Gevoelige luchtwegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaaash

Gevoelige luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 16:24

Hoi bokkers!

Ik heb een merrie van zes die vorig jaar een luchtweginfectie heeft opgelopen, daaroverheen nog een ontsteking. Ze begon met hoesten en dit heeft zich toen uitgebreid. We hebben haar in een buiten stal gezet en op vlas, ook kreeg ze medicijnen van de dierenarts en nu is ze er weer helemaal bovenop.
Gisteren hoorde ik haar weer hoesten, op stal, aan de hand en na enige arbeid, op het moment staat ze in een buiten stal op stro, als er wordt opgestrooid is ze buiten de stal en als het stof weer is gaan liggen gaat, ze er weer in. Ik was donderdag vergeten om fenegriek te geven. Ik denk zelf niet dat het kan komen doordat ze een dagje het niet heeft gehad, dat zou erg raar zijn. maar gisteren heeft ze het wel weer gehad en vandaag en ik heb niks gehoord.
Maar nu mijn vraag; ik wil haar graag weer op vlas zetten, welk vlas raden jullie aan bij een paard met gevoelige luchtwegen? En waar kan ik dat kopen? Ook ben ik benieuwd naar eventueel een aanvullend middel op de fenegriek, ik sta overal voor open!
Vorig jaar stond ze op vlas van Plospan geloof ik, op internet zag ik iets over eucalyptus of zo?

Ik hoor het graag!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:47

Mijn paard heeft COPD (chronische vorm) en het enige wat helpt is gewoon buiten op de weide. Van op stal staan, zeker op stro, gaat het direct weer mis! Ook met hooi moet je oppassen, daarom krijgt hij voordroog.

Mijn voorstel is dus paard naar buiten op weiland of paddock. En anders zeker stro uit de stal. Mijn paard heeft in zijn schuilstal rubber matten liggen ipv vlas, gegarandeerd stofvrij! :)

TequilaRos

Re: Gevoelige luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:01

Inderdaad geen stro in de stal. Ook al strooi je op als ze buiten staan, ze lopen er doorheen en veroorzaken zelf weer dat er stof loskomt. Op vlas (uitkijken dat ze het niet eten) of stofvrije spaanders zetten. Zorgen voor een schone stal, dus geen ammoniak luchten. En geen hooi, ook niet natgemaakt. Kuil of voordroog is het best omdat de schimmels stoffen daarin niet veranderen van activiteit op het moment dat het gegeten wordt. Foenegriek en knoflook helpen, maar je zou ook kunnen kijken naar kruiden voor de luchtwegen (van bijvoorbeeld de Paardendrogist of NAF).
Mijn eigen merrie doet het super op de kruiden van Rokale.

Marvel

Re: Gevoelige luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:36

Vlas van de welkoop, nat of gestoomd hooi en verder niets. Mijn stofgevoelige paard had vocht wat er juist uitgehoest moest worden. Dus middeltjes om hoesten te onderdrukken werden afgeraden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:17

TequilaRos schreef:
En geen hooi, ook niet natgemaakt. Kuil of voordroog is het best omdat de schimmels stoffen daarin niet veranderen van activiteit op het moment dat het gegeten wordt..

Onzin...
Hooi wat goed natgemaakt wordt bindt de zwevende stofdeeltjes. Hierdoor wordt voorkomen dat ze via de neus de longen in kunnen en hun schadelijke werk doen.

Kuil of voordroog is in die zin beter dat het stof vochtiger is en dus niet zweeft. Maar dan moet je geen voordroog hebben wat haast hooi is (zo droog), want dan heb je precies hetzelfde probleem.

Het heeft iig niets te maken met het veranderen van stoffen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:20

Het beste is zo veel mogelijk naar buiten, geen stro in de stal maar vlas of hennep. Niet binnen staan als er gemest of gestrooid of geveegd wordt ook niet bij buurpaarden. Liefst ook nat hooi of vroogdroog desnoods, een open buitenbox met uithang is het beste maar nog beter helemaal maar buiten met een loop of schuilstal.

Als je eenmaal weer kunt rijden neem de buitenbak ipv de binnenbak. Bij droog stoffig weer niet rijden of met een pollennetje om ingeademd stof te voorkomen.

Strooisels met eucalyptus zijn niet de oplossing, onze tinker werd daar erg benauwd en hoesterig van en mijn ogen gingen er van tranen.

Edit tikfout