Pony's in de winter op maisland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pjotter

Pony's in de winter op maisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 15:34

Mijn pony's gaan deze winter voor het eerst op een stuk land wat gebruikt wordt voor de mais.
Nu is dit een proef want de eigenaar is er bang voor dat hij volgend jaar een mindere maisoogst zal hebben door dat de paarden er deze winter op zullen lopen.
Het zijn 6 pony's en 2 paarden op 1 1/4 ha.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze constructie?
En wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Ik zou het vervelend vinden als de oogst inderdaad minder zou zijn. En zou het nog vervelender vinden als het volgend jaar biet mee zou kunnen...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:39

Is het een maisland met alleen grond en stoppels, of wordt er ook nog een gras als groenbemester gezaaid? Het zal voor de maisoogst niets uitmaken, want de boer moet voordat de mais volgend jaar de grond ingaat toch eerst het land (laten) bewerken. Meestal wordt het ook nog eerst bemest, dus die paardenmest wordt dan mooie meeverwerkt.

pjotter

Re: Pony's in de winter op maisland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 15:50

Er is ook gras gezaaid en het is tegelijk licht geploegd dus de stoppels zijn ook mooi om gegaan.
Ik dacht zelf idd ook al dat door het bewerken van de grond de schade van de paarden wel mee zou vallen.
Maar ervaringen horen die dat bevestigen is wel fijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:24

Bij Stal Bosma doen ze het al jaren. die kun je vragen maar verwacht ook geen verschil. hoogstens dat de groenbemester zijn werk minder goed kan doen omdat het opgegeten wordt door de paarden. Je hebt dan meer kans op uitspoeling geloof ik. Hier lopen de paarden er niet op maar verspreidvik onze mest er de hele winter over. de boer is blij met onze mest en ik met dat ik er van af ben. de grond wordt in het voorjaar weer bemest en geploegd dus mijn mest is een extraatje. het mais doet het er prima op.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 08:30

Dank je joyce. Ik wist dat ze het bij Bosma wel hadden gedaan maar eigenlijk niet of ze het nog deden. Maar wel dus. Dan zal het idd allemaal wel mee vallen als er meer mensen zijn die langer volgens deze constructie werken.