Wij hebben al enkele jaren een idyllische boerderij (1890) in de familie waarmee wij de intentie hadden een kleinschalige paardenhouderij te starten. Door omstandigheden hebben we daar destijds vanaf gezien, en hoewel alle weiden al enkele jaren geleden zijn voorzien van prachtige wit kunststof hengstenomheining zijn de weiden dus nog altijd leeg.
Sinds het overlijden van mijn oude maatje hebben we steeds vaker hersenspinsels om er toch iets mee te doen; In eerste instantie waren de ideeën licht commercieel, maar inmiddels is duidelijk dat we op deze locatie het verlangen hebben om puur voor onszelf een droomplekje te realiseren en wellicht in de toekomst verder te kijken naar een grotere locatie.
In principe zullen we hoe dan ook een grote shetlander en een paard huisvesten, en op termijn wellicht nog een kleine D maat.
In totaliteit hebben we ruim voldoende grond om de paarden het jaar rond te weiden, echter zitten we hier midden in poldergebied en beperkt het weideseizoen zich tot mei - oktober en vorst. De winterperioden zullen zij dus voornamelijk in het paddock doorbrengen.
Omdat de desbetreffende boerderij geen woonbestemming heeft bij ons, en de grond voornamelijk vóór de boerderij is gelegen, hebben we er bewust voor gekozen om de hoofdactiviteit op de beperktere ruimte áchter de boerderij te plaatsen zodat we zeker weten dat de paarden veilig staan. Dit brengt als nadeel dat onze bouwruimte en mogelijkheden beperkt zijn, en creativiteit noodzakelijk is.

We vinden het belangrijk dat de paarden gedurende de dag zoveel mogelijk bewegingsvrijheid hebben en contact kunnen hebben met elkaar. Om die reden wil ik kavel 1 veranderen in een gedraineerde paddock c.q. longeerbak. Door de afmeting van deze kavel 25 x 15mtr hoop ik dat mijn zoontje en nichtje met hun kleine pony in ieder geval voldoende ruimte hebben om wat rond te hobbelen. Met mijn eigen paard zal ik 3x per week naar de ruiterclub gaan, en de rest van de tijd gebruik maken van de ruiterpaden aan de overzijde van de straat.
De aanwezige schuur beschikt over een gigantische hooizolder met voldoende opslagcapaciteit voor twee jaar, ook andere benodigdheden zoals stalgereedschap en paardenspullen kunnen we daar gemakkelijk kwijt. Ik zou het echter fijn vinden om veelgebruikte spullen gewoon 'in' stal te hebben, omdat ik mijn zoontje en nichtje niet steeds alleen wil laten als ik iets uit de schuur moet pakken. Wellicht dat we dus een zadelkast in stal zullen overwegen.
Ik twijfel nog erg tussen separate buitenboxen, of één grote schuilstal. In principe heb ik niet de intentie om de dieren 'snachts op stal te zetten, waardoor een grote inloopstal het meest voor de hand liggend is. Maar met eventuele blessures vind ik het een plezierige gedachte om de dieren te kunnen splitsen, waardoor ik zelf meer neig naar separate boxen die in praktijk eigenlijk altijd vrij toegankelijk zullen zijn.
Ons eerste idee was om de stallen aan de carport vast te bouwen, echter gaat dit ten kosten van de bewegingsruimte in kavel 1. Waardoor ik nu neig naar 2 minder brede maar veel diepere stallen op kavel 2, of 1 grote inloopstal... waar we het reeds bestraatte stuk gelijk kunnen benutten als (afsluitbare) voederplaats en als doorloop naar het paddock. Zo dus;

Maar ik ben bang dat de 'doorgang' te smal is waardoor wellicht niet alle paarden de stal kunnen bereiken.
Hebben jullie misschien nog een (alternatief) idee?
Ben benieuwd!