Wat zal ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaleesa89

Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:36

Hoi
Ik weet niet of dit hier goed staat hoor dus als dat niet zo is voel je vrij om dit te verhuizen :)

Ik kom elke dag als ik naar werk toe ga langs 2 shetties heen. De ene, een zwarte, staat in het weiland het verst bij de weg vandaan aan zo'n halsband met ketting rondom een paaltje te grazen. Vanaf een afstand (ongeveer 50 meter) ziet die er redelijk uit qua gewicht en vachtverzorging.
Nu die waar ik me zorgen om maak, de andere voskleurige shet, die staat in de weide die grenst aan de weg en ik heb redelijk goed zicht op het dier. Deze staat ook aan halsband-ketting-paal te grazen, de vacht ziet er redelijk uit hij/zij zit op een goed gewicht alleen die manen zijn een drama. De manen zijn vrij lang en hebben zichzelf tot dreads gedraaid van de klitten tot aan de manekam, dit kan niet fijn zijn.

Nu vraag ik mezelf dus af wat ik zal doen, ik ben bang dan 114 bellen niks uit gaat maken omdat ze er verder redelijk uitzien, ik ben zelf een beetje huiverig om bij die mensen het erf op te lopen zo van ja je moet je beesten beter verzorgen.
Als ik geld en tijd had om de beestjes te onderhouden zou dit niet eens een issue zijn en had ik jut en jul gewoon gekocht.

Dus ja wat zouden jullie doen in mijn schoenen?

PollyPancake

Re: Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:42

Wilde paarden (in een natuurgebied) hebben ook vaak dreads in hun manen. Als ze water en voer hebben en er verder goed uitzien denk ik dat de problemen nog wel mee zullen vallen.

Als je toch wat wilt doen kun je misschien aanbieden aan de eigenaar om de pony's een keer te komen poetsen? Misschien is het bijvoorbeeld wel een oud iemand die het zelf niet zo goed meer aankan. Als de dreadlocks het enige probleem zijn is de pony al gebaat bij een goede poetsbeurt en dit kost relatief weinig tijd. Als de eigenaar bijvoorbeeld echt door ouderdom dit niet meer kan zou je zelfs kunnen aanbieden om de pony's bijvoorbeeld 1 keer per maand te komen poetsen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:45

Dreadlock manen zal voor de pony niet echt een probleem zijn... het ziet er lelijk uit, maar echt last ervan.. lijkt me niet. Ik zou dus niks doen.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:53

Tis n jong gezin wat er woont, dus die kunnen de verzorging prima dragen dacht ik en als n pony geen last heeft van dreads zal ik het idd gewoon laten, verder zien ze er ja redelijk goed uit. Dacht dat dat zou trekken in de manekam vandaar.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:32

Klinkt alsof ze wel degelijk voor de pony's zorgen. Als de manen een last worden laat het vanzelf los, ik zie niet niet als "dierenmishandeling"..

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 19:53

Ja zo zien de pony's er verder ook uit, dat er voor ze gezorgd word. Had alleen mijn twijfels over de rasta manen van een van de pony's, maar dat ze daar eigenlijk geen last van heeft is mij nu duidelijk.
Dus ik ben gerustgesteld :)

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:48

Ik zou me eerder druk maken om.het feit dat ze met een halsband aan een paaltje vaststaan
dat vind ik echt niet kunnen

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:35

Mijn 2-jarige heeft ook wel eens dreads. :oo

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 06:33

damien82 schreef:
Ik zou me eerder druk maken om.het feit dat ze met een halsband aan een paaltje vaststaan

Tis niet ideaal idd, maar altijd beter dan 24/7 stal of de pony van de weg afschrapen als t een escapist is ;)
tones schreef:
Mijn 2 jarige heeft ook wel eens dreads :oo

No worries, mij is verteld dat ze der geen last van hebben so i believe :+

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:39

damien82 schreef:

Wij hadden vroeger altijd een pony in de weg staan ook aan een ''paaltje'' (stik) en deze kreeg meer aandacht dan de pony's in de wei. Ik vind dat redelijk normaal. Nu ligt het er natuurlijk wel aan wat voor pony en of ze het gewend zijn of kunnen wennen.

Anna2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:03

Hoi,
Ik heb een vraagje.
Als een paard een blessure heeft, gaat dat weer over?
En als het over gaat, kan je dan nog op dat paard rijden?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 09:13

@Anna2003: ligt eraan wat voor blessure het is. En ligt dus ook aan de blessure of je erna nog op kunt rijden (of niet om te voorkomen).

Maar de meeste blessures kunnen worden verholpen.

@ts. Ik ben niet zo'n poetser dus bij mij heeft 1 paard ook snel dreads. Geen zorgen aandacht krijgt ze genoeg :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:02

Vaak zetten eigenaren hun Shetlanders aan een ketting, omdat ze zich anders overeten. Nu krijgt het beestje een beperkte hoeveelheid tot zijn/haar beschikking. Het is in het belang van dit beestje om zaken als koliek, hoefbevangenheid, etc. te voorkomen. Ik vind alleen wel dat zo'n beestje een paar keer per dag even zijn/haar benen moet kunnen strekken in de vorm van even helemaal los kunnen rennen in bijvoorbeeld een rijbak.