[ervaringen] Schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[ervaringen] Schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 11:31

Wij blijven twijfelen over een nog te plaatsen schuilstal in het weiland, welke bestemd zal zijn voor een shetlander, een D/E-pony en op termijn wellicht zo nu en dan een opvangpony.

'Zo groot mogelijk' is helaas niet het antwoord.

Welke ervaringen hebben jullie met schuilstallen, en wat valt binnen het gewenste formaat om knokpartijen of buitensluiten te voorkomen? Is het handig deze optioneel afsluitbaar te maken?

8nnemiek

Re: [ervaringen] Schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:49

In ieder geval een wand helemaal open laten. Als ze met meerdere tegelijk door één deur willen, dat kan wel eens problemen geven.. Maar verder is t het belangrijkste dat ze er samen onder passen zonder dat ze met hun kont uitsteken, en dus ook helemaal uit de wind kunnen staan. Als je een trailer-maatje per paard aanhoudt dan zit je in principe al goed, als de stal zo klein mogelijk moet blijven. Dan zou je voor drie pony's al ruim genoeg hebben met een stalletje van 3x4 :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:09

Ik deel de voorkeur van de open voorwand niet.

Ik heb zelf een container met 2 boxen waarvan er 1 open staat. Ik gebruik hem voor 3 shets en in de winter doe ik zelfs de bovendeur ook nog dicht waardoor ze dus alleen door de onderdeur naar binnen en buiten kunnen, zo kunnen ze beschut staan.
Als ik meer dieren kwijt moet zet ik beide boxen open.
Verder steekt mijn dak aardig uit waardoor ze ook op de (bestraatte) paddock voor de stal droog kunnen staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:12

Voor wat extra beschutting bij een open voorwand zou je ook kunnen kiezen voor plastic stroken, vergelijkbaar met een vliegengordijn. Ik heb ze ooit ergens te koop gezien, maar zoiets is ook vrij makkelijk zelf te knutselen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:36

Knokpartijen en buitensluiten heeft alles te maken met hoe paarden met elkaar omgaan. Dat is in elke kudde anders.
Om te zorgen dat je dit probleem niet krijgt moet je het óf in de goede grootte zoeken (idd zo groot mogelijk) óf in een handige indeling waardoor de paarden een vluchtroute hebben.
Persoonlijk denk ik dat een brede schuilstal met een open voorwand en minimaal 3 meter diep met in het midden 1 a 2 tussenwanden van 1,5 meter breed (dus aan de achterkant 1,5 open) de beste kans geeft op een plekje voor allemaal. De bovenkant van de tussenwand maak je best van gaas, zodat ze elkaar wel kunnen zien maar elkaar niet kunnen bijten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:07

Hier lopen ze ook jaarrond in dezelfde groep, alleen met voeren is er een heel enkele keer wat onrust tussen de 2 gesettelde en de "nieuwe" (die er nu voor het 3e jaar bij loopt). Voldoende voerplaatsen doet een hoop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:12

Jij hebt wisselende kuddesamenstellingen als je paarden gaat opvangen bij je eigen pony's. Dan moet keer op keer de rangorde bepaalt worden. Dan zou ik ervoor kiezen om minimaal twee openingen te maken en de stal toch wel zo groot mogelijk te maken. Als ze binnen gaan knokken kan het goed fout gaan.

Zelf heb ik 3 buitenstallen van 3x3 die ik als schuilstal gebruik. Eentje is voor hooiopslag en de andere twee gebruik ik voor mijn 2 shetten en welsh. Ze staan al jaren samen en de rangen zijn dus helemaal goed bevestigd. Toch stond ik er raar van te kijken toen ik ze alle drie slapend in een stal aantrof. Shetje 1 lag in de hoek, shetje twee stond in de andere en de welsh die de baas is lag royaal in de deuropening :') Normaliter ga ik ervan uit dat de shetten in een stal passen samen en de welsh in de andere.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 16:16

Afbeelding

We hebben ook naar dit type gekeken, waarbij de stal wordt opgesplitst middels balken. Na enkele negatieve ervaringen ben ik echter bang dat 1 van de dieren zich hier aan zal bezeren.

Mijn voorkeur blijft toch liggen bij een 6 x 3 denk ik, juist door de (mogelijk) wisselende samenstellingen.

Bedankt voor jullie tips tot dusver

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:25

Die middenbalken moeten ook niet tot het eind doorlopen, maar eerder stoppen, zodat een paard wat in een deel staat en moet 'vluchten' voor een ander paard wat binnenkomt aan de achterkant weg kan komen.
Op die manier worden ze nooit klem gezet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:43

Ik heb hier een hele dominante fjord die nogal eens de anderen wil wegjagen. Zijn maatje is nogal een stresskip en loopt dus ook niet kalm weg, maar zo snel mogelijk. Er is nog nooit iets mis gegaan met mijn huidige schuilstal en dat komt imo vanwege de opbouw. Ik wilde eerst deze oude varkensschuur snel vervangen, inmiddels bevalt het zo goed dat een eventuele nieuwe stal ook zo'n indeling gaat krijgen. Ik heb namelijk twee ingangen (slechts paardbreed!), schuin tegenover elkaar. Je zou denken dat de wind dan erg waait, maar dat is nauwelijks merkbaar. Maar waar ze dus ook staan in de stal, er is altijd een uitgang in de buurt, ze kunnen nooit klem gezet worden.
Paarden vinden het zelf ook heerlijk en voelen zich er erg veilig, het is voor hun gevoel blijkbaar geen opgesloten hokkie. Een stal zoals die foto zou mijn ene paard al te opgesloten vinden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:54

Wij hebben een inloop met een deuropening zeg maar. Ik denk van 2/2,5 bij 4/4,5. Scheelt een hele hoop wind! We hebben ook een afdak, echt super fijn want de paarden die niet naar binnen willen of gaan kunnen toch droog staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:43

wij hadden vroeger een container met de lange zijde open, ervaring was dat er altijd maar een paard binnen stond die de anderen niet naar binnen liet gaan. Uiteindelijk twee boxen van gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:52

Ik heb er ook zo ene als op de foto, met open voorwand. Als het echt super koud, nat en winderig was kon ik van die stroken voorhangen wat Annemiek bedoeld. Het vergt wat oefening omdat ze het even door moeten krijgen maar het is wel heel handig! :j

Nu in mijn huidige wij heb ik een stal die 'dicht' is met een soort sluis. Ze moeten zeg maar eerst een stukje doorlopen en als ze dan de hoek omgaan staan ze in de stal. Voor dominante paarden misschien niet zo'n oplossing, maar die van mij gaan prima samen in de kudde, dus dan is het ideaal. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 08:49

ik had eerst een open stal van 6 x 6 maar met 1 dominante merrie was dat geen goed idee. Nu heb ik een tussenwand geplaatst zodat het een soort open stands zijn. 4 stallen van 1,5 x 3. de tussenwanden zijn half hoog maar aan de achterkant waar de hooinetten hangen dicht zodat ze rustig kunnen eten. tussenwanden zijn van betonplex, buitenwand van damwand

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:11

@Lynn: maar 1,5 is toch veel te smal om in te keren ?? Én ze kunnen niet weg als ze er eenmaal in staan. Ze kunnen niet liggen.
Zou mij niks lijken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 10:17

Nog even afgezien van grootte en indeling van de schuilstal: informeer je van te voren goed of je op de gewenste lokatie überhaupt mag bouwen en zo ja hoe groot en welke vergunningen/ontheffingen je daar eventueel voor nodig hebt. Beetje zuur als je eerst een mooie schuilstal bouwt en er daarna achter komt dat het niet mag omdat je op straffe van een dwangsom opdracht krijgt hem binnen 30 dagen weer af te breken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:26

Liggend doen ze niet in de stal, alleen in het zand van de paddock en in de wei en juist omdat het zo smal is kan er geen 2e bij waardoor er geen ruzie is als ze aan het eten zijn
Draaien gaat prima omdat de tussenwand half open is, is maar 1,25 hoog waardoor het hoofd en hal evt gewoon over de rand heenkan
Ik zal wel eens foto´s zoeken hoe ze erin staan en draaien, ruimte genoeg hoor. Ik kan geen grotere stal bouwen en met 4 paarden (nou ja, 1 kleine pony) is een grotere indeling niet mogelijk en 1 open ruimte werkte niet aangezien de dominante merrie erin ging staan en de rest buiten moest blijven staan.
Ik heb nu alleen foto als de stallen leeg zijn

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:45

@ dubbeldun:

ik had deze nog op mijn gsm staan, foto van enkele maanden geleden

Afbeelding
Afbeelding

Net nagemeten en is 1,80 breed ( 6 stoeptegels) geen 1,50. Om te draaien is het meer dan breed genoeg hoor, zelfs het rechter paard met zware ataxtie kan zich draaien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:59

Dat scheelt idd een stuk. Ik vond ze al breder lijken dan 1,50 :)
Als het bij jou paarden werkt is het een mooie oplossing .