mollen in de weide ! wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mapartepe

mollen in de weide ! wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:20

het bokkers
k heb een weide voor mijn paardje maar er zitten een heleboel mollen en muizen in de grond. Toen we de weide kochten zaten die er niet in maar waren er wel al veel kuilen. Nu zitten er dus wel mollen in en door de molshopen komen er allemaal gaten in en heeft hij te weinig gras in zijn weide.
iemand een remedie tegen mollen in de weide?

Sure_lee

Re: mollen in de weide ! wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:21

Zelf klemmen zetten of een mollenvanger laten komen.

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 19:34

mollen klemmen hebben we al geprobeert: iedere dag kijken en verplaatsen met 3 vallen tegelijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 19:57

Maar heb je niks gevangen dan? Klem plaatsen met handschoenen aan en niet aan het einde van een gang in ieder geval. Iedere dag kijken is ook te snel.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:36

Bij mij gingen ze weg nadat ik kunstmest gestrooid had. Tot heden nog niets terug gekomen. Heb dat begin van het jaar gedaan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 06:51

ik zet mijn paarden in de wei, mollen houden van rust en door het gestamp van die paarden boven hun hoofd, verhuizen ze naar de buren (en die zetten klemmen *haha*)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:20

Wel iets op de klem zetten.Dat het paard niet in het gat met klem stapt.Bv stoeptegel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:42

Je moet de klem in een "snelweg" zetten. Dit is een doorgaande route die ze dagelijks meerdere keren gebruiken. Niet aan het einde bij een molshoop. Grote kans namelijk dat ze daar niet meer terugkomen ;)

Deze vind je door vanaf een hoop een stukje terug te zoeken (prikken in de grond waar tunnel heengaat). Als je de snelweg hebt gevonden, heb je grote kans dezelfde dag al je mol gevangen te hebben.

Helaas is het wel zo, dat als je een mol vangt, dit territorium vrij komt en er dus na een periode een andere mol voor terugkomt.

Als je een of meer vallen hebt gezet, is het belangrijk dat je alle hopen plat maakt, om te zien of en waar hij/zij actief is. Daar komen dan weer nieuwe hopen (als je de oude laat liggen, zie je dit minder goed)

Zet een prikpaaltje in de grond (niet door de tunnel!!) waar je je val hebt geplaatst. Hier vinden de paarden het erg leuk om de prikpalen uit de grond te trekken, dus zet even het stukje af, waar je je vallen hebt gezet.

Succes

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 08:46

mapartepe schreef:
mollen klemmen hebben we al geprobeert: iedere dag kijken en verplaatsen met 3 vallen tegelijk.

Je moet ze juist niet verplaatsen! Gewoon de klemmen in de mollengangen zetten en een tijdje laten staan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:03

Morrie schreef:
ik zet mijn paarden in de wei, mollen houden van rust en door het gestamp van die paarden boven hun hoofd, verhuizen ze naar de buren (en die zetten klemmen *haha*)

Precies, als er mollen op mijn gazon zitten mag er een dagje een paard grazen dan zijn ze zo richting de buren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:51

Jibbel schreef:
mapartepe schreef:

Je moet ze juist niet verplaatsen! Gewoon de klemmen in de mollengangen zetten en een tijdje laten staan.

Als je na 2 dagen nog niets hebt gevangen, heb je niet de goede plek gekozen en is het beter om de klem te verplaatsen.

broelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:06

je hebt ook mollenverjagers, die zenden een hoge pieptoon uit waardoor de mollen uit het gebied zouden moeten verdwijnen, heb er zelf geen goede ervaringen mee, maar iemand anders mischien wel?

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:32

Wat ik eens heb gehoord is dat ze op een begraafplaats altijd dennenbomen en andere groenblijvende bomen weg zetten omdat mollen die wortels niet lekker vinden/ er niet goed tegen kunnen of zo. Maar ja, om nu je wei te beplanten met dennenbomen :}

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:06

broelie schreef:
je hebt ook mollenverjagers, die zenden een hoge pieptoon uit waardoor de mollen uit het gebied zouden moeten verdwijnen, heb er zelf geen goede ervaringen mee, maar iemand anders mischien wel?

Wij hebben hier wel goede ervaringen mee :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:27

S_Horsmans schreef:
Wat ik eens heb gehoord is dat ze op een begraafplaats altijd dennenbomen en andere groenblijvende bomen weg zetten omdat mollen die wortels niet lekker vinden/ er niet goed tegen kunnen of zo. Maar ja, om nu je wei te beplanten met dennenbomen :}

langs mij wei staan metershoge dennenbomen van mijn buurman, honderden..... maar daar trekken de mollen zich niks van aan hoor....

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:32

Lege wijnflessen in de gaten steken hielp bij mijn opa in de weides altijd! Maar dat is niet zo verantwoord met de paarden er nog in :')

mapartepe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 19:09

we hebben 2 weides langs elkaar staan en in de wei waar de dennenbomen langs staan zijn er wel minder molshopen. en wij hebben speciale molen denk ik want het is in de wie waar mijn paardje instaat .

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:23

Mollen zijn niet slecht voor je wei, als je niet hoeft te hooien heb je er weinig last van.
Het bodemleven is juist heel belangrijk voor een gezonde paarden wei en de mollen helpen de grond luchtig te houden.
Het is misschien niet zo'n fraai gezicht, maar als je de hopen even uit elkaar harkt zijn ze na een regenbui alweer grotendeels verdwenen en komt er juist weer goede vruchtbare grond naar boven waar het gras goed op groeit.
Ik moet zeggen dat ik er juist altijd van geniet om dat stukje natuur terug te zien op ons land en hoe mooi in balans de natuur is als wij het niet uit alle macht proberen te verstoren. :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:38

SparklingApp schreef:
Mollen zijn niet slecht voor je wei, als je niet hoeft te hooien heb je er weinig last van.
Het bodemleven is juist heel belangrijk voor een gezonde paarden wei en de mollen helpen de grond luchtig te houden.
Het is misschien niet zo'n fraai gezicht, maar als je de hopen even uit elkaar harkt zijn ze na een regenbui alweer grotendeels verdwenen en komt er juist weer goede vruchtbare grond naar boven waar het gras goed op groeit.
Ik moet zeggen dat ik er juist altijd van geniet om dat stukje natuur terug te zien op ons land en hoe mooi in balans de natuur is als wij het niet uit alle macht proberen te verstoren. :)

Hmm mooi verhaal en ben het met je eens... Maar een paard wat in zo'n gang stapt lijkt me ook niet ideaal..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:40

Die gangen zijn echt te klein om in te stappen!
Gaten van konijnen moet je helaas wel heel erg voor uitkijken...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:41

Nou, na een flinke bui zujn ze aardig diep hoor. Vooral voor mijn shet. Konijnen hebben we gelukkig niet.