Veulen ziet er slecht uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plien80

Veulen ziet er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:26

Hallo,

Op 21 juli heb ik een veulen gekocht. Hij zag er erg goed uit. Hij was toen ruim 1,5 maand, dus hij mocht nog een tijdje bij zijn moeder blijven.

Begin augustus ben ik weer langs geweest en ook toen zag hij er goed uit.

Hij zou tot eind november bij zijn moeder blijven, maar zij accepteerde hem niet meer en schopte hem steeds weg. Hij is dus eerder afgespeend. Dus gister heb ik hem al opgehaald.

Nu heeft de fokker gezegd dat hij ontwormd is, maar daar twijfel ik nogal aan. Hij heeft echt een dikke wormenbuik en is verder behoorlijk mager. Ik heb hem vanmorgen wat extra vitaminen gegeven om zijn weerstand wat op te krikken/ op peil te houden na de inspannende dag van gister. Die ging bij aankomst ook niet zonder slag of stoot, omdat het met 1 van de andere pony's totaal niet klikte. Inmiddels staat mijn veulen op de andere locatie van de stalhoudster en is hij weer tot rust gekomen.

Morgen bel ik de dierenarts even wbt de evt. aanwezige wormen, dus dat komt goed.

Ik ben nu dus best blij dat hij eerder bij mij is gekomen, zodat ik nu zelf in de hand heb hoe hij verzorgd en gevoed wordt.

Alleen nu even de vraag....is er nog iets naast zijn onbeperkte ruwvoer en veulenbrok wat ik hem kan geven om wat sneller weer wat spekkies op zijn lijf te krijgen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:30

Zoals je zelf al aangeeft, zo snel mogelijk een ontworming erin :j Goed ruwvoer en veulenbrok zullen dan de rest wel doen !

Chezshir77

Re: Veulen ziet er slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:43

Goed hooi gaan bijgeven, het gras bevat niet heel veel meer nu. Ik merk dat mijn veulen (7 maanden) echt veel hooi eet nu snachts als hij op stal staat. Ik zou ook idd een goede veulenbrok (pavo start) gaan geven. Het is echt een lastige leeftijd waarop je veulen nu al bij de moeder is (mijne was ook 3 maanden... ook niet omdat ik dat wilde), mijne had een flinke wormenbesmetting, zat helemaal vol. Door net zo lang te ontwormen met twee verschillende middelen (iom dierenarts) hebben we het onder controle gekregen, maar het is lastig. En je moet echt daarna heel trouw blijven ontwormen. Sterkte!

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 15:51

Bedankt. Hij krijgt nu onbeperkt goed hooi en pavo start. De fokker is hem heel snel basisbrok gaan geven en zei dat ik dat ook maar moest doen. Echt niet! Aan hem te zien is die basisbrok gewoon niet voldoende. Hij kreeg daar uiteraard wel hooi, maar weet niet of dit onbeperkt was en wat de kwaliteit daarvan was. Het moet wel goed komen dus wat voeren betreft. Alleen die wormen nog. Jammer dat het zondag is, ik had het liefst meteen de dierenarts even gebeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:53

Basisbrok wordt ook gevoerd aan sobere paarden, dus ik zou dat niet aan een groeiend, te vroeg afgespeend veulen geven. Rare gedachten van de fokker... }:0

Hopen dat hij snel opknapt!
Heb je misschien een foto? kunnen we de vooruitgang ook zien! :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:56

Na een behoorlijke wormbesmetting van n 8 maanden oud veulen heb ik, na goed ontwormen met verschillende middelen (oa pyrantel!) op DA advies een beperkte periode Heamolitan bij het voer gegeven. Was er in een mum van tijd weer bovenop +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:58

Nee een veulen heeft eiwitten nodig en de juiste verhouding vit./mineralen voor een goede groei en ontwikkeling. Dus ik zou voor een veulenbrok kiezen. Verder goed hooi gaan voeren.

Ik zou hem ook ontwormen, ongeacht een mest onderzoek. Wel even overleggen met je dierenarts voor een goede wormenkuur en schema.

Fijn dat je het nu in elk geval zelf in de hand hebt. Veel geluk & plezier samen!

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 16:50

Ik heb even de Heamolitan opgezocht en wellicht is dat wel wat. Alleen ga ik eerst even de DA bellen en om raad vragen en ongetwijfeld een wormenkuur halen morgen. Ik ga proberen een foto te plaatsen. Op de foto zie je niet eens zo heel erg z'n botjes, omdat hij al een lekkere wintervacht aan het krijgen is.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0609484282

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 17:52

Nou ik vind hem er niet eens zo slecht uitzien hoor, valt echt wel mee! Maar zowieso goed voeren en ontwormen, dan komt het vast goed met je kind!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 18:43