Management van mini wei voor kleine pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sequoia

Management van mini wei voor kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 02:12

Hoi,

ik heb een oudere pony (kleine B) die niet meer wordt bereden en momenteel op pension staat. Ik ga zelf over een tijdje verhuizen naar een woning met grote tuin.

Aan alles merk ik dat mijn pony gewoon bij mij aan huis zou willen staan. Daarom vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om iets voor haar te regelen met de kleine oppervlakte die ik heb?

Er zou zo'n 10 are voor haar beschikbaar kunnen zijn. Dat is op zich veel te weinig om als 'wei' door te gaan natuurlijk. Wat valt hier eventueel mee aan te vangen? Er zou ook nog eens een mini shet bij moeten komen om haar gezelschap te houden.

Zou een paddockje met mini stukje gras een optie kunnen zijn? Zo ja, hoe zou je dit moeten verdelen en laten "begrazen"?

Suggesties? Alvast bedankt!

tamary

Re: Management van mini wei voor kleine pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 02:47

1000m2 is zo op. Gras kan je beter geheel vergeten. Paddock met zand en verhard stuk maken en hooi voeren. De hoeveelheid ruimte zullen ze nl wel echt nodig hebben om te kunnen bewegen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 06:25

mijn keuze zou bestraten en dan zo groot mogelijk qua oppervlak. Hooi kun je geven gras is snel op en dan bagger.

Hoe ver zitten de buren bij je vandaan wat betreft last? en hoe heb je al naar de mogelijkheid gekeken wat betreft vergunningen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:16

Ga inderdaad voor geen gras, maar wel een ruimte paddock met daarin een deel bestrating. Dan hebben ze de ruimte, en kun je een ondergrond maken die in ieder geval gedeeltelijk altijd droog (genoeg) blijft.

Als je al iets met gras zou willen doen, kies dan voor half/half en laat de paarden er af en toe op "snoepen". Dus op droge dagen een uurtje op het gras, en in de winter helemaal niet. Vraag is of je de paarden daar blij mee maakt, en een grote paddock niet veel fijner voor ze is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:36

1000m2 is een groot uitgevallen rijbak. Laat het idee van een wei varen.
Ik zou voor een paddock paradise idee gaan en daar (als de grond soort en bestemming het toe laat) de grond omzetten. Ik zou niet gaan voor een grote zandvlakte maar voor een ring rondom het perceel. Kun je beter aankleden met wat groen in het midden voor het zicht en kan iets uitnodigender gemaakt worden voor je pony. Voor een b pony moet dat wel goed te doen zijn. Als we het tenminste niet hebben over 1000m2 totaal inlc tuin voor jullie zelf en bebouwing.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:48

zoals de rest al zegt... gras wordt een grote modderrotzooi:P dat is voor niemand fijn

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:56

Wij hebben onze shetlandpony's ook in de tuin staan op een relatief klein oppervlak. Ze hebben een schuilstal met een klein bestraat stukje ervoor en een paddock er aan vast van 10 bij 10 ongeveer. Wij hebben nog wel een weitje gemaakt van 12 bij 25 ongeveer. In de zomer laten we ze daar ongeveer 2 uur per dag opstaan de rest van de dag kunnen ze dan gewoon in de paddock lopen. We moeten dus wel altijd bijvoeren.

Het gras is nu wel kort maar ze vinden het wel lekker om een beetje te grazen. We hebben wel zo wel de paddock als het weiland goed gedraineerd. Zo wordt het weiland geen modderpoel en ze hoeven ook in de paddock nooit in de modder te staan. Met gras gaat het bij ons dus gewoon goed. Dat is sowieso een tip zorg er voor dat je het goed draineert. Dat is wel super fijn!

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:32

Een paddock moet prima kunnen als dit toegestaan is op die locatie, gras zou ik ook niet doen want als je paard hier hele dagen staat wordt dit snel modderig en lelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:18

Ik ga ook voor het idee van de Paddock Paradijs; simpel een track/pad rond het stuk grond maken met een verhard gedeelte voor de (schuil)stal zodat ze ook in de winter niet in de modder hoeven staan.
Het middendeel kun je altijd voor een paar uurtje weidegang per dag houden.