik heb een alternatief, maar vind het vreselijk moeilijk om de knoop door te hakken....

Ik kan wel een duwtje in de goede richting gebruiken... maar wat is de goed richting?! ;-)

stal 1
(eigen stuk land dat ik huur en waar ik zelf omheining, hooiopslag en overkapping gebouwd heb. ingericht als
PP)
Afstand: 9 km = 15 minuten x 2 = 30 minuten
Afstand tot bos: 0 km
Kosten: € 350,- incl ruwvoer, reiskosten en 1 dag hulp in de week
Rijden: in het bos of op het weiland, rijbak op 15 minuten afstand
Weiland: halve hectare, driekwart klaver, moet opnieuw ingezaaid worden,
mag zelf bepalen hoe vaak erop, hoeveel. Zandgrond, erg losse 'bodem'. Hele
jaar weidegang.
Hooi: zelf inkopen, opslaan, beperkte opslag, 's winters slecht toegankelijk
Bodembedekking: gebruik ik niet
Voorzieningen: waterpomp, keet voor opslag, geen elektriciteit of licht
Voordelen: mooie omgeving, eindeloos rijden, leuke mensen, alles zelf bepalen
Nadelen: alles zelf regelen, wekelijks accu slepen, bij ziekte en noodgevallen lastig te
bereiken, geen licht, reparaties zelf verrichten, snoeien, onderhoud... alle bijkomende
kosten daarvoor zelf dragen. Geen beveiliging; afgelegen....
In de winter moet je alles overdag doen en regelen. In geval van overwerk, ziekte, uitstapjes
is het veel regelwerk om de zorg over te dragen. Betaalde zorg kost 10 euro per dag, loopt
flink op.
Mbt merrie: mogelijkheid tot 's nachts in schuilstal zetten op rubber matten. Zelf doen betekent 80 minuten
in de auto iedere dag. Zorg overdragen kan deels, maar blijft eigen verantwoordelijkheid. Iemand hiervoor betalen
kan ook, maar niet iedere dag...

stal 2
(pensionstal, niet erg groot. oorspronkelijk opgezet als draversstal, maar langzaam overgegaan
op pensionstal. Vrijwel allemaal recreanten).
Afstand: 2 km = 4 minuten x 2 = 8 minuten
Afstand tot bos: 2 km
Kosten: € 450,- incl ruwvoer, bodembedekking, zorg in vakanties en tijdens ziekte
Rijden: bos (20 minuten stappen), rijbak, drafbaan
Weiland: meer land, maar ook meer paarden. opgehoogde grond/ klei of veen.
Hele jaar weidegang.
Hooi: wordt geregeld
Bodembedekking: wordt geregeld
Voorzieningen: elektriciteit, water, licht
Voordelen: verlichte rijbak, dus je kunt ook 's avonds rijden. Je kunt even crossen op de baan.
Altijd zorg op afroep, iemand kan het direct overnemen als je ziek bent, er sneeuw ligt, je moet overwerken.
In het dorp, je kunt er lopend naartoe. Betrouwbare mensen. Niet meer hoeven denken aan inkopen
ruwvoer, reparaties, onderhoud. Met een geruster gevoel een weekend weg of op vakantie.
Minder 'versnipperde dag', meer flexibiliteit. Meer rust in je kop. Veel oog voor zorg op maat: paardenmensen die het 'begrijpen'.
Goed beveiligd, waakhond, staleigenaren wonen aan de stal.
Nadelen: duurder, meer mensen, meer rekening houden met anderen, verder van het bos, paarden in de winter
altijd 's nachts op stal.
Mbt merrie: altijd 's nachts op stal. Kan ik zelf even snel doen, of staleigenaar kan het doen wanneer ik het niet red.

Xjosee

Re: Stalling kiezen.... voor gezondheid paard verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:21

Als ik het goed begrijp staat je paard nu nog 24/7 buiten en denk je dat de oplossing tegen het zandkoliek is dat ze 's nachts op stal staat? Ik ben zelf niet heel bekend met zandkoliek maar is het een reële gedachte dat daarmee het probleem is opgelost of is dat een gok? ik zou eerst een aantal weken kijken hoe het gaat op je eigen plek met haar 's nachts in de schuilstal zetten, waarschijnlijk kan overstappen altijd nog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:22

Poe lastig hoor, zeker als ze nog steeds teveel zand eet. Welk masker heb je nu tegen het zandeten? Het was toch idd niet mogelijk bij je om het toegangspad te verharden vanwege toevoer van grote balen?

Alleen optie twee is duidelijk dichtebij maar waarom zou ze daar niet blijven zandeten? En hoe ga je da daar regelen als ze bv hooi op de grond ipv een bak voeren?

Kosten schelen iets alleen bij optie twee minder brandstof ook. Optie 1 is fijner met buitenrijden, waarin ligt je hart bak of buiten, altijd eerst 2 km moeten rijden over de weg (druk of niet) of meteen kunnen genieten?

Onze tinker is ook een redelijke zandsnacker maar op klei eet hij het liefst grote monden vol, schept gaten om diep de klei weg te kunnen eten. Zand vooral met de kleine wortels van het gras die eruit gerukt worden. Klei dus bewust om het klei eten.

Beiden doet hij alleen als hij niet voldoende gras heeft of er nog restjes gras in een wei staan dat gaat me wortel en al op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:32

Merrie eet geen zand, maar zoekt kleine graspolletjes.
Het extra heen en weer rijden en regelwerk maakt dat ik nooit flexibel ben, dat vreet ook aan je relatie :-(

Ik vind het fijn dat jullie zo snel reageren.
Het is een lastige beslissing. Heel lang voor me uit schuiven kan niet.
Want er is nu plek vrij op die andere stal en het is de enige plek in de regio waar paarden heel veel buiten komen en die nog redelijk in de buurt van het bos is....

Een beetje tijdsdruk ervaar ik dus wel :-(
Optie is misschien een testmaand....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 13:34

Ps: 's nachts op stal voorkomt het zandprobleem nooit helemaal, maar haalt wel de helft uit een etmaal.

Toegangspad is niet te realiseren idd.
Ik heb nu voor ongeveer 4 maanden hooi liggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:40

Dat sprietjeszoeken doet onze tinker dus ook op zandgrond. Alleen bij klei is het bij hem ook bewust klei eten. Grote monden vol klei naar binnenschuiven.

Het sprietjes/wortels eten is bij hem alleen te voorkomen door of op een stuk waar helemaal niks groeit of is ingezaaid of zorgen voor een niet te korte wei.

Zou je in die maand alles moeten verhuizen en kan je perceel een maand zonder je. Zo ja dan kun je misschien een maand proberen, gaat het niet ben je zo terug. Alleen hoe gemakkelijk wennen je dieren aan een verhuizing. En klopt de tijd buiten bij optie 2, ken je mensen die er staan en zo en hoe krijgen ze daar hun ruwvoer buiten of krijgen ze niets behalve het gras.

Er is geen enkele anders optie dan optie twee in de buurt en is het eventueel mogelijk je wei om te bouwen tot een volledig grasloos perceel zodat er in ieder geval geen sprietjes meer te plukken vallen?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:41

Buiten het zandkoliek verhaal, denk ik dat optie twee het beste is. Optie 1 is erg omslachtig, en het vreet aanje rekatie, zeg je zelf. Ik heb het idee dat jou gevoel ook optie 2 zegt, dat denk ik tussen de regels door te merken.
Het is toch echt geen ramp dat je paard snachts binnen staat? Hij heeft minder ruimte op stal , maar ik neem aan dat je paard nu ook niet kilometers wandelt snachts?
Enige nadeel is de hoge prijs imo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:53

Is het de bedoeling dat je dan al je paarden verhuisd of alleen je merrie? Stal 2 klinkt wel als meer rust voor jezelf, maar het is misschien ook wel wennen als je er niet meer zelf over gaat. Lastige situatie!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 15:29