Haflinger gaat onder draad door/breekt uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloesem2

Haflinger gaat onder draad door/breekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:02

Sinds kort heb ik een haflinger en probleem is dat hij wel eens uitbreekt.
Hij staat samen met paar shetlanders, en gezien shetlanders nogal handige uitbrekers zijn heeft het weiland al dubbel draden en er staat behoorlijke klap op (koeien schrik apparaat).

Op advies heb ik hem al een keer afgespoten en daarna tegen het schrikdraad aangetrokken maar blijkbaar maakte dat niet genoeg indruk.

Nu heb ik ook maar eventjes vlechtjes in zijn manen gemaakt en stukjes schrikdraad van 30cm aan de manen en voorpluk vast gemaakt met vlecht elastiekjes.
(Want idee van halster om met een verbogen klerenhanger er aan vindt ik zelf iets minder veilig idee).

Maar ik hoor graag wat goude tip is. Want zou heel fijn zijn als hij in toekomst ook achter een enkel schrikdraad kan staan net zo als elk ander paard.

alice0cullen

Re: Haflinger gaat onder draad door/breekt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:40

Is er een reden dat ze uit het weiland weg wil, verveling wordt ze aangevallen of is ze een buitenbeentje in de groep. Breekt ze steeds uit op hetzelfde punt van de afrasting of steeds ergens anders, en staat er overal hetzelfde volt stroom op.

Wij hebben met onze welsh een tijd gehad dat hij uitbrak door het stroom draad maar bleek dat er een kink in de stroom zat was een meter zonder stroom erop en ze hadden het binnen een dag gevonden.

Als het verveling is kun je wat dingen in de wei leggen een bal of een ton.
Sommige paarden breken ook uit als het weiland slecht is of slecht weer in het algemeen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 02:18

Zoek uit waarom hij uitbreekt. Veel zinvoller. :)

Bijzondere theorieën trouwens, nat maken en tegen de draad trekken, en ijzerdraad in de manen...

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 02:43

TurdusMerula schreef:
Zoek uit waarom hij uitbreekt. Veel zinvoller. :)

Bijzondere theorieën trouwens, nat maken en tegen de draad trekken, en ijzerdraad in de manen...

bijzonder of niet ik ben er niet echt enthousiast over. zeker over het eerste niet maar over het laatste ook niet.

gaat het hier om een hengst of een ruin?
zoals al aangegeven kan hij zich vervelen?
hoe is de samen stelling van de kudde of staat hij alleen?
hoeveel draden zijn er gespannen boven elkaar en hoe hoog is het hoogste draad?
heb je je draad al door gemeten op gebreken?
is de wei in slechte staat? voldoende hooi/kuil te eten?
kan er voor het moment van uitbreken een "paniek" ontstaan in de wei of gaat er iets aan vooraf?

kortom genoeg redenen waarom hij uit kan breken. vaak gaan paarden echt niet zomaar constant door het draad. ik snap dat het heel vervelend is maar je moet eerst goed kijken wat de oorzaak kan zijn voordat je aan een oplossing kan werken. tis ook moeilijk om hier tips over te geven verder als er geen oorzaak bekend is. echter zou ik het stroomdraad snel uit zijn manen verwijderen. zeker aangezien je niet weet waarom die het doet.

Anna_kianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:24

ik zou ook eerst uit zoeken waarom hij steeds uitbreekt. Dan zou ik pas naar een oplossing zoeken. :)

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:27

Zo had ik ook een shetlander die Altijd !! uitbrak.. die kon je tegen het draad aanzetten wat je maar wou.. het hielp allemaal niks.. Ze ging gewoon tijgerend onder het draad door.. Ik heb nu ongeveer een draad zo'n 10cm boven de grond, daar weer een draad boven zo'n 20 cm hoger en daar weer een draad boven zo'n 20 cm hoger.. Die van mij deed het ook gewoon terwijl ze super veel gras hadden, dingen om te spelen en alles..
Dus misschien is het een tip om er nog een draadje bij onder te doen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:30

Als ze het kunstje eenmaal kennen, doet de reden er niet zoveel meer toe en is het een gewoonte geworden.
Waarschijnlijk toch echt te weinig stroom overal op de draad.(wel een goede aarding?onzichtbare breuken in de draad) Mijn haflinger kan er inderdaad ook ver onderdoor eten door met zijn maanpluk de onderste draad weg te duwen. Maar de hogere draden komt hij echt niet aan!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:59

De oorzaak zoeken... Haal er anders een paardenpsycholoog bij 8)7

Kom op jongens, waarschijnlijk is dit gewoon een gevalletje het-gras-aan-de-overkant. Misschien was er ooit een specifieke reden om uit te breken (hoeft niet eens bij TS gebeurd te zijn), maar of je die nu nog kan achterhalen is ook maar de vraag, en dan moet je er ook nog eens iets aan kunnen doen. Hoeveel paarden zouden er wel niet zijn die ooit ontdekt hebben dat ze tijdens een uitstapje wel eens de voerton, een groot pak hooi dat toegankelijker is dan hun eigen slowfeeder, of het stuk gras dat je had afgezet om het te laten bijgroeien zijn tegengekomen. Reden genoeg, toch? En dan hoeven ze echt nog niet uitgehongerd te zijn. Een paar keer positief beloond voor hun inspanningen, en tadaaa, je hebt er een die het vaker probeert. En sommige paarden schijnen er dan ook nog eens talent voor te hebben :+

Ik vrees echter dat de enige oplossing is, om nog eens heel erg kritisch naar je omheining te kijken. Boven en onder draadje erbij, afstand tussen de draden niet te groot, indien van toepassing je batterij vervangen, zorgen dat er nergens gras of andere planten tegen je draadje aan groeien, ... Als je het idee hebt dat de uitbraakpogingen meestal in dezelfde hoek gebeuren, kan je overwegen om daar een paar planken tegen de palen aan te timmeren met schrikdraad ertussen, ... Kortom, alles wat je kan verzinnen om het hem maar zo moeilijk mogelijk te maken. Het zal waarschijnlijk even een grote inspanning zijn qua tijd en moeite, en je zal er vast ook een paar centen aan kwijt zijn. Maar je paard lief vragen of hij alsjeblieft op zn weitje wil blijven gaat helaas niet werken, en bachbloesems zijn vast nog minder effectief :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 23:05

bakkabouter schreef:
De oorzaak zoeken... Haal er anders een paardenpsycholoog bij 8)7

Kom op jongens, waarschijnlijk is dit gewoon een gevalletje het-gras-aan-de-overkant. Misschien was er ooit een specifieke reden om uit te breken (hoeft niet eens bij TS gebeurd te zijn), maar of je die nu nog kan achterhalen is ook maar de vraag, en dan moet je er ook nog eens iets aan kunnen doen. Hoeveel paarden zouden er wel niet zijn die ooit ontdekt hebben dat ze tijdens een uitstapje wel eens de voerton, een groot pak hooi dat toegankelijker is dan hun eigen slowfeeder, of het stuk gras dat je had afgezet om het te laten bijgroeien zijn tegengekomen. Reden genoeg, toch? En dan hoeven ze echt nog niet uitgehongerd te zijn. Een paar keer positief beloond voor hun inspanningen, en tadaaa, je hebt er een die het vaker probeert. En sommige paarden schijnen er dan ook nog eens talent voor te hebben :+

Ik vrees echter dat de enige oplossing is, om nog eens heel erg kritisch naar je omheining te kijken. Boven en onder draadje erbij, afstand tussen de draden niet te groot, indien van toepassing je batterij vervangen, zorgen dat er nergens gras of andere planten tegen je draadje aan groeien, ... Als je het idee hebt dat de uitbraakpogingen meestal in dezelfde hoek gebeuren, kan je overwegen om daar een paar planken tegen de palen aan te timmeren met schrikdraad ertussen, ... Kortom, alles wat je kan verzinnen om het hem maar zo moeilijk mogelijk te maken. Het zal waarschijnlijk even een grote inspanning zijn qua tijd en moeite, en je zal er vast ook een paar centen aan kwijt zijn. Maar je paard lief vragen of hij alsjeblieft op zn weitje wil blijven gaat helaas niet werken, en bachbloesems zijn vast nog minder effectief :D

:D

Hier ook zo'n etterbakje. Alles blijft achter een enkel draadje, behalve zij natuurlijk _-:( . Gewoon die dikke voorpluk en dikke manen onder het draadje doorsteken en huppetee, ze staat in het groenere gedeelte.
Ik heb maar geaccepteerd dat ik meerdere draden moet spannnen (en strak!). Wel jammer, want 'even' een rantsoendraadje spannen is er niet bij -O- .

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 23:30

Oorzaak;
Een leuke merrie te gast in het land er naast :o
Zelf staat hij in groepje van 4 waar die erg naar zijn zin heeft.

Afrastering heb ik gekeken en er staat inderdaad veelte weinig schrik op. Probleem is dat gigantische veel weiland heeft met kilometers schrik draad op 1 toestel. Alle andere paarden blijven er wel achter en als je draad aanraakt krijg je inderdaad een klap.
Vandaag hoop begroeien weg gehaald alleen wanneer je schrikdraad tegen grond aan laat hangen dan hoor je hem niet echt tikken :( . Mogelijk slaan te veel isolators door, door het natte vochtige weer.

Ik denk zelf dat het beste is als er 1 schrik apparaat komt wat enkel voor weiland wordt gebruikt waar mijn hafje staat. Ik zit er aan te denken dat misschien handigst is om anders enkel het onderste draadje op een aparte weideklok aan te sluiten want op die manier hoef ik maar weinig aan te passen aan de huidige bedradingen.
Volgende een weideklok of toestel op netspanningen. Voordeel van zo weide klok is dat je hem overal naartoe kan nemen, maar ik dacht dat die wel veel minder harde klap geven dan zo toestel op netspanningen. Of weet iemand wel eentje op batterij die wel goed hard klapt, liefst eentje die op een 12 volt accu kan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:47

Een weideklok geeft inderdaad een veel minder grote klap.
Daarbij moet je uitkijken dat de draden elkaar dan niet raken.Wanneer er 2 apparaten op 1 draad komen: Je netspanningsapparaat gaat dat niet redden en brandt door !