prikkeldraad verboden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finally

prikkeldraad verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:41

Ik kan het niet vinden met de zoekfunctie op bokt of via google,
als ik ga buiten rijden kom ik langs een lang stuk smal dijkje/fietspad ,ene kant stukje gras wat schuin afloopt richting sloot en aan de andere kant van het smalle stukje fietspad,hoogstens 1 meter breed,loopt prikkeldraad waarachter soms schapen soms koeien en een shet staan, de boerdferij daar vlak voor vind mijn paard altijd al eng om voorbij te gaan,schijnbaar een vreemd geluid omdat er en soort watergemaal zit en honden die onverwachts achter hoge heggen blaffen,dan is mijn paard al nerveus geworden en moet dan dat fietspad met prikkeldraad nog voorbij, als er een fietser aankomt is er vrijwel geen ruimte meer voor mij,en paard schrikt nogal eens.

mijn vraag is of het eigenlijk wel mag prikkeldraad langs zo'n klein pad die de enige doorgang is naar het ruiterpad.
hoor verhalen dat prikkeldraad bij weides verboden zijn. wat is waar daarvan?

senna21

Re: prikkeldraad verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:46

Nee, helaas. Dat is niet verboden. Het wordt gelukkig wel steeds minder vaak toegepast.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:41

De politiek is wel bezig geweest om puntdraad voor een paarden omheining te verbieden maar dit voorstel is volgens mij (helaas) nog niet aangenomen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:48

Helaas is het niet verboden.. Ik heb er wel aangedacht op een petitie op te starten. Mijn verzorgpaard heeft een paar maanden geleden een flinke wond gekregen doordat hij door het prikkeldraad is gegaan van schrik. (hier staat het hele verhaal: [VVDD] Zwaar ongeluk met paard!)
Als er een mogelijkheid is om via een andere weg te gaan, zou ik je dat aanraden.

wolfopdetop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:56

Oo, ik dacht dat het wel verboden was. :Y)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:59

Heel jammer zelfs langs de ruiterpaden hier in het bos dit ivm vrij grazende koeien op het heidegebied.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 09:58

LesleyxLinn schreef:
Helaas is het niet verboden.. Ik heb er wel aangedacht op een petitie op te starten. Mijn verzorgpaard heeft een paar maanden geleden een flinke wond gekregen doordat hij door het prikkeldraad is gegaan van schrik. (hier staat het hele verhaal: [VVDD] Zwaar ongeluk met paard!)
Als er een mogelijkheid is om via een andere weg te gaan, zou ik je dat aanraden.

Tjeemig zeg,dat is erg heftig,daar ben ik dus zo bang voor,het is erg moeilijk om een veiliger weggetje richting het ruiterpad te nemen,de andere mogelijkheid is dan op ander landweg met aan beide kanten sloot en waar steeds heel veel vrachtwagens rijden waarmijn paard grote schrik voor heeft en er dan niet langs durft en achteruit de sloot in loopt :(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:07

Wat een geluk dat het niet verboden is, want er zijn namelijk paarden die achter niets anders blijven zoals die van mij. ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:08

Die voorstellen zijn voor prikkeldraad als omheining voor paarden.
Ik ben bepaald niet gecharmeerd van prikkeldraad, maar als je al geintimideerd bent door een prikkeldraad omheining naast een fietspad (over verboden geproken, rij jij op dat fietspad...?) kum je je ook afvragen of je wel klaar bent voor buitenrijden in het algemeen.

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:12

Volgens mij is het wel verboden prikkeldraad icm stroom te gebruiken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:23

Bambixx schreef:

klopt dat is verboden omdat je aan de draad kunt blijven hangen en je dus constant een tik stroom krijgt. De bedoeling van schrikdraad is dat je 1 tik krijgt en dan wel van de draad afblijft

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:59

KimD schreef:
Wat een geluk dat het niet verboden is, want er zijn namelijk paarden die achter niets anders blijven zoals die van mij. ;)

Precies, het is de keuze van de eigennaar welk soort omheining je gebruikt. Het is je eigen keuze/verantwoordelijkheid. Ik heb zelf ook een prikkeldraad omheining, omdat mijn Belgische trekpaard nergens anders achter blijft staan. Nooit problemen mee gehad, en zo wel is dat mijn probleem en niet die van anderen.

Schikdraad en hout kunnen ook nare worden geven, ooit ge hoort over paarden die door houten omheiningen gaan? Ik heb liever een draad wond dan een stuk hout ik d'r buik

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:07

Volgens mij is het zo dat als bedrijf zijnde het met paarden (dus niet met koeien ofzo) wel verboden is. Maar iemand die zijn hobby weide heeft is het niet verboden.
Weet het niet 100% zeker maar volgens mij hoor je dit iig vaker :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:55

DnBles schreef:
Volgens mij is het zo dat als bedrijf zijnde het met paarden (dus niet met koeien ofzo) wel verboden is. Maar iemand die zijn hobby weide heeft is het niet verboden.
Weet het niet 100% zeker maar volgens mij hoor je dit iig vaker :o

Nee hoor, en wat als je het Door elkaar hebt lopen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:34

finally schreef:
LesleyxLinn schreef:

Tjeemig zeg,dat is erg heftig,daar ben ik dus zo bang voor,het is erg moeilijk om een veiliger weggetje richting het ruiterpad te nemen,de andere mogelijkheid is dan op ander landweg met aan beide kanten sloot en waar steeds heel veel vrachtwagens rijden waarmijn paard grote schrik voor heeft en er dan niet langs durft en achteruit de sloot in loopt :(

Dat is erg lastig. Is het mogelijk om met iemand met een bomproef paard te oefenen?
Of langs een weg te rijden waar verder niet veel kan gebeuren?

Mijn bijrijdpaard vond groot verkeer ook heel eng. Ik heb eerst geoefend om er gewoon van een klein afstandje langs te rijden. Toen ik naar een vriendin zou rijden ging ik langs landweggetjes waar het normaal rustig was, maar op dat moment reden er veel vrachtwagens heen en weer. De eerste lag hij ook met zijn achterbenen in de ondiepe greppel zonder water. 2e keer alleen nog met 1 achterbeen, 3e keer sprintte hij een paar passen weg, 4e en 5e keer nog wat onrustig en daarna liep hij gewoon rustig door :) En sindsdien weinig problemen gehad.

Al lukt dat helaas niet met elk paard. Paard die door het draad ging altijd achter mijn bijrijdpaard aan en dat ging altijd wel goed. Alleen op een gegeven moment ook wel, maar groot verkeer die er vlak langs moest bleef moeilijk. Als er een stukje berm tussen zat met enkele bomen was er niks aan de hand. Langs een trailer ging ook altijd wel. Misschien een stapje naar voren of opzij, maar hier sprong hij echt van aan de kant. In het prikkeldraad aan de zijkant, had niets, kwam er weer uit, ruiter viel en paard wilde het weiland aan de andere kant inrennen waar dus prikkeldraad zat die je niet zo goed zag door de struiken ervoor. Als paard bang of in paniek is let het nergens meer op, terwijl andere paarden ook achteruit lopen, maar wel opletten..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:43

juliomariner schreef:
Bambixx schreef:

klopt dat is verboden omdat je aan de draad kunt blijven hangen en je dus constant een tik stroom krijgt. De bedoeling van schrikdraad is dat je 1 tik krijgt en dan wel van de draad afblijft

Ook dat is slechts een richtlijn/voorstel, o.a. opgenomen in 'het paardenbesluit', of igg dat boekje met richtlijnen over paardenhouden.

99,9% van de koeienboeren hebben hier gewoon hun koeien en stieren achter prikkeldraad mét stroom staan hoor.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 20:29

Kuggur schreef:
Die voorstellen zijn voor prikkeldraad als omheining voor paarden.
Ik ben bepaald niet gecharmeerd van prikkeldraad, maar als je al geintimideerd bent door een prikkeldraad omheining naast een fietspad (over verboden geproken, rij jij op dat fietspad...?) kum je je ook afvragen of je wel klaar bent voor buitenrijden in het algemeen.

Geintimideerd niet hoor dat vind je al gauw van iedereen zie ik bij je reakties in andere topics, :o ik besef alleen wel de gevaren die het met zich mee kan brengen,dat krijg je als je ouder en wijzer word. En of ik er wel klaar voor ben om buiten te rijden? denk ik wel,rij inmiddels zeker al zo'n 25 jaar buiten,alleen mijn paard is vrij heet met fris weer en dan ben ik meer op mijn hoede. safety first :j

en er is geen andere mogelijkheid om over dat stukje fietspad te gaan om ruiterpad te vervolgen,het is of 10 meter fietspad of via een hele steile slootkant ,daarna zit ik weer op het ruiterpad.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:07

Er wordt inderdaad heel wat afgezemeld door buiten rijdende bokkers, als het prikkeldraad niet gevaarlijk is (een inert object dat jij blijkbaar op je "hete paard" niet weet te vermijden...), dan zijn het wel automobilisten die het wagen niet in staptempo over te gaan als er een ruiter aan de horizon verschijnt, of wielrenners die asociaal genoeg over fietspaden onderweg zijn, of er zit een oneffenheid (oh jeetje) in het ruiterpad...

Je argument dat het fietspad niet te vermijden is maakt je aanwezigheid daar trouwens nog niet legaal.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:35

Ik ben zelf ook geen fan van prikkeldraad, maar volgens mij is het niet verboden helaas!!