help, ratten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

help, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 20:04

Oké ik ben echt niet blij...

Gister avond kwam ik op stal en ontdekte een gat in de houten vloer van het voerhok. Vreemd.. Die zat er s ochtends nog niet. En de zak met brood voor mijn paarden was ook verdwenen. Ik dacht aan muizen. Stoeptegel op het gat gelegd en mijn. stiefvader heeft vanochtend het gat dichtgemaakt.

Nu kwam ik daarnet weer op stal, nieuw gat -O- . heel het voerhok leeg gemaakt en uitgeveegt. Vuilzak mee naar huis genomen en de vuilbak blijft voorlopig buiten gebruik, neem alles mee naar huis. Voer zit in een afgesloten ton en brood ligt er ook niet meer. Gat word morgen beton in gestort.

Maar goed.. Ik dacht aan muizen. Zag ik net een dikke rat lopen -O- . help.. Verdwijnen die beesten vanzelf weer met bovenstaande maatregelen of moet ik met gif aan de slag? Binnenkort word er ook weer hooi opgeslagen voor de winter en daar wil ik echt geen ratten in hebben...

Kaus

Re: help, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:09

Die beesten vinden altijd wel wat te eten, daar hoef je het brood en de afvalbak niet voor weg te halen.
Als ze een mooi plekje gevonden hebben gaan ze niet uit zichzelf weg. :n

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:10

Geen idee of je ratten zo weg krijgt maar het helpt alvast wel dat je er geen voer meer achterlaat.
Heb gelukkig nooit ratten gehad hier. Wel muizen, maar daar hebben we 2 prima muizenvangers voor ~~}>

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:11

Die gaat echt niet vanzelf weer vertrekken, zal je toch echt uit moeten roeien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:34

rattenvalletje zetten, heb er vanmorgen ook weer een gevangen, ze zaten eerst in de buitenstal, die populatie is inmiddels uitgeroeid, maar er is alweer een nieuwe bende aan de gang in de andere stal, want daar worden nu paarden gevoerd

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:36

Bel een goede ongediertebestrijder en stel een plan op. Alleen dan heb je goede controle op je probleem en de juiste middelen om in te zetten. Beton storten zal nu voor deze gang werken, maar binnen no time zal er ergens anders een nieuwe gang gevormd zijn.

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:15

Bij ons in de stallen (en mesthoop) hebben we ook regelmatig last van ratten.
Preventief ruimen door middel van vallen helpen al veel.

Je kan ze ook bestrijden door ze ergens op een plaats te lokken waar je ze kan afschieten (of dit nou wel of niet mag gaat deze discussie niet over).

Of je gebruikt de methode die men in de middeleeuwen etc gebruikte aan boord van (piraten)schepen als men last had van ratten.
1 Vang een rat levend
2 Overgiet hem met brandbaar spul
3 steek hem in de brand
4 ????
5 Minstens anderhalve week geen last van ratten

Het schreeuwen van een brandende rat jaagt de anderen voor een tijdje weg.
Natuurlijk is deze laatste manier niet diervriendelijk. (ook of dit mag laten we in het midden)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:24

Was het een bruine of zwarte rat ?
Bruine ratten zijn wel weg te krijgen, die zijn niet zo slim.
Een zwarte rat dat is een ander verhaal.

Een bruine rat neemt voedsel mee naar het nest, zou jij dus zakjes gif leggen is de kans groot dat de rat het meeneemt, en de hele familie laat mee smullen van deze maaltijd.

Een zwarte rat is veel slimmer, die stuurt zijn jongen op pad en die mogen eerst eens proeven. Er sterft een jong, maar ze fokken snel genoeg.. dus dat tekort is zo weer aangevuld.
Vallen werken ook meestal maar eenmalig, daarna zit hier een doodsgeur aan en lopen ze er met een boogje om heen.
Het beste werkt nog om die vallen op de vluchtroutes te leggen, in paniek willen ze er dan wel eens doorheen rennen.

Levend verbranden schijnt echt te helpen, maar dat krijg ik niet over mn hart :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:28

Wat is het verschil van uitzicht tussen de bruine en zwarte rat, ik heb het idee dat ik vaak kleinere exemplaren in de vallen heb, die die verzuipen in de regenton zijn wel joekels

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:35

Nou een bruine rat is bruin, en een zwarte rat is zwart :')
Nee, dat is onzin want een zware rat kan ook bruin zijn..

Ik heb laatst gehoord dat in het zuiden vooral zwarte ratten zitten, en in het noorden meer bruine ratten.

Van Wikipedia :
De zwarte rat verschilt van de bruine rat door de langere, ruigere vacht, de grotere, dunner behaarde oren, de grotere ogen en de langere, dunnere staart.

In vallen vang je zelden grote, die zijn veel te slim en tonen zich bijna niet.. de jongen moeten op verkenning.
Een echt grote rat is bijna net zo groot als een dwergkonijn.. die passen niet eens in die vallen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:43

Cemlys schreef:
Wat is het verschil van uitzicht tussen de bruine en zwarte rat, ik heb het idee dat ik vaak kleinere exemplaren in de vallen heb, die die verzuipen in de regenton zijn wel joekels

:') Jeugdtrauma!! Even het stro van de waterton afhalen bij de 2-jarige. Mits dat ik mijn hand door het water ga..

Ja, hebben jullie 'm? Ik geloof dat paardlief toen een directe gehoorsbeschadiging heeft opgelopen :=

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:51

Wij hebben helaas ook ratten overgehouden aan de zomer... Ik heb dus een bak met gif staan. Zijn volgensmij wel de de bruine, want de dode exemplaren die ik vind (gedood, niet gegeten door de kat) zijn erg groot....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:20

Amaryllis schreef:
Cemlys schreef:

:') Jeugdtrauma!! Even het stro van de waterton afhalen bij de 2-jarige. Mits dat ik mijn hand door het water ga..

Ja, hebben jullie 'm? Ik geloof dat paardlief toen een directe gehoorsbeschadiging heeft opgelopen :=

het is zo vies, want ze blazen ook nog eens op. Ik ben al een paar dagen moed aan het verzamelen om hem met de mestvork eruit te liften en gillend naar de mesthoop te rennen :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 12:20

Peerke_ schreef:
Nou een bruine rat is bruin, en een zwarte rat is zwart :')
Nee, dat is onzin want een zware rat kan ook bruin zijn..

Ik heb laatst gehoord dat in het zuiden vooral zwarte ratten zitten, en in het noorden meer bruine ratten.

Van Wikipedia :
De zwarte rat verschilt van de bruine rat door de langere, ruigere vacht, de grotere, dunner behaarde oren, de grotere ogen en de langere, dunnere staart.

In vallen vang je zelden grote, die zijn veel te slim en tonen zich bijna niet.. de jongen moeten op verkenning.
Een echt grote rat is bijna net zo groot als een dwergkonijn.. die passen niet eens in die vallen.

ja dat idee had ik al, kat vangt er zo nu en dan ook een, maarja die haalt ze ook niet allemaal weg, maar alle jeugd die ik vang plant in elk geval niet meer voort, als kitty nu even alle mammies en pappies pakt...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:25

Haunting schreef:
Of je gebruikt de methode die men in de middeleeuwen etc gebruikte aan boord van (piraten)schepen als men last had van ratten.
1 Vang een rat levend
3 steek hem in de brand
4 ????

Natuurlijk is deze laatste manier niet diervriendelijk. (ook of dit mag laten we in het midden)

Nee dit mag dus niet maar goed, het is ook nog gevaarlijk ook want hiervoor moet je hem vasthouden anders vliegt de rat brandend en wel de stal in en heb je alles in de hens staan

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:24

juliomariner schreef:
Haunting schreef:
1 Vang een rat levend
3 steek hem in de brand
4 ????

Nee dit mag dus niet maar goed, het is ook nog gevaarlijk ook want hiervoor moet je hem vasthouden anders vliegt de rat brandend en wel de stal in en heb je alles in de hens staan

Buiten dat je je stallen allicht in de fik steekt lijkt mij dit een totaal onacceptabele oplossing.
Ik heb geen enkele moeite met het vermoorden van een rat, mits snel en efficient, echter dit is ronduit walgelijk en sadistisch een dier martelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:26

Hier ook ratten, grote (ik vind ze groot)
Ze lopen over de balkon in stal en door de stallen zelf. Ik vind het zo smerig. Muizen vind ik minder erg.
Er lopen hier veel honden los op stal. Kun je dan wel vallen zetten?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:28

Nikass schreef:
Hier ook ratten, grote (ik vind ze groot)
Ze lopen over de balkon in stal en door de stallen zelf. Ik vind het zo smerig. Muizen vind ik minder erg.
Er lopen hier veel honden los op stal. Kun je dan wel vallen zetten?

Vallen hoog genoeg zetten dat de hond er niet bij kan.
Ik maak de vallen meestal met een stuk ijzerdraad ergens aan vast, als ze dan vallen liggen ze niet in een stal of kan de hond erbij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:39

Wij hebben standaard gif staan. Vallen hebben wij opgegeven, ving er geen rat mee maar had wel vrolijk elke week gezinsuitbreiding. Met permanent gif is niet alleen die hele familie uitgeroeid maar hebben wij sindsdien ook geen plaag meer.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:07

Mijn stiefvader gaat gif zetten inderdaad. Tot nu toe heb ik geen ratten meer in de stal gehad. Wel buiten zien lopen. Ze zitten onder de stal.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:19

Wij hebben een val voor de ratten. Als er eentje in zit, dan gilt ie en zijn we weer eventjes rat-loos. Gif doen wij niet ivm honden en katten, we zijn te bang dat die een vergiftigde rat opeten. De val hebben wij op plekken staan waar de ratten altijd richting het voer lopen, achter kisten langs of boven op een randje, soms leggen we wat lokvoer neer. Ik vind het dan wel altijd een tijdje naar om de stal in te lopen, omdat ik bang ben dat hij op dat moment juist de val in rent.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:22

Het meeste rattengif werkt als een bloedverdunner. Mocht uw huisdier rattengif hebben vergeten moet je even naar de dierenarts voor een spuit vitamine K

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:26

1 spuit vit K is helaas niet voldoende, je moet ze langere tijd op de vit K zetten, gelukkig zijn de doseringen vaak niet hoog, maar toch. Wij hebben hier graansilo's, dus mede daarom en voor de honden en katten doe ik het niet. Gister had ik er 2 in een dag in dezelfde val, vanacht weer een. Regelmatig worden ze hier aangevreten, doen andere ratten dit? ook vanmorgen was er maar weinig meer van over :r

broelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:03

`ja dit doen waarschijnlijk de andere ratten, ze hebben niks tegen kanibalisme :P

Woosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:03

Dat probleem hadden wij hier ook even geleden. In eerste instantie moet je zorgen dat het voor de hand liggende eten en afval opgeruimd/ buiten hun bereik is. Dit wil niet zeggen dat ze geen eten meet gaan vinden, maar het maakt het in ieder geval wel veel lastiger. En verder levende rattenvallen zetten met daar wel wat eten in. Hierdoor kun je de ratten uitzetten, of wat je er ook mee wil doen :p en vervolgens weer openzetten. Hier hebben wij erg goede ervaringen mee :)