Stallenontwerp: Van A - Z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Stallenontwerp: Van A - Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 22:44

Lieve bokkers zouden jullie nog eenmaal mee willen denken voor een praktisch stallenontwerp?

Wij hebben al enkele jaren een idyllische boerderij (1890) in de familie waarmee wij de intentie hadden een kleinschalige paardenhouderij te starten. Door omstandigheden hebben we daar destijds vanaf gezien, en hoewel alle weiden al enkele jaren geleden zijn voorzien van prachtige wit kunststof hengstenomheining zijn de weiden dus nog altijd leeg.
Sinds het overlijden van mijn oude maatje hebben we steeds vaker hersenspinsels om er toch iets mee te doen; In eerste instantie waren de ideeën licht commercieel, maar inmiddels is duidelijk dat we op deze locatie het verlangen hebben om puur voor onszelf een droomplekje te realiseren en wellicht in de toekomst verder te kijken naar een grotere locatie.

In principe zullen we hoe dan ook een grote shetlander en een paard huisvesten, en op termijn wellicht nog een kleine D maat.

In totaliteit hebben we ruim voldoende grond om de paarden het jaar rond te weiden, echter zitten we hier midden in poldergebied en beperkt het weideseizoen zich tot mei - oktober en vorst. De winterperioden zullen zij dus voornamelijk in het paddock doorbrengen.
Omdat de desbetreffende boerderij geen woonbestemming heeft bij ons, en de grond voornamelijk vóór de boerderij is gelegen, hebben we er bewust voor gekozen om de hoofdactiviteit op de beperktere ruimte áchter de boerderij te plaatsen zodat we zeker weten dat de paarden veilig staan. Dit brengt als nadeel dat onze bouwruimte en mogelijkheden beperkt zijn, en creativiteit noodzakelijk is.

Afbeelding

We vinden het belangrijk dat de paarden gedurende de dag zoveel mogelijk bewegingsvrijheid hebben en contact kunnen hebben met elkaar. Om die reden wil ik kavel 1 veranderen in een gedraineerde paddock c.q. longeerbak. Door de afmeting van deze kavel 25 x 15mtr hoop ik dat mijn zoontje en nichtje met hun kleine pony in ieder geval voldoende ruimte hebben om wat rond te hobbelen. Met mijn eigen paard zal ik 3x per week naar de ruiterclub gaan, en de rest van de tijd gebruik maken van de ruiterpaden aan de overzijde van de straat.

De aanwezige schuur beschikt over een gigantische hooizolder met voldoende opslagcapaciteit voor twee jaar, ook andere benodigdheden zoals stalgereedschap en paardenspullen kunnen we daar gemakkelijk kwijt. Ik zou het echter fijn vinden om veelgebruikte spullen gewoon 'in' stal te hebben, omdat ik mijn zoontje en nichtje niet steeds alleen wil laten als ik iets uit de schuur moet pakken. Wellicht dat we dus een zadelkast in stal zullen overwegen.

Ik twijfel nog erg tussen separate buitenboxen, of één grote schuilstal. In principe heb ik niet de intentie om de dieren 'snachts op stal te zetten, waardoor een grote inloopstal het meest voor de hand liggend is. Maar met eventuele blessures vind ik het een plezierige gedachte om de dieren te kunnen splitsen, waardoor ik zelf meer neig naar separate boxen die in praktijk eigenlijk altijd vrij toegankelijk zullen zijn.

Ons eerste idee was om de stallen aan de carport vast te bouwen, echter gaat dit ten kosten van de bewegingsruimte in kavel 1. Waardoor ik nu neig naar 2 minder brede maar veel diepere stallen op kavel 2, of 1 grote inloopstal... waar we het reeds bestraatte stuk gelijk kunnen benutten als (afsluitbare) voederplaats en als doorloop naar het paddock. Zo dus;

Afbeelding

Maar ik ben bang dat de 'doorgang' te smal is waardoor wellicht niet alle paarden de stal kunnen bereiken.

Hebben jullie misschien nog een (alternatief) idee?

Ben benieuwd!

tamary

Re: Stallenontwerp: Van A - Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:03

Er zijn genoeg mogelijkheden met paddockpanelen of dichte wanden om in een inloopstal 1 of meerdere boxen te maken. 1 ruimte met genoeg deuren (ook handig ivm windrichting en evacuatie bij brand) kan dus alles worden wat dan nodig is. Seperate boxen die altijd open staan zijn riskant ivm klem zetten mocht er ruzie komen en deuropeningen die te krap zijn als er 2 tegelijk in/uit willen.

Kan de schuur geen inloopstal worden? Al dan niet een deel ervan en/of met extra stuk afdak er aan? Voor het voeren is een verhard stuk idd een must, maar die moet echt groot genoeg zijn om alles genoeg eetruimte te geven. Vaak zijn 2 of meer plekken nog makkelijker. Je kan dan je perceel 2 ook verharden, zodat je een groot stuk krijgt waar je langs de buitenkanten verschillende hooinetten etc. kan ophangen. Dan heb je zeker genoeg ruimte qua draaien en langs elkaar kunnen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 23:27

Nee aan/in de schuur is geen optie omdat we hier vrije doorgang met de hobbyauto's nodig hebben. Zou natuurlijk wel de stal verder naar achteren kunnen verplaatsen op kavel 2, en het deel daarvoor ook nog deels bestraten zodat we een stuk van ong. 35m2 krijgen om te voeren. Dan gaat alleen de trailerplaats die ik daar eigenlijk voor ogen had verloren.

Zou het een idee zijn om zowel op het verharde deel als in de (inloop)stal een voederplaats te maken?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 20:52

Ga morgen een schets laten maken om de carport om te laten bouwen tot stal. Dit is nu houtsketlet bouw, dit zou behouden kunnen blijven maar eventueel ook kunnen worden vervangen door metselwerk waardoor we het meer in stijl van de boerderij kunnen maken.

Heeft iemand nog aanraders voor stallenbouwers?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:54

ik heb een draaibare tussenwand in mijn stallen, zodat je kan kiezen voor of 1 grote ruimte of losse boxen. ideaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:31

Pinda_Dipje schreef:
Ga morgen een schets laten maken om de carport om te laten bouwen tot stal. Dit is nu houtsketlet bouw, dit zou behouden kunnen blijven maar eventueel ook kunnen worden vervangen door metselwerk waardoor we het meer in stijl van de boerderij kunnen maken.

Heeft iemand nog aanraders voor stallenbouwers?

Niet voor stallenbouwers, maar wel om de 1e 4-5 meter voor je stal te verharden ivm inlopen zand en uitlopen bodembedekking (dat laatste kost je nl je zand).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:59

Ik heb hier 1 meter verhard en dan zand. Is net aan te doen maar de paarden gebruiken de stal dan ook alleen omdat ik ze er eten geef (en dat kleine 'loeder' om er te gaan plassen). Ook heb ik alleen stro in het achterste deel liggen, dus niet waar ze staan te eten. Meer meters zou inderdaad beter zijn.

Ik heb een overkapping van 5 meter breed en 4 meter diep waar de paarden een slowfeeder hebben staan. Nu met een paard en een shet kan dat nét maar als er nog een paard bij komt zullen we dat ding wel wat moeten verplaatsen, of een 2e maken.

Houd ook rekening met veeeel schuur ruimte. Als je ook weiland hebt heb je zomaar 30m2 nodig voor tractor, materiaal, kruiwagens en aanhangers/karren.

Ik vindt 15 meter al aan de krappe kant om te longeren. Kan wel. 15x25 is natuurlijk fijner dan een winter in de stallen maar ook niet echt royaal als dit de ruimte is waar ze in de winter ook de benen moeten strekken.

Ik kan het verhaal van de woonbestemming niet volgen. Heeft het pand een agrarische bestemming?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:33

pol013: Het betreft een volledige gerenoveerde woonboerderij op 9.000m2. We hebben het al jaren in ons eigendom maar al die tijd slechts parttime in gebruik als bedrijfspand en verder niets. :+
De omliggende grond moet nu natuurlijk ook worden bijgehouden, dus we zijn bekend met de ruimte die we nodig hebben voor onderhoudsmaterialen e.d. Het woord 'schuur' dekt ook niet echt de lading, het zijn eerder enorme gemetselde loodsen voorzien van traditioneel houten hooizolders. Alles draait en functioneert, alleen de paardenfaciliteiten moeten nu gerealiseerd worden.

De 15 meter kan helaas niet ruimer op deze kavel omdat we de doorgang breed moeten houden. Let wel dat het in principe alleen bestemd is voor maximaal een E-maat, en dan denk ik er wel redelijk mee weg te kunnen komen.

Daarnaast hebben we besloten om het land niet zelf te oogsten, dus in principe kunnen de paarden vanaf maart-april enkele uren de weiden op, mei - oktober redden we 24/7 (al zullen ze in praktijk s'nachts in het paddock staan). Overige maanden zijn we aangewezen op het paddock, tenzij de grond bevroren is... Dan mogen ze weer naar de wei.

Ik heb inmiddels wel een groeiende voorkeur voor een mooie grote inloopstal, en kwam gisteren op het idee deze achter de carport te plaatsen, mede omdat we daar reeds vorstproof water- en elektravoorzieningen hebben en zo ook een aangename watertemperatuur kunnen realiseren. Dan blijft de toch al beperkte ruimte van het paddock volledig vrij en kan ik de carport eventueel nog benutten voor het plaatsen van een zadelkast/mestcontainers/stalgereedschap. Later vandaag brainstormen met paps wat hem de fijnste oplossing lijkt.
Was al wel voornemens om een verhard pad voor de stal te creeëren, maar speelde meer met 2 á 3 meter. Thanks, toch eens kijken of daar nog wat speling in zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:18

@Pinda_Dipje: waarom maak je geen paddock-paradijs. Kunnen ze lekker over de paden lopen als ze niet op de wei kunnen en krijgen ze toch hun vrije beweging.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 10:55

Dubbeldun: Dat heb ik overwogen, maar de boerderij is gelegen onderdijks en de kavels die aan de dijk liggen mogen we niet bebouwen, en er is geen pad mogelijk vanuit de weilanden naar de achterkant van de boerderij helaas.