kudde laat 1 paard niet eten uit slowfeeders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

kudde laat 1 paard niet eten uit slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:34

Beste bokkers,

De kudde (15 paarden) waarin mijn paardje staat, verblijft ook een paard welke altijd weggejaagd wordt tijdens het hooi eten uit de slowfeeders.
Het betreffende paard is daardoor behoorlijk afgevallen en krijgt om deze reden veel bijvoer van de eigenaresse.
De paarden staan 24 uur per dag buiten en als er voldoende gras is in de zomermaanden komt dat paard helemaal bij.
Het paard staat er sinds januari 2014 en toen kregen ze ook hooi met hetzelfde probleem.
We hadden de stille hoop dat het paard ondertussen voldoende tijd had gekregen om de kudde te leren kennen en andersom.
Helaas lijkt dit niet het geval en kort door de bocht gezegt is het paardje als het op hooi eten aankomt de sjaak.

We hebben er al een slowfeeder extra bij gezet en de slowfeeders verder van elkaar vandaan ect. Het maakt geen drol uit.
Puntje bij paaltje zullen de paarden dit toch onderling moeten regelen, vermoed ik.
Maar onze creatieve ideeën zijn momenteel op om ervoor te zorgen dat ook dit paard kan mee eten.

Wie heeft er misschien een tip of advies?

Duhelo

Re: kudde laat 1 paard niet eten uit slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:35

Zorgen voor meer voederpunten.of paardje dagdeel apart zetten met hooi

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:37

Ja inderdaad, is et voor 15 paarden maar één slowfeederpunt?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:39

Wat Duhelo ook al zegt inderdaad, meer voederpunten.
Ik heb altijd geleerd, aantal voederpunten= aantal paarden + 1, zodat er altijd 1 plaatsje over is.

Wordt dit paard door echt elk paard weggejaagd?
Enige andere optie is om de kudde op te splitsen, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:45

Er is 1 voer punt met een tussenruimte van ongeveer 10 meter tussen iedere slowfeeder.

Helaas door 12 van de 15 wel, de andere 2 die wat lager in de rangorde staan kunnen met 1 dominant paard overweg en die staan altijd bij dat paard te eten.

Apart voeren wordt moeilijk aangezien het 1 grote weide is.
Ik heb afgelopen zomer een afsluitbare paddock gemaakt voor mijn hoefbevangen paard.
Mijn paard en het paard waar het om gaat kunnen elkaar niet uitstaan, jammer anders hadden ze samen in de paddock gekunt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:47

Voerpunten toevoegen, bij 15 paarden 16 punten dus. Kunnen dus ook kleinere punten zijn ipv 2 hele grote.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:50

Ik heb hier hetzelfde probleem gehad, zij het dat ik "maar" 4 paarden heb. De drie paarden die ik al had, aten samen uit 1 bak. Dat het nieuwe paard daar niet uit mee mocht eten vond ik niet zo heel raar, dus slowfeeder toegevoegd. Ging nog niet. Dus nog een slowfeeder erbij. Ging nog niet. Dus nog een slowfeeder erbij. Toen ging het goed, al moet het nieuwe paard nog wel goed opletten als een ander paard uit de bak wil eten waar zij bij staat. Uiteindelijk heb ik dus nu 4 slowfeeders voor 4 paarden :D . Paard is inmiddels een jaar hier en hoort verder wel echt bij de kudde, maar ze is en blijft de hekkesluiter.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:53

Wat meer slowfeederbakken erbij klinkt als de meest logische oplossing.
Nu nog de staleigenaar zover krijgen.......

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 16:54

Ja, natuurlijk vervelend met zo'n grote groep en zo weinig voederpunten, hoe groot die ook zijn. Om die reden werk ik met slowfeeder hooinetten die ik aan de omheining bevestig (hier wordt echter niet onbeperkt gevoerd), voor ieder paard één, maar aangezien ons jonkie meestal mee-eet met zijn moeder, blijft er eentje over die achteraf nog opgepeuzeld wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:20

Mijn 2 pony's eten al jaren uit 1 net maar toen er een pony bij kwam ben ik toch echt op 4 punten gaan voeren omdat zender nieuw anders niet lieten eten.
Meer voerpunten dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:25

Paard ergens anders zetten.
Dier is dan duidelijk niet op zijn plek.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:37

Sizzle schreef:

Misschien heb je daar gelijk in, maar dat zal de eigenaresse zelf moeten beslissen. (Vind ik) .

Eerst maar meer voerplekken creëren....

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:49

Hier ook dominante paarden en onderdanige..
Ik wissel om met de groepjes
Mag je niet edn draadje zetten waar ze dan dat paard bijvoeren ?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:38

Meer voerpunten, andere optie is apart zetten voor een dagdeel of 's nachts om hooi bij te voeren. En inderdaad, een optie is wellicht verhuizen?
Ik heb het zelf aan de hand gehad, paard kwam amper aan de hooibakken. Uiteindelijk verhuisd naar een kleine kudde met 4 paarden. Er zijn 6 bakken met hooi en het rouleert zich wat af. Maar ze kan altijd bij een bak terecht.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 20:22

Sizzle schreef:

Dit dus, imo moet je altijd je paard aankijken en is ' zo natuurlijk mogelijk' gewoon niet voor elk karakter geschikt.

Wij hebben er 1 gehad die ook als onderdeur bij zo'n stal in pension stond en bij ons zich het eerste jaar bij ons helemaal klem vrat. Te bang geworden om geen eten te hebben, sneu...