Wat zoekt men in een recreatieve paardenstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xroosx1e

Wat zoekt men in een recreatieve paardenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 13:38

Hoi Hoi!

Mijn vader wil een paar paardenboxen gaan verhuren op onze hobby-boerderij. We hebben zelf 2 pony's. Maar wij houden ze voor de recreatie. Maar als we paardenboxen gaan verhuren willen we wel graag weten wat de wensen zijn. Dus brand los. Wat zoeken jullie in een (recreatieve) paardenstal?

Hoe wij onze eigen pony's houden:
- overdag buiten op paddock, 's nachts binnen
- longeerpiste/losgooi piste
- 3 à 4 uur per dag op de wei
- ongeveer 3 keer per dag hooi in de ruif
- geen afspuitplaats maar afspuiten wel mogelijk.
- geen bak, maar wel 3 verschillende bakken binnen 1,5 km.
- goede uitrijmogelijkheden langs rustige polderweggetjes (met brede bermen)

Alvast bedankt!

Roos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 13:45

Ik als recreant wil dat mijn paard voldoende buiten komt. Dat komt voor mij 's winters (okt-febr) neer op 12-14 uren en zomers 24. Bij voorkeur weiland, maar paddock met ruwvoer is ook geen probleem :) Wel graag met binnen/buiten zetten want ik heb geen tijd om 2x per dag naar stal te gaan.

Ruwvoer moet van voldoende kwaliteit zijn en de pensionhouder moet verstand hebben van wat ze voeren (dus geen kilo's koeienkuil onder het mom van onbeperkt). Krachtvoer wil ik zelf verzorgen.
Een bak of een verlichte trainingsmogelijkheid is toch wel belangrijk voor mij, een klein stukje lopen is oke, maar eerst km's s'avonds in het donker vind ik niet prettig.

Verder een fijne kalme ongedwongen sfeer op stal. Zal vast later nog wat eisen bedenken maar dit is het eerst wel ;)

Weet je zeker dat je pensionstalling wilt aanbieden? Je hebt namelijk iedere dag mensen op het erf, dat is niet voor iedereen vol te houden.

Anoli

Re: Wat zoekt men in een recreatieve paardenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:02

Als (voormalig) recreant zou ik 24/7 weidegang willen voor mijn paard. Evt in de winter stalling in de nacht, maar heeft niet mijn voorkeur. Maar ook in de winter minimaal 12 uur buiten komen :j
In ieder geval ruimte genoeg om met de hele kudde een sprint te kunnen trekken :)

Qua binnen en buiten zetten, graag door stalhouder. Voeren naast weidegang in overleg met mij, maar mag rustig verstrekt worden door stalhouder. Ontworming, enten, hoefsmid, etc zijn wel dingen waar ik graag bij wil zijn/ zelf wil regelen.

Bak liefst op stalling, anders via een veilige weg bereikbaar binnen 10 minuten stappen.
Genoeg uitrijmogelijkheden, want we gaan graag eens boscrossen :j (en dan bedoel ik niet langs de weg, of een bosje wat bedoelt is als parkje voor de plaatselijke bejaardenhuis)

Verder medestalgenoten die ook zo'n instelling hebben.
Oh en de mogelijkheid om als eigenaar even op te warmen en een toilet :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:08

Ik denk dat er binnen de "recreanten" ook veel verschillende eisen zijn :)

De ene recreant rijd bijna alleen maar buiten, de andere rijd ook graag in de bak en/of neemt regelmatig les.

Ik ben zelf momenteel meer een buitenrijder, maar ik heb ook altijd een bakrijder geweest hiervoor. Het liefst heb ik mijn paard dag en nacht buiten. Heb ik die mogelijkheid niet? Dan zou ik toch graag willen dat mijn paard groot gedeelte van de dag wel buiten komt. En staat deze buiten, zou ik het ook fijn vinden als er schuilmogelijkheden zijn (wij hebben aan onze eigen paarden gemerkt dat een stel bomen eigenlijk al genoeg kan zijn) en is het dan mogelijk dat de paarden binnen en buiten gebracht worden, mocht ik het niet kunnen? In het weekend kan ik bijvoorbeeld prima mijn paard binnen en buiten zetten, maar doordeweeks heb ik school en zou ik dat niet redden.

Kwaliteit van het voer ^ vind ik ook een goede.

Nu zou ik zoeken naar een stal met goede uitrij-mogelijkheden zoeken. Niet een te drukke weg, bijvoorbeeld, en toch graag wel mogelijkheid tot een bos of iets anders. Mocht ik een bak willen, is deze op locatie toch wel heel ideaal, maar is dat het niet vraag ik mij de volgende dingen af: hoelang is dit te paard, is er verlichting (op zowel de weg heen/terug als de bak zelf voor in de winter) en heb je vrijwel altijd toegang tot deze bak?

En gezien ze op stal staan ook, zou ik het ook zeer belangrijk vinden of ze hier genoeg ruimte/verlichting hebben en de stallen veilig zijn. (maar daar ga ik wel vanuit)

En een goede sfeer doet wonderen, maar hey, dat valt ook te maken natuurlijk!

Edit: Helemaal vergeten, maar ik vind mogelijkheid om mijn spullen (zadel etc) veilig en droog op te bergen ook belangrijk. Mocht ik nou een keer op de scooter komen heb ik helaas geen ruimte om mijn zadel ook mee te nemen. Het kan altijd verschillen per persoon, maar aangezien sommige die mogelijkheid dus niet hebben, lijkt het me wel vrij handig.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 19-10-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:11

Wat hierboven gezegd is geld ook voor mij.
-tenminste 10 à 12 uur per dag buiten en dan wel droog als het even kan, dus geen vieze blubber en glijbende
-kwalitatief goed en ruimvoldoende ruwvoer als ze niet op het land staan
-krachtvoer overlaten aan de eigenaren, niet iedereen wilt/hoeft zijn paard krachtvoer te voeren namelijk
-kantine idee+wc
-veilige route naar rijbak en/of bos en het liefst natuurlijk een rijbak op het terrein zelf
-een beetje verlichting vind ik ook fijn om te zien, dus dat er niet in het pikkedonker paarden van het land gehaalt worden o.i.d.

doe-het-zelven vinden de meesten recreanten denk ik niet erg. Veel is al op te lossen met een roulatiesysteem. bij mijn verzorgpaard geld de regel dat als je er als laatste bent je de paarden binnenzet en als je aankomt en de paarden staan nog op stal dan zet je ze buiten. :)

Ik zou wel met de omliggende verenigingen waar je je klanten naar toe zou sturen voor een rijbak van te voren een keer aanspreken en vragen of dit okey is en of de klanten daarvoor geld moeten betalen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:13

Anoli schreef:
Als (voormalig) recreant zou ik 24/7 weidegang willen voor mijn paard. Evt in de winter stalling in de nacht, maar heeft niet mijn voorkeur. Maar ook in de winter minimaal 12 uur buiten komen :j
In ieder geval ruimte genoeg om met de hele kudde een sprint te kunnen trekken :)

Qua binnen en buiten zetten, graag door stalhouder. Voeren naast weidegang in overleg met mij, maar mag rustig verstrekt worden door stalhouder. Ontworming, enten, hoefsmid, etc zijn wel dingen waar ik graag bij wil zijn/ zelf wil regelen.

Bak liefst op stalling, anders via een veilige weg bereikbaar binnen 10 minuten stappen.
Genoeg uitrijmogelijkheden, want we gaan graag eens boscrossen :j (en dan bedoel ik niet langs de weg, of een bosje wat bedoelt is als parkje voor de plaatselijke bejaardenhuis)

Verder medestalgenoten die ook zo'n instelling hebben.
Oh en de mogelijkheid om als eigenaar even op te warmen en een toilet :j

:j Vooral de laatste zin vind ik belangrijk. Niets is vervelender dan heel noeig moet plassen :') . Of met een ijskoud lichaam je paard verzorgen. Het hoeft niet heel luxe te zijn, maar een hygiënisch toilet & een warme 'kantine' / hutje etc zijn wel een vereiste

xroosx1e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 14:57

Heel erg bedankt allemaal! We hebben zelf ook een mini camping dus toiletten genoeg. En we hebben ook een verwarmde ruimte waar je ff kunt zitten. De stallen moeten nog gemaakt worden dus heel erg bedankt voor de tips!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:02

Dat is zeker een pluspunt xroosx1e :j

Met de informatie van de minicamping, zou ik het wel fijn vinden dat ik er van verzekerd ben dat campinggasten niet mijn paard gaan voeren. Zorg er dus bijvoorbeeld voor dat campinggasten er van op de hoogte zijn dat ze de paarden niet mogen voeren. Dit kan door middel van bordjes of tijdens aankomst/inchecken op de camping.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:45

Geen stallen maken maar een inloopgedeelte grenzend aan de paddock waar met slowfeeders gevoerd wordt.
Meer uren in het weiland.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:50

Ik heb als recreant maar een paar eisen/wensen:

-24/7 buiten met voldoende schuilstallen en bijvoedering indien nodig

-mooie uitrijmogelijkheden, en dan bedoel ik bossen of onverharde paden, niet langs een polderweg oid. Wij staan nu helaas in een druk dorp zonder goede paden, alleen asfalt en (bos)paden zoals bv in Limburg of de Veluwe is echt een gemis!

-een piste zou leuk zijn maar is niet het belangrijkste.