Wij hebben een automatische waterbak in de stal. Mijn paard mest hier regelmatig in (niet elke dag). In het begin baalde ik hier wel van, maar inmiddels heb ik al allerlei handige truukjes om de waterbak weer schoon te krijgen. Dit schoonmaken vind ik dan ook niet zo'n probleem, maar zelfs als ik de waterbak schoon heb gemaakt wil mijn paard er niet meer uit drinken. In het begin deed ze dit nog wel. Mijn stalgenoot (die de paarden altijd 's morgens naar buiten doet) vertelde dat mijn paard de laatste tijd 's morgens direct naar de waterbak buiten loopt om te gaan drinken. Dus ik heb getest of ze 's nachts nog wel drinkt door de waterbak helemaal vol te laten lopen. De volgende dag was er niets uit, dus ze drinkt niet. Nu vind ik het mesten in de waterbak op zich niet zo'n probleem, maar het lijkt me niet gezond dat ze de hele nacht niet drinkt.
Is er iets wat ik kan doen om de mestgeur te maskeren in de waterbak? Of iets anders waardoor ze er in elk geval uit wil drinken? Ik zou natuurlijk een nieuwe waterbak aan kunnen schaffen, maar dan ben ik bang dat ik over een tijdje weer met hetzelfde probleem zit. Het gaat trouwens om een standaard automatische waterbak, met zo'n lepel erin waar het paard zijn neus tegenaan duwt.
Kun je geen beugel om de waterbak ophangen zodat ze er niet zo makkelijk in kan mesten? Want zolang ze dat blijft doen blijft het probleem natuurlijk gewoon doorgaan. Vervolgens gewoon een keer heel erg goed schoonmaken, desnoods gooi je wat suikerklontjes of brokken in t water zodat het lekker smaakt voor de eerste keer.
BlueStar
Geplaatst: 29-09-14 14:27
Vervelend probleem, wat gebruik jij om de waterbak schoon te maken? Of spoel je het alleen schoon met water? Je kan wel een afwasmiddel gebruiken, alleen het goed uitspoelen wordt lastiger. Je zult dan echt een emmer eronder moeten hangen en de bak laten overlopen.
Mocht je niets aan schoonmaakmiddel gebruiken, en je wilt dit liever ook niet. Probeer eens wat appelsap in het water te doen. Misschien is dat voldoende om wel te laten drinken?
Bedankt voor de snelle reacties! Zo'n beugel kan ik voor de langere termijn inderdaad eens naar kijken! Ik gebruik nu alleen water om de bak schoon te maken. Ik dacht zelf inderdaad ook aan zeep, maar was bang dat paardlief de zeeplucht die dan achterblijft ook niet echt een succes zou vinden omdat dat nogal chemisch en onnatuurlijk ruikt. Iets in het water doen om het lekkerder te maken is een goed idee! Ik zal vanmiddag meteen de waterbak even goed schoonmaken met een beetje zeep en dan iets lekkers in het water doen. Eens kijken of ze dan wel wil drinken.
Ik heb de waterbak vanmiddag schoon gemaakt met groene zeep omdat dat op natuurlijke basis is. Toen goed nagespoeld en weer helemaal vol laten lopen met water en wat honing erin gedaan. Ben benieuwd of ze morgen gedronken heeft!
Wat je ook kan proberen is mest van een ander paard of je eigen paard in een andere hoek leggen. De hoek met de drinkbak goed schoonmaken met dettol. Dit in de hoop dat de mesthoek verplaatst, bij mijn ruin werkte het. Die deed het ook altijd aan de verkeerde kant en dus in de drinkbak.
En anders bekijken of je de bak ergens anders kan hangen. Moet je wel de leidingen aanpassen.
Waterbak op een andere plaats weet ik niet of dat kan, dat moet ik eerst met de stalhouder overleggen. Maar van die mest in de andere hoek kan ik proberen en als dat niet werkt kan ik het altijd vragen
Mijn paard heeft vanacht wel weer uit de waterbak gedronken . Nu nog even kijken naar een lange termijn oplossing zodat ze er niet meer in poept, maar ik weet nu in elk geval wat ik kan doen zodat ze 's nachts gewoon drinkt. Bedankt voor het meedenken.
ms van stal ruilenm met de buurman / vrouw? mijn paard scheet altijd in de hok van de waterbak, toen box ernaast genomen en daa zit de waterbak dus aan de andere kant...probleem weg...
Inderdaad ruilen van stal waar de waterbak hopelijk aan de andere kant zit. Of een beugel met emmertje elders ophangeb. Mijn paarden doen het ook alle 3 als ik een speciekuip in de wei of stal zet. Hogere bak niet.. even uitvogelen wat voor jouw paard het beste werkt.