Mijn ruin en mini ruin doen het er super en zijn gezond en happy. Mijn merrie is er ook erg gelukkig, maar heeft keer op keer zandkoliek.
Ze heeft onbeperkt ruwvoer uit een grote kist van een schone ondergrond, een graasmasker om, en iedere dag lijnzaad, en elke 2 weken een psylliumkuur van 200 gram psyllium per dag. In echte noodgevallen een week lang 400 gram per dag.
Lijkt overdreven... maar is helaas echt nodig. Ondanks alle ingrepen zat ze onlangs weer vol zand. Dit bijft maar gebeuren. Ik ben erg gehecht aan mijn plek, maar ben bang dat ik op deze manier mijn paard ga verliezen.
Ik heb een alternatief, maar vind het vreselijk moeilijk om de knoop door te hakken....
Ik kan wel een duwtje in de goede richting gebruiken... maar wat is de goed richting?!

stal 1
(eigen stuk land dat ik huur en waar ik zelf omheining, hooiopslag en overkapping gebouwd heb. ingericht als
PP)
Afstand: 9 km = 15 minuten x 2 = 30 minuten
Afstand tot bos: 0 km
Kosten: € 350,- incl ruwvoer, reiskosten en 1 dag hulp in de week
Rijden: in het bos of op het weiland, rijbak op 15 minuten afstand
Weiland: halve hectare, driekwart klaver, moet opnieuw ingezaaid worden,
mag zelf bepalen hoe vaak erop, hoeveel. Zandgrond, erg losse 'bodem'. Hele
jaar weidegang.
Hooi: zelf inkopen, opslaan, beperkte opslag, 's winters slecht toegankelijk
Bodembedekking: gebruik ik niet
Voorzieningen: waterpomp, keet voor opslag, geen elektriciteit of licht
Voordelen: mooie omgeving, eindeloos rijden, leuke mensen, alles zelf bepalen
Nadelen: alles zelf regelen, wekelijks accu slepen, bij ziekte en noodgevallen lastig te
bereiken, geen licht, reparaties zelf verrichten, snoeien, onderhoud... alle bijkomende
kosten daarvoor zelf dragen. Geen beveiliging; afgelegen....
In de winter moet je alles overdag doen en regelen. In geval van overwerk, ziekte, uitstapjes
is het veel regelwerk om de zorg over te dragen. Betaalde zorg kost 10 euro per dag, loopt
flink op.
Mbt merrie: mogelijkheid tot 's nachts in schuilstal zetten op rubber matten. Zelf doen betekent 80 minuten
in de auto iedere dag. Zorg overdragen kan deels, maar blijft eigen verantwoordelijkheid. Iemand hiervoor betalen
kan ook, maar niet iedere dag...
stal 2
(pensionstal, niet erg groot. oorspronkelijk opgezet als draversstal, maar langzaam overgegaan
op pensionstal. Vrijwel allemaal recreanten).
Afstand: 2 km = 4 minuten x 2 = 8 minuten
Afstand tot bos: 2 km
Kosten: € 450,- incl ruwvoer, bodembedekking, zorg in vakanties en tijdens ziekte
Rijden: bos (20 minuten stappen), rijbak, drafbaan
Weiland: meer land, maar ook meer paarden. opgehoogde grond/ klei of veen.
Hele jaar weidegang.
Hooi: wordt geregeld
Bodembedekking: wordt geregeld
Voorzieningen: elektriciteit, water, licht
Voordelen: verlichte rijbak, dus je kunt ook 's avonds rijden. Je kunt even crossen op de baan.
Altijd zorg op afroep, iemand kan het direct overnemen als je ziek bent, er sneeuw ligt, je moet overwerken.
In het dorp, je kunt er lopend naartoe. Betrouwbare mensen. Niet meer hoeven denken aan inkopen
ruwvoer, reparaties, onderhoud. Met een geruster gevoel een weekend weg of op vakantie.
Minder 'versnipperde dag', meer flexibiliteit. Meer rust in je kop. Veel oog voor zorg op maat: paardenmensen die het 'begrijpen'.
Goed beveiligd, waakhond, staleigenaren wonen aan de stal.
Nadelen: duurder, meer mensen, meer rekening houden met anderen, verder van het bos, paarden in de winter
altijd 's nachts op stal.
Mbt merrie: altijd 's nachts op stal. Kan ik zelf even snel doen, of staleigenaar kan het doen wanneer ik het niet red.