Knutseldeknutsel! Eigen hindernissen gemaakt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Knutseldeknutsel! Eigen hindernissen gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:03

In de vakantie bedacht ik mij hoe leuk het wel niet zou zijn als ik kon springen met mijn bolle pony. En zomervakantie betekent vakantiegeld *\o/* *\o/* Ik ging zoeken op internet en kwam dit tegen:
Afbeelding

Licht, stapelbaar, ideaal! Agradi had een leuke stickerkorting dus ik zei tegen m'n vriend: "Kijk eens! Hier ga ik er zes van bestellen! Leuk voor Pippa, dan kunnen we springen!"
Zijn gezicht: :wow: (alleen dan boos) Zijn antwoord: "Je bent niet goed wijs! 130 euro voor 6 van die piepschuim blokken?! En waar haal je balken vandaan?"

Goeie... Balken had ik ook nog nodig :o En 130 euro is inderdaad ook best veel geld, plus dan nog balken erbij... Dan zelf maar wat knutselen.

Ik had het een en ander op papier getekend en 's middags zijn we maar direct naar de bouwmarkt gereden. Toevallig was al het hout in de aanbieding dus ja, toen moest het er echt van komen.

Het idee van de hindernisblokken is ontstaan uit de piepschuim blokken hierboven. Het enige wat ik belangrijk vond, is dat de balken makkelijk eraf kunnen vallen. Ik had het idee dat bij de blokken hierboven de hele hindernis om zou kukelen als er een tik tegenaan werd gegeven. Dat wilde ik niet, maar de balk moest ook niet star blijven liggen.

De hindernisblokken die ik heb gemaakt zijn 50 cm hoog en 30 cm breed en lang. De balken op de hoeken steken aan de bovenkant ongeveer een centimeter uit. De hindernisbalk blijft hier netjes achter liggen, maar bij een tikje valt hij er makkelijk vanaf. De hindernisbalken zijn grondpalen, het puntje zaag ik er binnenkort nog af en dan schuur ik de balken ook nog glad.

De foto's helaas in linkjes, de foto's zijn namelijk te groot om zichtbaar te plaatsen.

1. De 6 blokken bij elkaar
2. Voorbeeld met laag kruisje +- 30 cm hoog
3. Voorbeeld met hoog kruis +- 50 cm hoog
6. Steilsprong +- 100 cm hoog (niet dat mijn paard ooit zo hoog komt :'))
5. Cavaletti +- 30 cm hoog

De blokken kunnen rechtop worden gebruikt en zijn dan 50 cm hoog (komt de hoogte van de hindernisbalk nog wel bij) of op z'n kantje, dan zijn ze 30 cm hoog. Ze zijn hartstikke stabiel en eenvoudig te stapelen.

Onze drie honden hebben al een hindernisje gesprongen, binnenkort is mijn paard het slachtoffer :)) Ik vind ze in ieder geval geslaagd!

Wie had dat gedacht van iemand die nog nooit een dikkepeerzaag en/of een boormachine had vastgehouden! :Y)

nine1987

Re: Knutseldeknutsel! Eigen hindernissen gemaakt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:05

dikkepeerzaag? :')
Wel leuk gedaan..

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:16

Ken je geen dikkepeerzaag? :(:)

Ook nog leuk om te vermelden: er zijn in totaal 192 gaatjes voorgeboord en 192 schroeven ingedraaid! :):)

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:18

Volgens mij bedoel je een decoupeerzaag??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:21

Wat leuk gedaan!

Ami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:23

Gaaf dat je het zelf hebt gemaakt zeg!
Maar zou je de gaten van je blokken niet dichtmaken?
Zou zelf bang zijn dat paardlief erin zou gaan staan

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

Super leuk resultaat! Nu maar hopen dat je paard er ook zo over denkt ;D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:24

Ik zag in je tekst dat je het puntje van de balken er nog af wilt zagen, dat zou ik wel echt doen voor je gaat springen. Je weet nooit wat er gebeurd.......

Verder heb ik ook hartelijk gelachen om de dikkepeerzaag _/-\o_ _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:26

xalm schreef:
Volgens mij bedoel je een decoupeerzaag??

_O- Dat denk ik ook :')

Wel leuk gemaakt TS!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:26

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :D

turtlelito, het puntje gaat er inderdaad ook écht nog af voor gebruik. Veiligheid voor alles! Vanmiddag had ik daar echter geen zin meer in :')

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:27

Superleuk!

Moest stiekem wel even lachen om de dikkepeerzaag :') Geweldig

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:28

Ziet er goed uit!Maar ligt de balk in een geultje of er gewoon los bovenop?

Btw; ik noem het ook altijd 'n dikkepeerzaag maar als je dat zo leest klinkt/leest het wel 'n beetje gekkig hihi

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:31

Hahaha ik weet niet of het een grapje binnen je familie is of dat je echt dacht dat het een dikkepeerzaag is, maar je hebt mij iig aan het lachen gemaakt! _/-\o_
Wel mooi gemaakt, succes ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 22:34

aishcream: De balk ligt op de horizontale plank. De hoekbalken (verticaal dus) zijn iets hoger, die steken een centimeter uit. De hindernisbalk moet daar dus eerst overheen als ie wordt aangetikt, maar dat gaat heel eenvoudig.
Heb ik het zo duidelijk uitgelegd?

midori: het grapje komt van mijn vriend :j Toen hij heel klein was dacht hij écht dat het een dikkepeerzaag heette. Sinds ik dat heb gehoord en aangezien zijn hele familie het gebruikt, is het grapje erin gebleven :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:48

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen hoeveel je er nu aan kwijt was?

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:16

ik gebruik jerrycans van 20 liter bij de oe vandaan. die heeft ze over van de reinigingsmiddelen van de melkinstalatie. die jerrycans kan je plat, op de zij en rechtop zetten. en ze zijn zeer licht, leuk van kleur, en heemaal afgerond. veilig voor de pony e voor mijn dochtertje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:52

Ziet er erg leuk uit, simpel maar doeltreffend +:)+

Ik zou zelf wel bang zijn voor een freak-accident waarbij paard een rare sprong maakt en met een hoef in de open staanders terecht komt.... denk dat dat gevaar niet kleiner is dan het gevaar dat hij zich op de punt van de balk spiest, zeker bij zo'n smalle hindernis.

Normale hindernisbalken zijn 3 of 4 meter lang en dan zit je als je in het midden van de sprong springt, toch wat verder van de staanders vandaan. Bij zo'n hindernis van 2 meter breed zit je altijd dicht bij de staander.... dat is wel een beetje eng :)

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:36

Wat leuk!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 14:05

Lekker creatief bezig geweest. Ga je het ook nog schilderen?

Ik rijd zelf altijd in de bak van mijn buurmeisje. We hebben twee jaar terug samen balken gemaakt van hetzelfde hout als jij hebt. We hebben ze in allerlei vrolijke kleurtjes geschilderd. Verder hadden we nog aluminium hindernispalen gekocht (35 euro per stuk incl. 2 lepels) Dus we hebben nu mooi en veilig materiaal voor niet al te veel geld.
http://img685.imageshack.us/img685/5372/dsc7833c.jpg

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 15:45

Leen schreef:
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen hoeveel je er nu aan kwijt was?

Ja hoor, dat mag natuurlijk!
Al het materiaal kostte bij elkaar €67,94. Dus al het hout, schroeven en schuurpapier, het hout was wel in de aanbieding. In totaal ben ik er zo'n 4 uur mee bezig geweest, maar de eerste is tijd-technisch niet praktisch in elkaar gezet. De rest ging veel sneller.

Anderen: Ik vertrouw mijn paard meer dan genoeg dat het goed komt met deze hindernissen, anders had ik ze niet zo gemaakt. Het is geen jong paard dat als een dolle stier op de hindernis af rent. Natuurlijk zitten er gaten in waar ze met haar been in kan komen, maar ze kan ook verkeerd met haar hoef op de voet van de staander landen en haar been breken. Er zijn altijd risico's en ik vertrouw mijn paard hier mee. Ik zie dit niet als een groter risico dan het gebruik van een staander in combinatie met mijn paard.

Capopjekop: Eigenlijk ben ik niet van plan om de balken te schilderen. Misschien, ooit... Het ziet er wel heel erg leuk uit!

Arankaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:49

Ziet er leuk uit!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:54

Leuk :j ziet er erg netjes uit +:)+

Wij hebben alleen wel van die palen de scherpe punten eraf gezaagd, risico wouden wij niet lopen dat de balk wordt aangetikt en ellendig terecht komt. Was een kleine moeite :)

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:05

haha ziet er goed uit maar ik zet altijd gewoon wat emmers ondersteboven neer

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:06

en dan natuurlijk nog een balkje ertussen

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:29

Leuk gedaan! Ik spring met mijn hond soms gewoon over 2 bloembakken en een lat heen, bij m'n vz. Hebben we echte hindernispalen :D