Paardproef waterton

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karla

Paardproef waterton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 22:49

Hallo,

Toen ik vanavond de waterton ging vullen, was deze (weer) kapot. Ik heb het idee dat mijn paard er aan gaa knagen omdat ze zich verveeld. Dit is nu al de 2e ton die ze heeft vernield.
Ik heb dus geen zin om elke maand een nieuwe ton te zoeken, dus zijn er hier op bokt meer mensen dit probleem hadden?

Ik zoek dus een water ton, die niet stuk gaat als mijn paardje weer gaat lopen knagen of spelen met de ton. Het eerste wat in mij opkwam was zo'n mooie betonnen bak. Helaas is dat geen optie, de paarden worden namelijk om de haverklap verplaatst (ze krijgen steeds een andere deel van het weiland, het is nooit van te voren duidelijk welke deel ze krijgen). De ton moet dus wel makkelijk verplaatsbaar zijn.

Deze tonnen heeft ze inmiddels gesloopt:
http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/l ... 501018.jpg
Maar dan een zilverkleurige

En zo'n halve blauwe ton:
http://www.engelslogistics.be/content/u ... s/vloe.jpg
(De foto's zijn niet van mij)

Weet iemand wat voor ton ik kan kopen die niet snel kapot gaat? Alvast bedankt.

Groetjes, Karla

Nibbit

Re: Paardproef waterton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:51

Een oud ligbad van marktplaats?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:52

Een speciekuip bij de bouwmarkt.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:55

Speciekuip met baksteen erin

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:00

Misschien iets anders dan plastic ? even kijken voor een metalen ton ofzo ?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:15

Een ibc tank doormidden zagen. Ik zweer erbij. Krijgen ze niet om en niet kapot en zeer goed schoon te houden. Kan ook veel water in in de zomer.

Even foto van een bokker gekopieerd
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:22

Slopen gebeurt meestal als ton leeg is, is er dus nog genoeg water als je komt bijvullen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:22

Nibbit schreef:

Ik denk ook dat je paard in bad wilt Maarja dat past natuurlijk niet in zo eenkleurige kuipje. Een echt bad kan de oplossing zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:27

Die bak hierboven heb ik als voerbak voor het hooi en die heeft al aardig wat te verduren gehad.

Ik ben helemaal voor de flexibele emmers die ik zelf bij de action haal. Voor nog geen vier euro heb ik een grote bak. Er is er één inmiddels handvatloos maar ze kunnen er op gaan staan, mee gooien en meer maar die dingen blijven heel en ik heb hier toch echt een paar slopers.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 09:00

matasja schreef:
Een ibc tank doormidden zagen. Ik zweer erbij. Krijgen ze niet om en niet kapot en zeer goed schoon te houden. Kan ook veel water in in de zomer.

[ Afbeelding ]

ik heb deze tonnen ook maar regelmatig staan zij op een andere plek. (wel een bestrate ondergrond)

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 10:34

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

_Sim_ schreef:
Een speciekuip bij de bouwmarkt.
MarianneW schreef:
Speciekuip met baksteen erin
Zoals ik al had gezegd, was dit dus een van de tonnen die ze al had gesloopt. Maar ik zou eens kunnen kijken of ik ergens een sterkere kan vinden.

Nibbit schreef:
Niet het eerste waar ik aan zou denken, maar ik zou eens kunnen kijken

laraxXxemma schreef:
Misschien iets anders dan plastic ? even kijken voor een metalen ton ofzo ?
Dat was ook het eerste waar ik aandacht. Maar ik heb werkelijk geen idee waar ik zoiets moet kopen.En zijn die niet loodzwaar? Hij moet wel bijna elke (2) weken verplaatst worden

tamary schreef:
Slopen gebeurt meestal als ton leeg is, is er dus nog genoeg water als je komt bijvullen?
Meestal zit er idd nog wel genoeg water is. Toen ik gister ging vullen, was hij leeg tot de scheur, dus hij is toen waarschijnlijk leeg gelopen. Ook is het vaak gebeurd dat er weer stukken plastic in het water dreven. Ik denk dus niet dat dit altijd het geval is.

matasja schreef:

[ Afbeelding ]
Percy schreef:
Die bak hierboven heb ik als voerbak voor het hooi en die heeft al aardig wat te verduren gehad.
Deze bak lijkt mij ook wel ideaal. Hij ziet er wel zwaar uit, is hij wel goed te verplaatsten?

Percy schreef:
Ik ben helemaal voor de flexibele emmers die ik zelf bij de action haal. Voor nog geen vier euro heb ik een grote bak. Er is er één inmiddels handvatloos maar ze kunnen er op gaan staan, mee gooien en meer maar die dingen blijven heel en ik heb hier toch echt een paar slopers.
Erg handig idd, stalgenoot heeft deze ook als voerbak omdat haar pony er steeds op gaat staan :=
Ik denk alleen dat deze niet echt geschikt zal zijn als waterbak, omdat zeer zo gemakkelijk mee aan de haal kunnen gaan...

friesiszwart schreef:
ik heb deze tonnen ook maar regelmatig staan zij op een andere plek. (wel een bestrate ondergrond)
Bij ons staat hij over het algemeen op het gras. Er is een plek waar de waterton op het steen staat, maar als je hem 1 of 2 meter op zij verplaatst,staat hij weer op het gras.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:16

De ibc tanks zijn goed te verplaatsen. Zowel met zijn 2en als alleen want dan rol ik de bak gewoon naar het andere stuk weiland.
Knap paard die ermee aan de haal gaat. Gaat bij ons 500 liter water in.... en het heeft een kraantje aan de onderkant dus ideaal. Leeg laten lopen, bezem erdoor en schoon...
Wij hebben kleine gaatjes geboord aan de bovenkant en zo met tyripps het plastic aan het frame bevestigd. Doe er al een jaar of 6 mee als het niet langer is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:20

IK ken het probleem en bij ons is het opgelost op twee manieren.
1. In de paddock hebben we een oud ligbad;
2. In de weides (vaak verplaatst) hebben we hoge "emmers" (zonder hengsels want het zijn geen echte emmers) met aan de zijkant handvaten. Mijn man slaat dan twee smalle plankjes links en rechts in de grond en de emmer gaat daar overheen via de handvaten. Dus omtrappen en dan slopen gaat niet meer. Wel vullen wij die bak 1x per dag bij zodat er nooit minder dan een halve emmer water in staat. Ik denk dat in die emmers 20 liter water kan. Mijn man gebruikte ze vroeger voor het bierbrouwen want ik geloof dat daar het graan in zat.
Ik ga eventjes googlen voor je of ik iets kan vinden. (wij hebben anderen)

http://www.beslist.nl/products/klussen/ ... ele_emmer/

http://www.brouwland.com/nl/onze-produc ... DkFdRa5f0U

http://www.brouwland.com/nl/onze-produc ... DkFqRa5f0U
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-10-14 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:22

Om iets makkelijker te verplaatsen kun je er stevige/grote wielen onder zetten en om te zorgen dat ze er niet mee gaan lopen slepen zet je hem vast aan een omheiningspaal.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 14:33

matasja schreef:
De ibc tanks zijn goed te verplaatsen. Zowel met zijn 2en als alleen want dan rol ik de bak gewoon naar het andere stuk weiland.
Knap paard die ermee aan de haal gaat. Gaat bij ons 500 liter water in.... en het heeft een kraantje aan de onderkant dus ideaal. Leeg laten lopen, bezem erdoor en schoon...
Wij hebben kleine gaatjes geboord aan de bovenkant en zo met tyripps het plastic aan het frame bevestigd. Doe er al een jaar of 6 mee als het niet langer is.
Dus ze zijn niet zo swaar al ze er uit zien dus (zonder water er in dan). Hoe groot is die bak van jou?

pien_2010 schreef:
IK ken het probleem en bij ons is het opgelost op twee manieren.
1. In de paddock hebben we een oud ligbad;
2. In de weides (vaak verplaatst) hebben we hoge "emmers" (zonder hengsels want het zijn geen echte emmers) met aan de zijkant handvaten. Mijn man slaat dan twee smalle plankjes links en rechts in de grond en de emmer gaat daar overheen via de handvaten. Dus omtrappen en dan slopen gaat niet meer. Wel vullen wij die bak 1x per dag bij zodat er nooit minder dan een halve emmer water in staat. Ik denk dat in die emmers 20 liter water kan. Mijn man gebruikte ze vroeger voor het bierbrouwen want ik geloof dat daar het graan in zat.
Ik ga eventjes googlen voor je of ik iets kan vinden. (wij hebben anderen)

http://www.beslist.nl/products/klussen/ ... ele_emmer/

http://www.brouwland.com/nl/onze-produc ... DkFdRa5f0U

http://www.brouwland.com/nl/onze-produc ... DkFqRa5f0U
Ik zit nu toch wel te denken om idd zo'n flexibele bak te kopen, die eerste gele of zo'n zwarte van de eerste link. :)

DubbelDun schreef:
Om iets makkelijker te verplaatsen kun je er stevige/grote wielen onder zetten en om te zorgen dat ze er niet mee gaan lopen slepen zet je hem vast aan een omheiningspaal.
Ik betwijfel of wielen bij ons wel zo'n goed idee is. Bij ons loopt het water heel slecht weg, dus als het heeft geregend wordt de grond heel snel heel erg sompig en modderig...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 15:38

Een ibc tank is 1 bij 1.15 m. Je kan zelf weten op welke hoogte je ze afzaagt. Wij hebben 500 liter. De helft dys. Qua ruimte alsof er 2 speciekuipen naast elkaar staan.
Zwaar zijn ze niet.

Foto van mijn tinker jaarling bij de bak
Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 20:28

Hier gaan ze niet echt aan de haal met die flexibele emmers en als ze het wel eens een keer doen (als ze leeg zijn of bijna leeg) is er nog niets aan de hand. Alleen de handvaten sneuvelen soms.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:43

ibc vaten zijn fijn, alleen vind ik het formaat weer een nadeel met het schoonmaken, een speciekuip kiep je zo om en vul je weer, ibc vat duurt wel even voor die weer vol is. Toch lijkt mij dat voor jou een goede optie

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:09

De mijne gooiden een badkuip juist vaak omver. Je moet je best doen om die een beetje stabiel neer te zetten namelijk en als het eenmaal wiebelt is het een leuk spelletje om daarmee verder te gaan.
Ik heb geen slopers zoals jij, maar ik zweer bij een lage speciekuip. Ik heb een goede stevige van 150 L. Die hogere van de bouwmarkt zien ze hier als speelgoed terwijl deze kuip al drie jaar meegaat! Juist omdat ze laag zijn en een grote diameter hebben, staan ze stabieler dan emmers en andere kuipjes.