Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe2014

Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 13:47

hallo,

ik heb een 2 jarig paard (een Friesje).
ze staat gedwongen in de stal voor een lange tijd alleen ze verveelt zich.
we hebben al een liksteen opgehangen midden in de stal zodat hij slingert als ze eraan likt alleen toch heeft ze hem binnen een uur op. haar hoor heeft ze ook zo op en dat hebben we in een kooi hangen nu. we hadden het eerst in een hooi net alleen die begon ze stuk te bijten als het hooi op was. als vloerbedekking hebben wij matten alleen die worden heel vies en dan gaat ze daar in liggen dus hebben wij er stro overheen gegooid. dat at ze allemaal op. we hebben zaagsel geprobeerd en dat vond ze ook erg lekker. toen hebben we er vlas in gegooid en toen begon ze daar ook aan te eten dus hebben we dat er meteen weer uit gehaald. ik las dat het helpt op er azijn overheen te spuiten maar daar eet ze gewoon door heen. ze krijgt gedoseerd eten.
heeft iemand een tip voor mij hoe we dit het beste kunnen oplossen en of iemand nog iets weet als vloerbedekking?

DinaxUllie

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:50

Toch kijken of onbeperkt ruwvoer kan.
Ze kan beter ruwvoer eten dan bodembedekking

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:53

Idd meer hooi en in slowfeeders.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:55

Waarom staat ze 'gedwongen' op stal? Medisch 'gedwongen'? Of gedwongen omdat jij als baas geen betere stal zoekt voor je paard waar ze gewoon naar buiten mogen?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:58

Ik weet nu niet of ik iets doms zeg aangezien ik best een leek ben op medisch gebied maar heeft je fries niet gewoon last van zijn maag dat hij zoveel eet? Eet hij rustig of schrokt hij alles in een keer naar binnen? Is het dwangmatig eten?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:01

Lekker veel ruwvoer aanbieden..... paardje is in de groei en moet gewoon kunnen eten. Waarom staat hij/zij gedwongen binnen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:01

Mag ik vragen waarom een 2 jarige en gedwongen op stal staat en gedoseerd gevoerd krijgt?
Wat is er met het dier aan de hand dat dit noodzakelijk is?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:04

Likstenen die zo snel op zijn, zijn trouwens ook geen aanrader. Die zoute Himalaya stenen zin hartstikke ongezond in grote hoeveelheden en je paard krijgt er dorst van. Die zoete bestaan uit suiker, da's dus ook niet handig als je paard gedwongen op stal staat en gedoseerd voer krijgt.
Voldoende ruwvoer in een slowfeeder zou het beste zijn voor dit paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:04

ik zou zelfs geen medische reden kunnen bedenken om een paard dagenlang op stal te laten staan. Een paddock buiten zou in alle gevallen kunnen imo...

Maar ik zou iig onbeperkt hooi aanbieden, dan begint ie vast niet aan de bodembedekking

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:05

Buiten paddockje afzetten geen mogelijkheid? Met een hooinet of iets.

Liksteen die ze binnen een uur op hebben is geen goeie liksteen, maar snoep. Op stal een voerbal. Maar voeren, terwijl ze niet bewegen is natuurlijk niet de beste optie.

Ik neem aan dat het een medische reden is, anders naar buiten in een goede gemengde kudde zo snel als het kan.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:09

Ik ben ook wel benieuwd waarom een 2-jarige gedwongen op stal staat?
Onbeperkt ruwvoer in slowfeeders zou ik aanraden. Een liksteen die in 1 uur tijd op is, is niet goed voor je paardje.
Hoe lang moet je paard gedwongen binnenstaan? Misschien is het een idee om niks op de grond te leggen? Voor een paar dagen kan dat best. Het is niet ideaal, maar dat is hele dagen op stal staan sowieso niet.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:13

xSogno schreef:
Waarom staat ze 'gedwongen' op stal? Medisch 'gedwongen'? Of gedwongen omdat jij als baas geen betere stal zoekt voor je paard waar ze gewoon naar buiten mogen?

mijn paard heeft haar 2 strekpezen door van haar achterbeen. en moet zoveel mogelijk rust krijgen. er zit een dik pak verband omheen en daarom moet ik een bodembedekking hemmen want er mag niet teveel vocht in komen.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:14

Finliox schreef:
Ik weet nu niet of ik iets doms zeg aangezien ik best een leek ben op medisch gebied maar heeft je fries niet gewoon last van zijn maag dat hij zoveel eet? Eet hij rustig of schrokt hij alles in een keer naar binnen? Is het dwangmatig eten?

het is echt verveling omdat ze niet naar buiten mag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:15

Pion in de stal, grote wilgentak om te knabbelen, hooinet, bixbal, geit er bij, jollybal, dit zijn zo enkele ideeën die me te binnen schieten.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:15

max66 schreef:
ik zou zelfs geen medische reden kunnen bedenken om een paard dagenlang op stal te laten staan. Een paddock buiten zou in alle gevallen kunnen imo...

Maar ik zou iig onbeperkt hooi aanbieden, dan begint ie vast niet aan de bodembedekking

als een paard niet mag lopen dan kan ik haar moeilijk in de paddock zetten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:16

Hoeveel voer krijgt ze? Zowel aan ruwvoer (hooi) en krachtvoer (biks en muesli).
En hoe krijgt ze het aangeboden?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:17

Maar waarom dan beperkt voeren?
Geen krachtvoer en onbeperkt ruwvoer.
Gebruik slowfeeders zodat ze langer bezig is.
Stop in de netten af en toe een worteltje
Voer des noods een vitamine korrel in een voerbal.
En hou haar gewoon op stro.
Als ze onbeperkt ruwvoer hebben houdt ze ook wel op met haar hele stal leeg eten.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:17

gewoon onbeperkt grof stengelig hooi geven, de eerste keren eten ze aan de lopende band door maar dat is na een paar dagen over. en voor geen eerste snede maar 3 of 4e daar kunnen ze rustig meer van eten

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:18

Benthe2014 schreef:
Finliox schreef:

het is echt verveling omdat ze niet naar buiten mag.

Paarden moeten continue kunnen eten om hun maagzuur bezig te houden, anders krijg ze er last van. Kan je paard dus genoeg eten?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:19

Het enige wat vaak echt helpt is haar zo lang mogelijk over haar ruwvoer te laten doen.
Dus veel (arm) hooi in een slowfeeder doen en zorgen dat ze er zo lang als mogelijk mee doet.

Wat is haar voedingspatroon nu?

Succes in ieder geval en sterkte voor je paardje!

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:20

Yaralisa schreef:
Ik ben ook wel benieuwd waarom een 2-jarige gedwongen op stal staat?
Onbeperkt ruwvoer in slowfeeders zou ik aanraden. Een liksteen die in 1 uur tijd op is, is niet goed voor je paardje.
Hoe lang moet je paard gedwongen binnenstaan? Misschien is het een idee om niks op de grond te leggen? Voor een paar dagen kan dat best. Het is niet ideaal, maar dat is hele dagen op stal staan sowieso niet.

ze heeft van haar achterbeen haar strekpezen door midden. ze moet rust houden. ze moet minimaal nog 3 maanden op stal staan. vanwege dat ze verband om haar been heen heeft moet ze wel een bedekking hebben. we hebben het zonder geprobeerd alleen de dierenarts zegt dat er dan teveel vocht in komt. maar als ze alles op blijft eten dan staat ze weer nergens op.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:21

Ik vraag me af of jij selectief leest TS

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 14:22

Mizora schreef:
Hoeveel voer krijgt ze? Zowel aan ruwvoer (hooi) en krachtvoer (biks en muesli).

ze krijgt hooi in een ruif en ze krijgt biks of slobber (muesli lust ze niet). dat krijgt ze gewoon in een emmer.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:24

Onbeperkt hooi, en elke dag een mooie laag stro erin. Evt, daaronder zaagsel voor de vochtopname.
Stro kan ze ook op knabbelen.

Hooi in een slowfeeder, daarnaast een speelbal (aan een touw). Wilgentakken zijn ook ideaal.

Een Himalaya liksteen erin hangen, en evt een speelbaal die ze moet rollen voor snoepjes (of een maken die je aan een touw kan hangen als je niks op de grond wil hebben liggen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 14:24

Benthe2014 schreef:
Mizora schreef:

ze krijgt hooi in een ruif en ze krijgt biks of slobber (muesli lust ze niet). dat krijgt ze gewoon in een emmer.

Onbeperkt hooi geven (bij voorkeur in een slowfeeder) en stoppen met de biks en slobber. Dat heeft ze nu echt niet nodig.