Waar staan jullie jaarlingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Waar staan jullie jaarlingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:23

Titel zegt het al. Ik ben benieuwd waar jullie je jaarling hebben gestald.
In de opfok/pensionstal/24/7 weidegang of misschien nog ergens anders?

De mijne staat nu met 2 paardenvriendjes 24/7 op de wei. Ik zit te twijfelen om hem in pension te zetten deze winter.

Donja

Re: Waar staan jullie jaarlingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:42

Deze zomer hebben mijn 2 jaarlingen bij een vriend van me gestaan. Met 2 van zijn jaarlingen, 2 twenters en een oudere merrie. Zodra het land te nat wordt haal ik ze weer naar huis. Dan komen ze overdag met mijn andere dieren in de paddock (een 18 jarige, een 3 jarige en 4 mini's) en 's nachts op stal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:47

Thuis. Heb nog nooit jong spul in opfok gehad. Heb ze graag in de hand. Niet om ze te belasten. Maar het is wel makkelijk dat ze iets kennen en ook in alle rust geleerd krijgen. Zoals smid, poetsplaats, omgang met mensen, halster lopen.

Ik moet zeggen dat ik tevreden ben met alles wat ik opgevoed heb. Niet dat ik zo geweldig ben, maar vind het wel vele malen beter dan opfok waarbij ze (in mijn ogen) vaak veel te weinig echt in handen komen. Wil niet zeggen dat ik alle opfok niets vind hoor, heb toch al wel paar goede gezien.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:04

mijn enter staat in opfok in een merriegroep van 5 merrieenters. Momenteel op een hoog droog land met schuilstal en als het straks winter is dan in een grote loopstal in de nacht en overdag het land op met eveneens een schuilstal.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:54

Mijn jaarling hengst staat bij mij op mijn eigen weide.
Samen met een 3 jarige hengst, en 6 jarige shet waar hij altijd lekker mee speelt, en vaderfiguur opa van 21 XD

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:21

Heb mijn paard als jaarlinger gewoon op pensionstal gehad in een gemengde groep, ging prima!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:44

Mijn nu 4,5 jarige heeft tot 14 maanden in de groep bij haar moeder gestaan en is daarna naar een kleinschalige opfok gegaan in een groepje van jong tot oud.
Komt volgend jaar naar huis en dan is ze inmiddels 5.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:50

Mijn jaarling welsh A hengst staat 24/7 op het land met zijn grote maat D pony hengst van 11. Helaas geen schuilstal (mag niet) wel nu met regendek op ivm erg op de wind staan en veel regen. Hoop diyt jaar nog te kunnen verhuizen naar een eigen plek MET schuilhut voor de pony's.

Ik heb 1x een jaarling in opfok gehad, heb hem na 2,5 maand opgehaald. Zwaar ondervoed, uitgedroogd, onder de bloed/spoel en lint worm (was altijd goed ontwormt, land daar was zwaar besmet), longontsteking en uitgeput. De uk heeft 3 weken lang lang uit op het droge warme stro gelegen, kwam alleen overeind om te eten/drinken en poepen en plassen. Heeft mij aardig wat DA kosten gekost om hem weer op de been te krijgen. Had ik hem laten staan had ie de pijp uitgegaan. (ook conclusie van DA)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:31

In de opfok!

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:38

Mijn verzorg haflingerjaarling staat samen met twee shets in een soort paddock achter het huis. Ze hebben een in/uit loopstal en staan daar 24/7.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:49

tot vorige week op t land, nu staat ie snachts lekker in zn eigen stal en overdag met een andere uk in een ruime paddock de hele dag op een kleine pensionstal, heb hetwel gehad met die grote opfoks

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:54

Mijn enter staat zomers in de opfok met 4 andere enterhengsten, in de winter staat hij bij ons op stal waar ze lekker elke dag eruit komen en ik hem altijd door handen heb. Als het goed is komen ze binnen nu en 2 weken weer thuis (Enter van mijn stalgenote staat er ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:00

Ik heb ze thuis, 2 jaarlingen en 2 veulens, inmiddels weer s'nachts op stal
Heb ze ook wel eens in de opfok maar dat zou voor 4 wat duur worden en ik had gelukkig 2 koppeltjes
Bovendien gras en ruwvoer zat en ze blijven lekker mak thuis

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:53

Ik verzorg bij een miniatuur fokkerij en we hebben veel jaarlingen en twenters. Onze jaarlingen en twenters hengsten staan samen en staan bijelkaar tot dat het goed gaat. De merries gaan in de kudde .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:55

Hier staan de jaarlingen thuis 24/7 buiten met schuilstal en maatjes.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:56

mijn jaarling staat in de opfok. ze gaan morgen naar binnen in een loopstal en gaan dan elke dag een overdekte paddock in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:58

Mijn jaarling stond tot 2 maanden geleden met 2 andere jaarlingen 24/7 buiten maar deze 2 anderen zijn verhuisd. Nu draait hij mee in de pension groep, dit houdt in van 9 - 5 naar buiten en dan staat hij met een haflinger van 22 en dan snachts naar binnen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:36

Mijne staat ook in de opfok bij de Vrijhoeve. Zomer dag en nacht weidegang en in de winter loopstal en paddock. Kom zelf elke week.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:39

Mijn merrie van anderhalf staat op een pensionstal/opfok op een enorme wei met nog twee andere maatjes van haar leeftijd. Dag en nacht weidegang, met in de winter een schuilstal erbij.
Ik kom elke week langs en doe dan kleine dingetjes met haar (borstelen, voetjes optillen, wandelingetje over het erf). Verder staat ze lekker paard te zijn :)