eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukWelsh

eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:29

Hallo!
Ik had een aantal vraagjes aangezien ik eindelijk een eigen paard mag!
Zelf ben ik 16 jaar oud en heb ik ongeveer 8 jaar rij ervaring, ook heb ik meerdere verzorgpaarden gehad.
Nu heb ik een aantal dingen op een rijtje gezet:

We hebben nog geen paard in gedachten maar het word een kwpn'er van tussen de 6 en 12 jaar oud.
Ook ben ik alleen van plan om buiten te rijden en recreatief te rijden!

maandelijks:
Stalling €130 (stal is al bekend en 24/7 buiten)

Om de 8 weken:
Hoefsmid €30 of €65 (bekappen of ijzers)

Jaarlijks:
Tandarts €50 (controle)

Wormen kuur en enten zitten bij de stal in begrepen.
Zelf heb ik besloten om een reserve ''pot'' met geld te maken waar ik elke maand een bepaald bedrag in stop (€50-€100)

Nu waren mijn vragen:

* heeft een paard (KWPN) naast gras nog ander voedsel nodig?
en zo ja wat en hoeveel etc.
* wat buiten de boven genoemde kosten ben ik vergeten of is handig om er bij te rekenen?
* als we een paard gaan halen willen wij deze laten keuren (aankoopkeuring zonder röntgen foto's)
heeft hier iemand ervaring mee?
* is het verstandig een verzekering af te sluiten?

alvast heel erg bedankt!
:D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:32

Een reserve potje voor het geval dat je paard iets krijgt. Die kosten kunnen nogal hoog oplopen soms.

En een paard heeft altijd hooi nodig. Qua brokken hangt af van wat je met je paard wilt doen, maar als je alleen recreatief rijdt is basisbrok denk ik wel genoeg.

Ik zou ook röntgen foto's nemen bij de keuring. Dadelijk heeft ie iets wat net begint, dat je het zo niet kan zien.

AnoukWelsh

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:40

Ess_Ramona Röntgen foto's zijn best heel erg prijzig en aangezien ik geen wedstrijden wil gaan rijden is ons aangeraden alleen een koopkeuring te laten doen.
Ik zal van de week naar de stal toe bellen om te vragen of dit hier bij zit (ik neem aan van wel).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:43

Weet niet waar je woont? Een smid die een paard van 4 ijzers voorziet voor 65 euro die wil ik ook wel.

Hier tussen de 80 en 110 euro afhankelijk van welke smid.

Verder zal je een paard zeker in de winter bij moeten voeren. Maar ook in de zomer zitten niet alle behoeften van een paard in Nederlands gras.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 14:44

Tussen Roosendaal en Essen in.
Op die stal is er een Belgische hoefsmid en met alle paarden tegelijk is het goedkoper.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:52

Wat leuk dat je een eigen paard mag!

Voor de tandarts kosten zal ik in plaats van 50 euro, 100 euro rekenen. Vaak wordt er namelijk nog gebruik gemaakt van sedatie of moet een en ander worden bij geveild.

Wat voor voedsel een paard verder nodig heeft is afhankelijk per paard zelf. In ieder geval moet je denken aan hooi of kuil om in de winter bij te voeren. Er zitten dan namelijk niet veel voedingsstoffen meer in gras. Daarnaast zal ik in ieder geval iets van vitamine brok bij geven of pavo koeken. Mijn kwpner wordt sport gericht gereden en krijgt daarvoor nog extra voer bij in de vorm van brok/spelt of muesli. Hiervoor zal ik ongeveer 10/15euro per maand rekenen. De prijzen van kuil/hooi weet ik niet goed. Ik betaal daar op stal namelijk een vast bedrag voor.

Brok/muesli: 10/15 per maand
Kuil: ? 50euro per maand ? (Weet ik niet, is bij mij voor vaste prijs)

Andere kosten:
- aanschaf benodigdheden als zadel, hoofdstel en dekens. Ongeveer 1000/1200 euro schat ik (Uitgaande van 2e hands zadel)
- zadelmaker, controle 1 à 2 keer per jaar? 50euro per keer.
- enting. 25 euro per jaar
- veel onvoorziene kosten :Y) Goed dat je daar een potje voor gaat aanmaken.

Keuren
Keuren zal ik zeker doen. In ieder geval klinisch. Jij als koper hebt namelijk ook een onderzoeksplicht voor de aankoop. Röntgenologisch lijkt mij voor een recreatie paard minder nodig dan voor een sportpaard. Kosten klinisch keuren: 100euro. Dit is ook nodig als je je paard wilt verzekeren.

Verzekering
Eigen keuze. Hangt heel erg af van de aankoopprijs. Je krijgt namelijk niet meer uitgekeerd dan de aankoopprijs/verzekerde waarde. Je kan eventueel een basis dekking kiezen. Dit verzekerd tegen draadverwonding, toedracht door derden, brand en diefstal (afhankelijk per maatschappij).

Hoefsmid kosten zijn bij mijn hoefsmid: 27 voor bekappen, 65 beslaan voor, 90 beslaan rondom.

Zorg bij de aankoop dat je koopt middels een contract dat jullie beide tekenen. Een paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs, een contract komt wel meer in die richting.

LunaDeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:57

Alles is al opgenoemd. Daarnaast zou ik persoonlijk, ook bij een recreatiepaard een röntgenologische keuring doen. Als er een OCD of OC zit kan ook dat betekenen dat je voor hele hoge kosten komt te staan in de toekomst. Hou er rekening mee dat best veel paarden 1 van de 2 wel heeft. Hoeft niet veel te betekenen maar als het net op een slechte plek zit of gaat zwerven dan ben je financieel gezien het bokje. Die €150 extra bij de aanschaf kan je op langer termijn heel veel geld schelen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:38

ED -> VSW

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:00

Sowieso voordat je het paard koopt al een leuk potje sparen. Hierboven wordt al het zadel genoemd als dure aankoop, maar denk ook aan andere spullen als een hoofdstel, dekens, dekjes, peesbeschermers, halster.. Ik weet niet wat je allemaal al hebt, maar reken maar dat je in de eerste paar weken veel geld kwijt bent aan spulletjes!

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:14

Igor, het paard wat we willen willen we met het zadel mee kopen.
Ik heb van dekjes tot hoofdstellen tot dekens alles al van mijn verzorgpaard.

Zadelmaker had ik inderdaad niet over nagedacht dankjewel!

En hoeveel zou het paard aan müsli per dag moeten krijgen of is dit pas te meten als ik het paard heb?
Ik hoorde trouwens dat er in die pavo koeken iets zit waardoor paarden opgefokt worden (een vriendin heeft dat mee gemaakt bij haar paard).

Ook zijn we vandaag langs de univè geweest en is een dood verzekering 3% van de waarde van het paard.
Nu wouden we er een voor de dierenarts kosten en dan betaal je dik €400 in het jaar.
Dus dat word hem niet..

Via de khns had ik zo'n contract gevonden dus dat is zeker ook handig !
Een kennis van ons heeft een handelstal waar paarden van Veel geld rond lopen en die man heeft best veel ervaring en inzicht dus die willen we sowieso mee nemen als we gaan kijken.
Voor de rest zou ik het paard ook even op proef willen nemen.

@luna de Fries
Bij ons kost röntgen keuren rond de €500 exclusief de koopkeuring.
Ik weer niet waar jij het hebt laten doen want dat scheelt wel heel erg veel!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:16

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 17:19

Die staan onder de jaarlijkse kosten.
Bij de stal zit dat in begrepen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:36

Puur op basis van stalling en bijkomende onderhoudskosten (dus exclusief aanschaf van dekjes en andere spullen, maar wel met onvoorziene kleine VA-kosten - denk aan een flesje metacam als je paard kreupel is) kun je gemiddeld rekenen op zo'n kleine 300 Euro per maand. Hierbij ga ik uit van jouw stalprijs. Als je alle (onvoorziene) kosten optelt en dat deelt over het aantal maanden in een jaar, dan kom je ongeveer op deze prijs per maand uit. Zit bodembedekking ook bij de stalprijs in? Die kan namelijk aardig oplopen qua kosten.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:01

Het paard komt 24/7 buiten te staan en heeft dus geen stal.
Er zijn wel schuilmogelijkheden.

Dit is er allemaal op de stalling:
- een verlichte buitenbak van 55m x 20m.
- een buitenbak van 20m x 40m.
- een binnenbak van 30m x 15m met spiegels
- een springwei met leuke hindernissen
- een verlichte longeercirckel van Ø 19m.
- een hoefstal voor het bekappen van trekpaarden
- een poetsplaats/kastenruimte met warm en koud water
- een stal met 17 boxen van 3x3 en 2 boxen van 2,5x3 en 2 poetsplaatsen
- een stal met 6 boxen met een eigen poetsplaats/kastenruimte
- voldoende parkeerplaatsen
- plaats voor stalling trailer en (men)wagens
- gratis internet wifi
- een renbaan van ruim een kilometer
- verwarmde kantine waar je gezellig kunt zitten
- bij de prijs inbegrepen de enting (1x per jaar) en de ontwormingen

- solarium

- voldoende parkeerplaatsen

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:06

Heb trouwens een offerte laten maken aangezien mijn stiefvader eigenlijk wel een verzekering wil.
Uitgaande van een 10 jarig paard wat €3500,- kost.

Beste heer/mevrouw anouk ,

Onder voorbehoud van acceptatie ontvang je hierbij een offerte voor jouw paard/pony kees op basis van onderstaande gegevens:

Verzekerd bedrag: EUR 3.500,00
Naam paard/pony: kees
Leeftijd paard/pony: 10
Gekozen dekkingen: Premie Euro
Levensverzekering (D-tarief)
Ziektekosten(Beperkt)
105,00
100,00
Totale premie per jaar 205,00
Assurantiebelasting 21% 43,05
Te betalen per jaar 248,05
Dekkingsomschrijving:

'Leven-verzekering' D-tarief
Deze verzekering dekt de schade als gevolg van:
a. sterfte als gevolg van een ongeval;
b. sterfte als gevolg van een acuut verlopende ziekte;
c. noodzakelijke levensbeëindiging als gevolg van een ongeval of acuut verlopende ziekte.

Ziektekostenverzekering Beperkt
Vergoedt 80% van de veterinaire kosten. Het betreft hier kosten van een diergeneeskundige voor medische hulp in geval van een ongeval en/of ziekte welke zonder onmiddellijk en adequaat veterinair ingrijpen acuut levensbedreigend is, zoals:
- acute, ernstige verwondingen;
- acute fracturen;
- koliek(operaties);
- slokdarmverstopping.

Is dit aan te raden of is dit niks?
www.efo.nl

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:10

Op je lijstje staan wel de meeste dingen, ook het reserverpotje is handig.
Wat ik nog wel mis is:
-Ontworming (mestonderzoek kosten of de kosten van het middel)
- Jaarlijkse enting
- Wie betaald dekens, biks, zadel etc?

Ik geef zelf in de winter wat biks bij aan mijn paard.
Dat is een paar handjes per dag.
Ik heb mijn paard verzekerd, ook voor over de weg want mocht hij tegen die dure porsch aan trappen haha dan wordt dat in iedergeval geregeld.
Ik heb zelf mijn paard niet laten keuren, maar iemand erbij die echt heel veel verstand heeft van paarden. Ook mocht ik het paard terug brengen als ik ontdekte in de eerste weken dat er wat mis mee was.
Veel plezier met je paard :)

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:22

Wormen kuren zitten bij stalprijs er in samen met de entingen!
We gaan er vanuit dat we een paard met zadel kopen, ons budget is €4000 met zadel.
Waarschijnlijk word het paard niet zo duur maar met trailer kosten etc. is dat het budget.
Waarvan ik de helft moet betalen (dat zijn 60 werkavonden voor mij :o )
Voor de rest moeten we nog gaan kijken wie wat gaat betalen aangezien de helft van de stalling ik zelf moet betalen.
Het extra voer moet ik ook zelf betalen, maar ik heb nog geen idee wat ik moet voeren en hoeveel maar ik zal dat wel aan de oude eigenaar vragen als het zo ver is.
Hoefsmid weet ik nog niet wie het moet gaan betalen.
We gaan het van de week allemaal op papier zetten maar het gaat nog wel een poosje duren.
Nu heb ik een best goed salaris voor mijn leeftijd, heb net mijn scooter, rijbewijs en mijn verzekering afbetaald en heb (wat ik echt niet verwacht had!!) een leuk bedrag over gehouden wat ik achter wil houden voor onvoorziende kosten

Heb jij ook voor de ziektekosten verzekerd?
Dat is de grootste zorg voor mijn ouders omdat ze bang zijn dat als het paard ziek is dat ze een rekening van €10.000 ontvangen haha...

Ik ben zo benieuwd hopelijk vind ik een leuk paardje voor een leuke prijs..

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:50

Nog eventjes een tip: als je een paard koopt met zadel, laat het zadel dan gelijk nakijken door de zadelmaker. Jaartje geleden ben ik met een vriendin een paard wezen kopen waar een medium boom zadel bij te koop was waar de eigenaresse zelf al jaren mee reed. Zadel zat voor de nieuwe eigenaar niet lekker, dus alleen het paard meegenomen. Blijkt de week erna bij de zadelmaker dat het paard een extra wijde boom nodig heeft!! Dus last van de rug, ostheopaatkosten erbij, noem maar op..

Niet om je af te schrikken, gewoon een tip.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 06:57

Die kennis mee nemen is heel verstandig !!! Laten keuren is ook verstandig Je hoeft met rontgen dan ook niet altijd het uitgebreide pakket te nemen Je kunt ook de dingen waar ze vaakst dingen aan gaan mankeren op de foto zetten Dit is dan ook weer wat goedkoper en ben je wel wat zekerder Overleg dit maar eens met de kennis

Paard moet zowiezo hele dag hooi hebben En aan gezien je gaat rijden zou ik zeker wat brok bij geven Maar dit kun je bij de oude eigenaren vragen hoeveel hooi en brok er gegeven werd En dan van de zomer als er weer gras staat het wat naar beneden aanpassen

Ik zou even wachten met een paard kopen Van de winter komt er veel meer te koop te staan en willen mensen ervan af Dus vragen ze er ook wat minder voor Kun je ook net nog wat langer sparen Weet niet wat je precies zoekt Maar fijne brave gezonde paarden zijn niet goedkoop

Een zadel bij een paard kopen wil niet zeggen dat deze ook past Zou dan toch voor een goede 2 de handse gaan Aangemeten door zadelmaker

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:23

Heb je er ook over na gedacht wat als je paard Nu niet 24h per dag buiten kan staan? Of niet in de groep past? Heb je dan nog andere mogelijk heden?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:51

nog even een paar tips, EFO is zo'n beetje de duurste verzekering die er is.
rondshoppen loont dus (google paarden verzekering). Als je verzekerd moet je indien je ook ziektekosten uitgekeerd willen krijgen een uitgebreid dood pakket nemen, dus indien het paard niet meer geschikt is voor de sport/om op te rijden.
Het D tarief komt nl zelden voor, de meeste paarden raken onherstelbaar geblesseerd (en dat is idd de duurste variant) en ziekte kosten verzekering vergoeden meestal alleen dat wat er in de hoofdverzekering verzekerd is.
Voorbeeld, je paard is alleen D tarief verzekerd, dan zal de ziektekosten geen kreupelheid vergoeden. Lees goed de kleine lettertjes.

Daarnaast zijn er niet veel paarden die met zadel verkocht worden, ga daar dus niet vanuit. Persoonlijk zou ik geen zadel erbij kopen. Handelaren geven je vaak een goedkoop (niet passend) zadel mee, het zadel kan wel helemaal niet geschikt zijn voor jezelf (te groot, te klein, verkeerde wrongen). Mijn advies is dus paard zonder zadel en zelf een geschikt zadel erbij zoeken.

Hou in het budget ook rekening met het feit dat dag en nacht buiten voor KWPNérs niet altijd de meest geschikte wijze van houden is. Op bokt vindt men dat je een paard 24/7 buiten moet houden, maar niet alle paarden zijn daar geschikt voor, zeker als je er op wil rijden. Het is wel lekker goedkoop qua stalling maar kijk niet naar de prijs alleen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:15

Hou in het budget ook rekening met het feit dat dag en nacht buiten voor KWPNérs niet altijd de meest geschikte wijze van houden is. Op bokt vindt men dat je een paard 24/7 buiten moet houden, maar niet alle paarden zijn daar geschikt voor, zeker als je er op wil rijden. Het is wel lekker goedkoop qua stalling maar kijk niet naar de prijs alleen.[/quote]

Mee eens !!! Zou dus ook niet een te bloederig paard nemen Die zijn hier ook niet voor gefokt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:27

Ik mis het stukje: lessen op je lijstje met kosten.

Die kosten kunnen vaak aardig oplopen, of je wordt bv lid van de club (contributie) of laat iemand aan stal komen om les te geven.
Ook recreatieve ruiters hebben les nodig, als je je paard goed wilt trainen kan je niet zonder. Dit kan ook bv 1x per 2 weken zijn maar is wel echt aan te bevelen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:29

Ik wil je meegeven dat als je een paardje het hele jaar door buiten houden koop er dan een die dat gewend is.
Niet ieder paard is daar geschikt voor of vind het prettig.
Vraag bij aankoop ook hoe hij het gewend is met dekens enz vraag in ieder geval even door ook wat hij gewend is aan voeding want dat verschilt per paard.
Dus laat je in ieder geval goed adviseren en als het kan ook begeleiden door iemand die ervaring heeft in het verzorgen van paarden want ik begrijp dat je die ervaring nog niet hebt.
Maar vooral geniet van je paard en luister naar je paard hij kan meestal prima aangeven of hij het naar zijn zin heeft of niet.
Het is heel goed dat je iemand meeneemt met verstand van paarden dan kun je direct iets vragen met betrekking tot het verzorgen en houden van paarden.
Voor de rest is denk ik al alles genoemd.
Veel plezier met zoeken spannend. :)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:47

Ik heb de ziektenkosten niet verzekerd.
Ik heb in de 5 jaar dat ik een paard heb eigenlijk weinig extra kosten gehad, misschien een totaal van 200 euro aan een keer slokdarmverstopping en heb een keer zijn rug laten nakijken.
Nu verschillen de bedragen natuurlijk ook wel per dierenarts..