Halsdeken: Manen nou wel/niet invlechten ivm schuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Halsdeken: Manen nou wel/niet invlechten ivm schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:47

Hey !
Nou eigenlijk zegt de titel het al een beetje.. Maar ik zit dus een beetje met een probleem/twijfel..

Mijn paard heeft halflange manen, ze komen niet onder zijn hals uit. Hij draagt swinters een deken met los halsstuk en het weer begint steeds slechter te worden, dus ook het halsstuk zal binnenkort weer bevestigd worden aan zijn deken. Ik twijfel of ik hem zal invlechten voor onder zijn deken(voor beter behoud van mijn manen).
Ik lees hier namelijk hele gemixde berichten over..

Nog een kleine situatieschets: Remie staat in de winter ongeveer vanaf een uur of 8/half 9 tot een uur of 8/half 9 buiten op de paddock, afhankelijk van het weer staan ze later of eerder binnen. Zomers heeft hij wat kleine zomerexceemtrekjes. Met wat sweetitch-gel zo nu en dan is dat heel makkelijk op te lossen, maar hij heeft wel eens zijn staart helemaal afgeschuurd. Een vriendin van mij heeft een keer bij haar paard een prachtige invlecht gemaakt en deze over de nacht laten zitten, deze heeft het paard toen bijna in zijn geheel afgeschuurd. Hierdoor ben ik wat angstig om een vlecht te laten zitten.

Sommige mensen zeggen juist wél invlechten onder halsstuk voor beter behoud van de manen. Maar je leest ook dan dan de manen juist meer te verduren hebben?

Graag jullie tips/hulp :)

Lara

Re: Halsdeken: Manen nou wel/niet invlechten ivm schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 10:16

Niemand?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:18

Geen ervaring mee... Maar hier een mee denker :) Is een Hengsten vlecht een idee?

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:37

Hangt heel erg van de manen zelf af.
Vriendin heeft 2 paarden met halsdeken staan,ene paard houdt de manen beter door ze niet in te vlechten en haar friese paard houdt haar manen juist beter door ze wel in te vlechten. Ze vlecht dan van die rechte vlechten (boven naar beneden dus niet de hengstenvlecht)
Fries loopt al enkele jaren s'winters met halsdeken en het gaat ontzettend goed.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:53

Ik vlecht wel, maar ik heb shetten met manen tot over hun schouder dus dat zit voor geen meter onder een hals deken.
Of ik het met korte manen ook zou doen weet ik niet, denk het niet eigenlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:56

kun je hem niet zonder halsdeken laten staan, juist om nu de manen goed te laten luchten en ervoor te zorgen dat de halsdeken geen manen afbreekt?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:58

Ik gebruik een halsdeken alleen als het echt heel heel erg koud is.
Om de manen mooi te houden smeer ik ze heel goed in met anti-klit (detangler van CowboyMagic).

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 10:58

Het maakt niet uit, er vallen sowieso veel haren uit door verstikking. Niet alleen door het schuren ;)
Hier elk jaar hetzelfde liedje, bij t ene paard erger dan t andere.

Verar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 12:39

Volgens mij is dat idd niet te voorkomen met of zonder vlecht. Bij mij worden de manen ook dunner door deken met hals.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:19

Voor mooie manen de hals eraf laten, ze schuren sowieso wat weg door de deken.
Voor het warm houden is hij niet nodig, je hebt alleen kans dat de hals wolliger wordt dan het lijf. Tja, dat is dan minder mooi of je scheert.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:29

Wij doen buiten met halsdeken en zodra ze op stal zijn halsdeken af. En dat gaat hier goed met de manen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:37

Met vlechten of zonder is voor elk paard verschillend denk ik. Bij mijn merrie vlecht ik de manen wel. Gewone vlechten overigens, geen hengstenvlecht. En eerst zet ik ze goed in de cowboy's magic.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 09:45

Ik vlecht meestal wel, hij heeft lange manen en dan zit het allemaal net even wat beter. Maar mijn vorige pony had korte (handbreedte) manen en bij hem deed ik het niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:15

Urielle schreef:
Voor mooie manen de hals eraf laten, ze schuren sowieso wat weg door de deken.
Voor het warm houden is hij niet nodig, je hebt alleen kans dat de hals wolliger wordt dan het lijf. Tja, dat is dan minder mooi of je scheert.

Daar sluit ik mij 100% bij aan. Voor de kou hoef je het echt niet te doen. Tenzij we het over minus 20 met wind en ijzel hebben

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:17

Ze lopen hier al jaren met halsdeken, en geen problemen met de manen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:47

Hier ook een paard met halsdeken (wel een vaste, dus niet los halsstuk). Dit om geschuur van de manen aan de waterkuip of geknaag van andere paardenvriendjes te vermijden, bovendien is de helft van de manen wit en zeeer klitgevoelig).
Dat gaat prima, als ik ze er los onder laat. Vlecht ik ze in dan krijg ik juist manenverlies door het heen en weer schuren van de deken over de bovenkant van de vlechten.

Maar het is sowieso voor ieder paard individueel.
Een hals moet lekker ruim vallen, en niet 'trekken" over de schoft.
De manen goed insprayen met een "gladmaker"" zoals antiklit of gloss zal zeker ook bijdragen aan minder schuureffecten van de halsdeken.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:50

Mijn haflinger heeft sinds een maand of twee een eczeemdeken op en daaronder heb ik de manen ingevlochten, tot nu toe gaat dat prima. Ik heb niet het idee dat er veel manen uitgevallen zijn door verstikking of schuren van de deken. Ik denk dat je het het beste even kan uitproberen :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:00

Ik heb ze ook in vlechten onder de halsdeken. Zonder vlechten gaat niet, daar zijn zijn manen te dik en te lang voor. De hals gaat inderdaad wat heen en weer over de manen, maar normaal zien de manen ook af door het vele rollen en nu zijn ze beschermd door de hals.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:04

Was ik vergeten erbij te zetten, ze hebben hier allemaal lange manen. En wat Ruiterhuis ook schrijft. Als er geen halsdeken over gaat, heb je ook af en toe wat verlies van haren, door rollen, schuren, collega's enzovoorts. Door het halsstuk blijven ze schoner en gaan minder klitten, waardoor je minder hoeft te borstelen en dus ook weer minder verlies van haren, want bij borstelen haal je er ook het nodige uit.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:08

Ik doe de manen van mijn paard wel vlechten, ze heeft trouwens korte manen.
Maar dat doe ik niet tegen afbreken maar zodat de manen aan één kant blijven. :)