uitstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MBJ

uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:55

Vraagje: Moet je je paard echt helemaal droog stappen of is een kwartier (bijvoorbeeld) goed genoeg als je bijna dagelijks rijd?

Na een kwartiertje (intensief) rijden is mijn paardje drijfnat in nek, op borst en onder en rond zadel.
Ik kan dan uitstappen wat ik wil maar wil ik hem echt droog hebben dan kan ik uren blijven rond cirkelen! Een deken is niet mijn ding, heb ze wel maar wil gewoon weten wat goed is voor mijn paardje.

Is een kwartiertje uitstappen genoeg als je dus bijna dagelijks rijdt, of moet ik echt aan een deken gaan beginnen? Hij staat 24/7 buiten en is een tinker..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

MilesNF

Re: uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:56

Droog stappen is niet nodig, maar wel dat je paard goed op adem is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:06

Probeer eens uit te stappen met een zweet / wollen deken, deze nemen snel het vocht op. Na uitstappen kun de deken er weer afhalen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:10

Met zulke temperaturen als vandaag spuit ik mijn paard gewoon lekker af als ze nog nat is, droogstappen kan dan wel heel lang gaan duren inderdaad. In de winter spuit ik niet af, dan krijg ze een zweetdeken om als ze nog erg nat is. Maar ook als ze nog een beetje vochtig is, gaat ze gewoon lekker terug naar de wei hoor. Ze kan daar zelf rollen en ze worden vanzelf droog, krijgen ze niks van :)

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:17

Als je paard 24/7 buiten staat is het aanteraden na het uitstappen je paard even op stal te zetten met een zweetdeken tot dat hij droog is. Dan weer naar buiten. Een paard dat bezweet de kou in gaat is niet goed..

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:19

Ik stap hem op adem en met mooi weer gaat hij lekker onder de douche. Straks als het kouder is krijgt hij een zweetdeken op tot dat hij droog is.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:21

Ik zou uitstappen met een uitrij deken zodat hij sneller droog is.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:21

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:27

Ik stap pas af als hij weer goed op adem is, droog stappen lukt haast niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:41

Ik scheer bij mijn buitenponys standaard de borst kaal en een streep over de luchtpijp. Staan zonder deken maar zweten een stuk minder

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:19

hier ook in het bezit van n beertje qua vacht.
droog stappen werkt bij mij ook niet, laat haar altijd op adem komen voordat ik eraf ga.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:23

Met dit weer niet, maar in de winter is het een ander verhaal. Maar je paard zal dan ook minder zweten. Regelmatig zweten zonder afspoelen/afsponzen kan wel voor huidproblemen zorgen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 12:10

Is het niet zo dat een paard vaak nog nat aan kan voelen maar bij de huid al niet meer bezweet is? Zo'n paard kan dan prima naar buiten zonder deken op. Vacht werkt zelf prima als deken, heb je geen zweetdeken voor nodig.
Ander verhaal als je hem na het rijden een Winterdeken op wilt leggen, die zorgen ervoor dat het zweet niet weg kan en dan wordt het klam onder de deken. Dan moet je paard dus wel eerst droog zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:26

Een paard droogt van binnen naar buiten. Dus de huid droogt op terwijl het vocht dan op de vacht blijft liggen. Zolang je goed uitstapt, paard op adem en op temperatuur, dus niet meer heet aanvoelt, is het prima.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:08

Droog stappen wordt vaak heel verkeerd uitgelegd. Het gaat er niet om dat je paard aan de buitenkant helemaal droog is, maar zoals karev zegt: de huid moet droog zijn. Als je paard op adem is en niet meer warm aan voelt kunnen ze gerust de weide weer op.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:24

Mijn paard stat niet met deken en nu al is hij met 10 minuten licht werk drijfnat.
Zoals eerder vermeld : op adem stappen en redlijk afgekoeld kun je hem zo wegzetten.
Meestal laat ik hem nog even rollen in de paddock, maar hij gaat gewoon nat op stal.
Als je er een zweetdeken oplegt gaat juist de werking van de vacht verloren!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:30

Zolang ze maar op adem zijn met een droge huid. Op paard natuurlijk.nl staat een mooi stukje over de zin en onzin van zweetdekens. Ik zet mijn paard al jaren bezweet terug in oa de sneeuw en laatste keer dat ik keek leefde ze nog.

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:36

Ik gebruik wel een zweetdeken tot ze droog zijn. Met de winterse temperaturen bezweet buiten geeft mij geen fijn gevoel. Maar echt onderbouwd is het niet, een paard dat nat regent kan ook gewoon buiten staan dus dat komt eigenlijk op hetzelfde neer. Dus als ze uitsgestapt, afgekoeld zijn zou het denk ik wel moeten kunnen. Maar ik hou het toch bij mijn zweetdekentjes

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:51

Ik zorg ervoor dat het paardje waar ik op rij altijd op adem is. Als ze echt nog kledder nat is dan wandel ik ook nog een stuk aan de hand. Is ook gelijk goed voor mezelf even lopen na intensief rijden, ik ben soms zo'n stijve hark :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:55

Polly schreef:
Ik scheer bij mijn buitenponys standaard de borst kaal en een streep over de luchtpijp. Staan zonder deken maar zweten een stuk minder

Idem hier!

Daarnaast stap ik uit tot ze op adem is. Bij die van mij is het vaak handiger om dat aan de hand te doen als onder het zadel maar dat zal per paard verschillen.

Als ze op adem is gaat ze gewoon lekker de weide weer op, ook als ze nog niet droog is.
Dekens doe ik ook niet aan (behalve bezweet op de trailer).

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:21

Zolang je paard op adem is dan is het goed. Als het echt koud is buiten en je paard is erg bezweet dan zou ik idd een zweetdeken opdoen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:32

Als het echt koud is zou ik uitstappen met uitrijdeken, Dan is ie al sneller droog, en verder heb ik altijd geleerd dat ie op adem moet zijn. (toen ik Klein was liet mijn moeder me altijd naar de neusgaten kijken, neusgaten vergeoot = doorstappen) maar ik zou met kiuf weer nooit een paard nat terug op de Wei zetten.

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:57

Gypsy schreef:
Zolang ze maar op adem zijn met een droge huid. Op paard natuurlijk.nl staat een mooi stukje over de zin en onzin van zweetdekens. Ik zet mijn paard al jaren bezweet terug in oa de sneeuw en laatste keer dat ik keek leefde ze nog.

Leuk stuk om eens te lezen, ik heb even de link er bij opgezocht voor degene die het interessant vinden. http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Eerder zette wij ook altijd onze paarden direct weer buiten en gebruikten we ook nooit dekens. Nu gebruiken we wel een regen- en winterdeken, maar dit gaat meer om de handigheid voor ons zelf. (geen wintervacht)

hendrika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:54

ik stap hem uit tot ie weer goed op adem is en dan afspoelen bij mooi weer en zweetdeken op.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:00

Ik zou nu nog niet stappen met dekens enzo, dan koelt je paard waarschijnlijk onvoldoende en te langzaam af en wordt hij alleen nog maar natter. Als het straks echt koud wordt, is dat wel een aanrader!

Wat ik vaak doe is aan de hand uitstappen, zadel een paar gaatjes losser en lekker wandelen. Heerlijk want lekker tutten met je paard, gezellig maar mooier nog, als ik op stal afzadel zijn ze vaak al bijna droog onder het zadel. En ik stap echt maar een minuut of 5-10, als de ademhaling weer normaal is ga ik afzadelen.