Weiland en hoefbevangen, zijn er toch opties?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Weiland en hoefbevangen, zijn er toch opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:05

Hoi allemaal,

Ik heb eventueel de mogelijkheid een weiland te horen enkele minuten van mijn huis vandaan. Klink natuurlijk geweldig. Mijn Shetlander is echter gevoelig voor hoefbevangenheid en ook best een ontsnapper. Op het weiland komen ook andere paarden te staan. Mijn ervaring is dat mijn Shetlander niet op zijn afgezette stukje wil blijven die paar uur dat hij niet op het volle gras mag. Hij zal van alles proberen om toch naar de kudde en het lekkere gras te kunnen. Zijn er mensen die ervaring hebben met het afzetten van een stuk en het kaal hebben gemaakt en hoe zorg ik ervoor dat die kleine doerak binnen zijn stukje blijft?

Omdat ik huur kan ik natuurlijk geen paddock gaan bouwen.. Al zou ik dit nog zo graag doen, dat zou natuurlijk de beste optie zijn (zijn er toevallig mensen die dit wel besproken hebben gekregen met hun huurbaas, en hoe?).

Daarnaast vraag ik me af, stel ik kan iets (goed) afzetten (flinke stroom met daarvoor nog een hekwerkje ofzo). Wordt dat dan niet, zeker nu in de herfst en winter een enorme blubberboel? Hoe ga ik dit oplossen? Houtsnippers of stoeptegels?

Zijn er nog andere opties? Misschien een verplaatsbare afsluitbare stal? Iets waar ik eigenlijk niet aan wil beginnen omdat ik mijn paarden zoveel mogelijk wil laten 'lopen'.
Misschien kunnen jullie me wat optimistischer maken? Alvast bedankt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:12

Wij hebben een land met een schuilstal, onder de schuilstal houtsnippers en voor de schuilstal rubberen tegels. Voor de stal is het afgezet met schrikdraad zo dat ze niet op het hele land kunnen lopen anders lopen ze alles kapot. Stoeptegels dat is veel te glad.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:17

Van je shet gaat het niet snel een blubberboel worden, van je andere paarden daarentegen ... :D
mijn ervaring leert mij echter dat ze de plek waar ze vaak staan (bv. omdat ze er eten krijgen) omtoveren tot modderparadijs, maar de rest betrekkelijk goed blijft. Deze plek verleggen zorgt er enkel voor dat er nog een modderpoel ontstaat.
Een shet kan tegen goed vastgemaakte schapengaas/tuindraad met elektriciteitsdraad ervoor nog steeds niet veel doen heb ik gemerkt, dus ik denk dat dat je beste optie is als je een uitbreker hebt.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:20

Een goede graaskorf een idee? Je hebt verschillende korven waarbij er vast iets tussenzit wat past. Persoonlijk vind ik de GreenGuard het meest fijne omdat er veel open ruimte is bij de neus. Daarbij kan je 'm makkelijker afstellen dan een andere korf.

Mijn Fjordendame heeft afgelopen zomer tussen de rest van de kudde ingelopen met een GG om. Was even wennen voor haar, maar daarna ging het prima! Zelfs wat kroelen/krabben met een ander paard ging uiteindelijk (zij schuurde meer met haar korf over een ander paard heen, maar het principe werkte := )

Karin_deB

Re: Weiland en hoefbevangen, zijn er toch opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:24

Mijn HB shet stond op een kaal stuk met een stuk stenen + stal in het midden. Hooi gaven we op verschillende plekken. Werd wel modderig in de winter maar was goed te doen.
Hij ging ongeveer 2 uur per dag de wei op met graasmasker.
De mijne was alleen geen uitbreker en bleef zelfs zonder stroom staan, ook al was de vette wei aangrenzend.
Alleen als de draad openging was hij bliksemsnel :D

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:27

die van ons is 2 jaar geleden hb geweest loopt nu met een graas geval van de boerenbond/welkoop nu lopen ze hier ook niet de gehele dag op het gras maar een uurtje of 6

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:29

Mijn shetlander heeft een graskorf om en word regelmatig aan het werk gezet, sinds dien geen last meer van gehad.
Zou dat bij die van jou kunnen werken?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:32

Als je niet bereid bent om een paar hondert euro neer te leggen voor een fatsoenlijke droge paddock met zand en deugdt elijke omheining, dan zou ik er niet aan beginnen. Staat dat arme beestje daar vd winter tot z'n knieën in de bagger.... Of ontsnapt en hoefbevangen...

Gewoon een aparte paddock maken. Gebruik een aparte stroomklok voor het paddockje en de rest van de wei. Minder kans dat er iets tegen de draad groeit en de stroom eraf is. Een paddockje kun je natuurlijk makkelijk elke dag even nakijken. Voor extra stevigheid kun je ook van dat groene band/lint gebruiken. Soms hebben mensen over, kijk maar eens op mp. Of schapengaas, wel goed stroomdraad ervoor dan.
Verder is het ook voor een shet gewoon noodzakelijk om zand te storten. Als je oosterscheldezand neemt staan ze met een laag van 15 a 20 cm al behoorlijk droog. Er zullen wel eens plassen staan, en het is geen achterberg bodem, maar ze zakken in elk geval niet weg in de viezigheid. Wel elk jaar even wat aanvullen.

Op deze manier houden we hier 4 creatieve shetten binnen, en droog. :)
Weiland huren zal wsl wat goedkoper zijn dan stalling, dus dan kun je in principe wat investeringen doen.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:46

Waarom moet je bij een shet noodzakelijk zand storten? Droge wei is toch ook prima?
Vind je reactie nogal overdreven gypsy, je mag ook niet overal lukraak paddocks aanleggen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:46

Helaas heb ik heb gewoon geen optie om een gedraineerde paddock aan te gaan leggen met zand in een gehuurd weiland, hoe graag ik dat ook zou willen. Ik snap best dat een goede omheining belangrijk is en daarom vraag ik ook naar ervaring van mensen die ook Shetlanders houden. Ik ben zelf al aan het speuren naar een goed apparaat op accu, maar welke hoeveelheid stroom heb ik nodig voor een Shet met dikke wintervacht?

Mijn Shet trekt prikpaaltjes gewoon uit de grond, dus ik zat ook al te kijken naar houten weidepalen. Kan ik die gewoon met een grondboor laten plaatsen?

Een graasmasker gebruik ik trouwens al, maar ik wil geen risico's lopen en hem gewoon enkele uren per dag van het gras afhouden.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:50

Heb je geen mogelijkheid tot een plek met stal, waarbij je de pony snachts binnen kan zetten, en meermaals per week even longeert oid? Dat moet vrij veel voorkomen.

Beweging is erg belangrijk, belangrijker nog dan een graaskorf bij die van mij dan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:58

Ja ben al in de buurt aan het rondvragen maar er is niemand die (dichtbij) een stal vrij heeft voor snachts (of ik moet elke dag met de trailer heen en weer, niet echt iets waar ik tijd voor heb). Daarom zat ik zelf al te denken aan een afsluitbaar stalletje (verplaatsbaar) dat ik op de wei kan zetten. Had al gekeken naar containerstallen maar die vind ik best duur in aanschaf..

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:23

Klopt, en je moet ook nog rekening houden met vergunningen.
Containerstallen zijn uitzonderingen geloof ik omdat ze verplaatsbaar zijn.
Lastig

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 11:41

Ja zeker lastig. Beste optie voor mij is dus gewoon iets afzetten en ervoor zorgen dat dat stuk toch redelijk droog blijft. Ik heb zelf ook nog een paar rollen gaas liggen (tuingaas) en dacht er al aan dat eventueel te gebruiken (met houten palen) en daarvoor nog een paar draden met stroom. Maar dan moet ik wel nog ergens een opening maken haha.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:51

Materiaal voor je omheining, dus ook een hekje, kun je meenemen dus dat is iig geen weggegooid geld. Voor palen zetten heb je idd een boor en een hamer nodig. Een sterke man vergemakkelijkt het proces hihi. :D

je geeft zelf aan bang te zijn voor een blubberboel. Zelf heb ik zonder draineren oosterscheldezand gestort. Kost 200 euro ex btw voor 20 kuub. En daar kun je zo'n 150 m2 paddock mee maken.

Stel je investeerd nu 800 euro in die paddock, en doet er 2 jaar mee. Dan is je shet verlost van natte en zere (door hb) hoeven voor 33.50 per maand. Geen geld zou ik zeggen. :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:12

Helaas mag ik geen zand storten. Ik moet dus echt iets anders verzinnen tegen de blubber. Het liefst iets dat ik weer kan verwijderen. Ik zat al te kijken naar rubberen tegels. Maar kan ik dit gewoon op de modder leggen? Ben bang dat het weg gaat glijden.

M.b.t. de omheining, zou ik ook iets anders dan schrikdraad kunnen gebruiken? Kreeg al te horen dat misschien koppelbare schapenhekken wat zouden zijn, maar stel hij leunt daar tegenaan, dan valt het natuurlijk allemaal om..

Als mijn paardjes aan huis konden staan had ik die droompaddock gelijk gebouwd Gypsy, dat is echt de ideale situatie <3

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:18

Ik sta ook gewoon op een pensionstal hoor. Niet iedere gemeente doet zo moeilijk over een nette! Paddock. Wie niet waagt wie niet wint, mischien vind de eigenaar het wel goed als je belooft het bij vertrek weer op te ruimen?

Anders ben je op paddock roosters aangewezen, snippers rotten weg terwijl je er naar kijkt helaas...