Zand in mest: hoeveel toelaatbaar? (filmpje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Zand in mest: hoeveel toelaatbaar? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:20

Hoi,

Vandaag heb ik eens een mestbal in een zak water opgelost om te testen op zand. Ik vond dat er nog redelijk wat zand los kwam, en nu vraag ik me af wat normaal is.

Je ziet duidelijk drie lagen: opgeloste mest (boven), donkere laag zand(?) en licht zand (onder).
Iemand een idee of dit erg veel is?

http://youtu.be/AMFOmXj3NCE

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:26

Ik kan het haast niet zien op het filmpje.
Hoeveel toelaatbaar is, is niet te beantwoorden helaas. Dat er zand meekomt, wil dus zeggen dat er effectief zand in de darmen zat ( zit ? ). Maar darmen hebben ook een zelfreinigende werking, dus ofwel komt het er gewoon goed mee uit en zit je safe, ofwel zit er nog wel veel zand binnenin wat niet allemaal meekomt en krijg je dus op termijn problemen.
Heeft je paardje enig symptoom van overtollig zand in de darmen?
Je kan voor de zekerheid altijd een kuur psyllium vezels geven uiteraard...kan nooit kwaad :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:28

Pandora2 schreef:
Ik kan het haast niet zien op het filmpje.
Hoeveel toelaatbaar is, is niet te beantwoorden helaas. Dat er zand meekomt, wil dus zeggen dat er effectief zand in de darmen zat ( zit ? ). Maar darmen hebben ook een zelfreinigende werking, dus ofwel komt het er gewoon goed mee uit en zit je safe, ofwel zit er nog wel veel zand binnenin wat niet allemaal meekomt en krijg je dus op termijn problemen.
Heeft je paardje enig symptoom van overtollig zand in de darmen?
Je kan voor de zekerheid altijd een kuur psyllium vezels geven uiteraard...kan nooit kwaad :)

Als je het filmpje op 2 of 3 sec. stilzet zie je drie lijnen, met in het midden donker zand en daaronder licht zand.

Tja symptomen? Wat zijn de symptomen? Bij mij was het een soort blinde gok. Ze kreunt als ze draaft en er zijn nog wat dingetjes, zoals problemen met het bit. Maar dat hoeft er niet bij te horen waarschijnlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:31

Nee, bij teveel zand krijg je af en toe te dunne mest, vaak met wat water erbij en dan weer een paar dagen dat de mest weer normaal is. Ook een mindere conditie en wat vermageren kunnen komen door teveel zand. En uiteraard kolieksymptomen die steeds weerkeren...
Een kuur psyllium om de x aantal weken kan preventief een goede oplossing zijn, vooral als ze op paddock of kort gegraasd land staan.

BigOne

Re: Zand in mest: hoeveel toelaatbaar? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:34

Doe eens een complete verse mestbal in een emmer vol warm water, poos laten staan en dan voorzichter leeggieten, dan blijft het zand op de bodem. Meer dan een paar theelepeltjes is al te veel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 17:36

bigone schreef:
Doe eens een complete verse mestbal in een emmer vol warm water, poos laten staan en dan voorzichter leeggieten, dan blijft het zand op de bodem. Meer dan een paar theelepeltjes is al te veel.

Dank je, ga ik morgen doen!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:19

Als je goed kunt zien dat er zand zit is het al te veel. Je paard hoeft er nog geen last van te hebben maar een zand weg kuur is wel aan te raden. Heb een paar maanden geleden een paard met koliek gehad. Kwam achteraf ook door zand in de darmen. Was van te voren niks aan te merken dat hij dat had. Dus vanaf nu controleer ik het regelmatig en indien nodig krijgt hij een kuur.
de rekening van de dierenarts is veel duurder dan preventief een zandkuur.

geerke

Re: Zand in mest: hoeveel toelaatbaar? (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

dat witte is zand en de donkere laag erboven zijn vezels.Dan zit er dus vrij veel zand in de mest.
Wat voer je haar?Mijn paarden lopen op een schraal stuk en hebben geen last van zand.Ze krijgen veel hooi tussen door en dagelijks gekookt lijnzaad,pulp,zemelen,sojahullen...allemaal vezels die hopelijk het zand mee naar buiten nemen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 08:20

geerke schreef:
dat witte is zand en de donkere laag erboven zijn vezels.Dan zit er dus vrij veel zand in de mest.
Wat voer je haar?Mijn paarden lopen op een schraal stuk en hebben geen last van zand.Ze krijgen veel hooi tussen door en dagelijks gekookt lijnzaad,pulp,zemelen,sojahullen...allemaal vezels die hopelijk het zand mee naar buiten nemen.

Hele dag weidegang met 's morgens en 's middags een berg kuil. 's Avonds en 's nachts op stal en 's avonds laat nog een pluk hooi.
's Morgens en eind middag Vital Complete en een klein bekertje Natural Way. Zelf geef ik haar bijna dagelijks zonnebloemolie voor haar vacht en tegen schilfers (vermoeden darmprobleem).
Bietenpulp heb ik aan gedacht, maar of dat echt het zand meeneemt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:33

kuil is geen paardenvoer...maar dat heeft niets met zand te maken.Of het moet stikvol zand zitten ;)

Zover ik weet is gekookt lijnzaad wel goed om zand naar buiten te krijgen.Verder zijn de meningen erg verdeelt...over zemelen,pulp enzo.