Weide 24/7.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xValentijn

Weide 24/7.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 14:58

Hallo,

Mijn verzorgpaard staat 24/7 in een weiland met andere paarden. Het is een Tinker.

Mijn ouders vinden dit zielig.

Wat vinden jullie?

Ik vind het wel oke, alleen ik vind het een beetje sneu dat er geen schuilstalletje is of zo. Of is dit overdreven? Paardjelief krijgt volgens mij alleen een deken op als het echt vriest, alleen met regen en storm staan ze gewoon met ze alle buiten…

Grts :wave:

aniquegraaf

Re: Weide 24/7.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:01

Ik vind wel als je je paard 24/7 buiten hebt staan dat er dan ook schuilmogelijkheden moeten zijn.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:03

Precies. Vooral voor regen en wind.

Alleen anderzijds, paarden in het wild moeten het ook met een paar bomen doen en ik denk niet dat dit weiland het enige is dat geen schuilstal heeft.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:05

Zijn er wel bomen?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:07

Een tinker die gewoon een lekkere wintervacht krijgt, kan zich prima beschermen tegen de kou/regen. Dat is absoluut niet zielig, zolang hij maar genoeg gras/ruwvoer kan eten.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:07

Dat is nou het punt. Er staan bomen langs de wei, die beschutte de wei wel een beetje maar de paarden kunnen er bijvoorbeeld niet onder staan, omdat er nog een hek tussen zit. Dus nee..

Ponycrosserr, ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar de beschutting zit me toch een beetje dwars..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:10

mijn ponys staan ook 24/7 buiten en hebben met de storm ook alleen de mogelijkheid om langs de bomen te schuilen of tegen de stal aan, erin kunnen ze niet. Enige reden dat ik ze bij de stal zet is zodat ze de boel niet vertrappen.
Maar kan prima hoor, met vorst doe ik zeker geen deken op, die haren houden ze wel warm hoor, alleen bij langdurige regenval wil ik weleens een dekentje opgooien als ik de voorspelling op tijd lees.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:10

ponycrosserr schreef:
Een tinker die gewoon een lekkere wintervacht krijgt, kan zich prima beschermen tegen de kou/regen. Dat is absoluut niet zielig, zolang hij maar genoeg gras/ruwvoer kan eten.

Inderdaad zijn voedsel is het belangrijkste.
Toch zou ik een paar bomen wel fijn vinden.

En het verschild natuurlijk ook per paar TS, sommige paarden kunnen er prima tegen, de andere totaal niet.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:11

Tja als er ook wat bomen in de wei zouden staan zou dat ideaal zijn, maar het is niet nodig.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:12

Polly schreef:
mijn ponys staan ook 24/7 buiten en hebben met de storm ook alleen de mogelijkheid om langs de bomen te schuilen of tegen de stal aan, erin kunnen ze niet. Enige reden dat ik ze bij de stal zet is zodat ze de boel niet vertrappen.
Maar kan prima hoor, met vorst doe ik zeker geen deken op, die haren houden ze wel warm hoor, alleen bij langdurige regenval wil ik weleens een dekentje opgooien als ik de voorspelling op tijd lees.

ach die voorspellingen :')
Dan schiet ik helemaal op omdat het zou gaan onweren en dan valt er geen druppel..
Na zoveel jaar kunnen ze het nog steeds niet

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:12

Wacht bedenk me opeens iets!

Paardjelief staat buiten omdat ze vroeger verwaarloosd is en de eigenaar niet wil dat ze die herinneringen van de stal terugkrijgt, omdat ze met 2 paarden in een eenper(paards)soonsstal stond.. Dat maakt het verhaal weer gelijk anders natuurlijk.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:20

Een schuilstal in het weiland zou dan een goede oplossing zijn, dan kan het paard zelf kiezen of hij er in wil.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:23

Een tinker kan wel ergens tegen, een deken bij vorst is ook niet echt nodig, ze kunnen goed tegen de kou. Bij aanhoudende regen is een deken dan eerder nuttig.
Zelf vind ik 24/7 buiten niet zielig, mits ze wel beschutting hebben (schuilstal of goede bomen), voldoende (ruw) voer een droge plek om te liggen en een vrij droge wei (geen blubzooi).

Een vergelijking met het wild is niet te maken. Dan kunnen de dieren immers lopen naar een plek met beschutting oid. Ook gaan paarden in het wild dood als de omstandigheden te slecht zijn, niet iets wat wij voor onze paarden willen.

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:24

Nee die wild vergelijking was inderdaad niet zo slim :3

Well, ik weet genoeg denk ik. Helaas kan ik er zelf niks aan veranderen, alleen ik wilde even jullie meningen weten :)

xValentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:26

Mag wel een slotje op dan ( weet niet hoe dat werkt.. )

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:28

Tinkers zijn over het algemeen erg sterke paarden die wel tegen een stootje van het weer kunnen. Wel vind ik dat een schuilstal een eerlijke oplossing zou moeten zijn. Kan je vader anders geen schuilstal timmeren of de baas van de tinker?(weet niet of hij van jou is of niet haha). Deken voor een tinker is echt niet nodig. Tinkers krijgen een prachtige wintervacht en zelfs sneeuw vinden ze niet erg.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:35

Een paard als een Tinker kan daar prima tegen. Bij vorst is een deken echt niet nodig, maar een regendeken in een natte koude periode (niet voor één buitje maar een aantal koude natte winderige dagen achter elkaar) is geen overbodige luxe. Paarden kunnen beter tegen kou dan nattigheid.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:42

Gezonde paarden die voldoende ruwvoer hebben en mogelijkheid tot beweging = voldoende innerlijke warmte, kunnen gerust zonder bescherming tegen regen.
Wat veel belangrijker is is dat ze bescherming hebben tegen de zon, onvoldoende bescherming tegen de zon kan veel schadelijker zijn.

Onze paint merrie had op haar vroegere weide enkel bescherming in haar stal en onder het afdak ervoor.
Als in de zomer de zon zeer fel was stond ze soms uren in de schaduw en tegen de avond en 's nacht ging ze grazen.

Een paard in een stal zetten is veel onnatuurlijker voor een paard.

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 13:48

Als de wei in goede staat is en het paard genoeg ruwvoer kan eten vind ik het niet zielig. Ook al zou een plek voor beschutting niet overbodig zijn! Een paard zou zelf moeten kunnen bepalen of ze willen schuilen voor het weer.

Ringo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:26

Mijn pony's staan allebei ook 24/7 buiten maar hebben dan wel een hele grote schuilstal met stalbedekking. Ik vind het niet zielig maar er zou wel een schuilstal moeten staan.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:28

Als ze een goede schuilmogelijkheid hebben, en als het land er goed uit ziet vind ik het absoluut niet zielig!

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:32

Mijn paard staat sinds kort ook 24-7 buiten zonder schuilstal of bomen etc. Ik heb wel een stal tot mijn beschikking. Laatst toen het zo stormde heb ik hem een nacht binnen gezet, maar volgens mij bleef hij liever buiten staan.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 17:34

Heb je dit al met de eigenaar van je verzorgpaard besproken? Behalve dan het verhaal van de eenpaardstal?