Schrikdraadapparaat voor paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Schrikdraadapparaat voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:26

Hoi Allemaal,

voor mijn ex-hoefbevangen Shet zijn wij bezig met het bouwen van een paddock. Hier ben ik echt heel erg blij mij!! Kan hij zich lekker bewegen en ik hoef me geen zorgen te maken over een teveel aan fructaan :)
Nu hebben we een houten hek gemaakt rondom de paddock, maar hier wil ik graag nog een of twee stroomdraadjes voor zetten zodat mijn paarden niet gaat schuren of duwen. Zelf heb ik helemaal geen ervaring met schrikdraadapparaten. Het zal er sowieso eentje moeten zijn op accu of batterij. Maar waar moet ik nou precies op letten? Hoeveel stroom heb ik nodig, zodat hij het toch gaat voelen met zijn dikke wintervacht? Ik heb al een beetje op internet gekeken (agradi) maar kom er echt niet uit...

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:53

voor een paddock heb je niet zo'n zwaar apparaat nodig. Echter een shetlander heeft over het algemeen een wat dikke vacht die goed isoleert. Shetlanders zijn niet voor niets berucht als uitbrekers uit weides waar te weinig stroom op het schrikdraad staat.

Bij de meeste batterij apparaten is de impuls-energie minder dan 0,3 joule. Dit is de energie die afgegeven wordt als het dier tegen het schrikdraad komt.

Accu apparaten geven meer stroom, het kleinste accu apparaatje van Koltec geeft al 0,5 Joule. Wij hebben goede ervaringen bij "lastige dieren" met de zwaardere PG 100 met een impuls energie van 1 Joule.

De accu apparaten zijn omdat je ook goede accu nodig hebt iets duurder dan de batterijapparaten maar je hoeft niet iedere paar maanden een nieuwe batterij te kopen. De accu laadt je immers gewoon in een nacht thuis op.

meer weten ? http://deweidewinkel.nl/afrastering/sch ... raten.html

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:29

tamary

Re: Schrikdraadapparaat voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:08

Dat is beide pittig zelfs voor en harige shet gezien de rest van de omheining. 1J zal op zo'n kort stuk meestal genoeg zijn. Die pg100 is daarmee inderdaad een optie. 12V autoaccu kan je bij bv de gamma krijgen, lader ook. Kies zeker 75ah of hoger en koop er 2. Elke week wisselen verlengt de levensduur, aangezien autoaccu's gemaakt zijn om vrijwel constant bij geladen te worden door de motor tijdens gebruik.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 23:18

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:25

De a150 heeft 1,5J en dat komt aardig dicht bij wat je nodig hebt. Andere geeft 3J en dat heb je niet nodig. Technische specificaties staan er vaak onder. Even spieken en je weet wat de belangrijke cijfers zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:30