PVC lamellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinder2009

PVC lamellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:53

Welke ervaringen hebben jullie met pvc lamellen als doorgang van een inloopstal?
Waaien ze open met veel wind?
Houdt het veel kou tegen?
Trekken de paarden er niet aan?
Vinden ze het niet erg eng in het begin?

Hoor graag jullie ervaringen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:36

Ik ken 1 stal die ze al erg lang heeft hangen, dikke doorzichtige "rubberen" lamellen. Zijn gewoon dezelfde als die ze in fabrieken etc gebruiken.
Die wapperen niet echt , blijven goed hangen, houden aardig goed de wind etc buiten en zijn soepel genoeg om doorheen te lopen.
Ik ben er wel positief over

paarden zullen er misschien wel even aan moeten wennen, maar met wat beloningsmateriaal ze er een paar keer door heen leiden zal een hoop oplossen denk ik.

DubbelFun

Re: PVC lamellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:15

Je moet idd goede dikke/zware hebben, want die dunne waaien keihard op en hebben geen nut. En doordat ze het paard raken terwijl hij het niet op zoekt willen ze er ook niet meer langs.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:50

klopt dubbeldun, voor een buitendeur zijn de 3 mm dikke PVC 30 cm brede lamellen het meest geschikt. de lamellen moeten voldoende overlappen om de wind buiten te houden, reken op 5 lamellen per meter.
Onze klanten lokken de paarden simpel met voer door de lamellen deur. Sommige klanten laten de eerste dagen een paar lamellen weg en hangen ze op als de dieren gewend zijn om door de lamellendier te lopen.
meer info http://www.cavalo.nl/stallen/pvc-lamell ... euren.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Ik vind 3 mm eigenlijk nog te dun. Dacht eerder aan minimaal 4x40 of 5x30.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:55

Die stal waar ik ze in gebruik heb gezien hadden idd ook vrij dikke

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:26

PVC lamellen in 4 en 5 mm worden wel gemaakt, maar worden meer voor industriele toepassingen gebruikt.
In de stallenbouw worden vrijwel altijd de 3 mm dikke lamellen gebruikt in verband met de flexibiliteit.
De lamellen moeten wel altijd voldoende overlappen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:25

Ik heb hier aan mijn stallen ook PVC lamellen hangen omdat de staldeur nooit dicht gaat, ze kunnen dus altijd naar binnen en buiten.
Ik heb ze nu al een paar jaar en ben er erg tevreden over. In het begin hadden ze wat schrik maar omdat ze 30/40cm van de grond hangen dachten mijn paarden (mini's wel) dat ze er onder konden kruipen en zo passeren, al snel hadden ze door dat ze er toch nog tegen liepen en dat het geen kwaad kon, na een half uurtje liepen ze er al zo door, verder doen ze er niets aan.
Ze houden altijd mooi de regen en wind buiten, je merkt duidelijk dat het dan ook lekker warm is in de stal, maar ook daarom heb ik ze niet tot op de grond hangen, er moet nog verse lucht binnen kunnen. En is het pitje zomer en droog dan gooi ik ze gewoon over op het dak van de stal zodat het niet te warm wordt.

Ik weet nu niet hoe dik de mijne zijn maar aan mijn ene stal hangen er van 30cm breed en aan de andere die van 20cm breed omdat die van 30cm niet meer in stock waren. Nu geef ik ook meer de voorkeur aan die van 30cm want bij hevige wind waaien die van 20cm gemakkelijk nog alle kanten uit wat ik wat minder vind.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:19

Dank voor jullie reacties. Uit de weinige reacties maak ik op, dat ze toch niet zoveel gebruikt worden. Wij hebben dan toch besloten om voor deuren te gaan, en die gewoon open te houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:45

voordeel van de flappen is wel dat je veel meer ongedierte buiten kun houden :j ik zou ze zelf graag gebruiken mocht ik het zelf voor het zeggen hebben op stal ;)
misschien alsnog deur er bij die open staat , je weet maar niet wanneer het nodig is om de stal echt af te sluiten, maar die lamellen, wat ik er van gezien heb, heel fijn spul

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 19:50

Ja, tegen dat ongedierte lijkt me ook wel fijn Sonja, maar we krijgen een overstek met open verbinding naar de stal, dus dan is dat voordeel helemaal weg. Maar wie weet idd, kunnen we later alsnog lamellen aan bijvoorbeeld de binnenkant hangen, zodat ook de deur nog dicht kan mocht dat nodig zijn.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:19

Het is niet omdat er niet veel reacties zijn dat het niet handig en leuk te gebruiken is. :)
Ik denk dat veel mensen er ook nog niet echt van af weten en als je op een manege staat kun je het ook niet gebruiken.
Ik zou echt geen stal meer willen zonder, en naast die flappen heb ik ook nog deuren aan mn stal hangen. Flappen zoals je zegt aan de binnenkant en de deur aan de buitenkant, perfecte combi voor als ze toch eens opgesloten moeten worden. :P

Bij mensen in Frankrijk staat er een grote schuilstal voor de paardjes, en om die toch nog deels als volle stal te kunnen gebruiken hebben ze de hele open wand volgehangen met die flappen, geen zicht maar erg praktisch volgens hen. :=

Over welk ongedierte hebben jullie het dan? Want om ratten en muizen buiten te houden moet het toch deftig op de grond hangen en mag er niets in de weg liggen waardoor er een kiertje open kan zijn. En als het tot op de grond hangt vind ik het niet echt zo handig meer want dan kan er ook geen verse lucht meer binnen, zeker als de stal verder geen luchtgaten heeft.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 00:02

Ik heb het voornamelijk over vliegen en andere kleine insecten Zetta. Frisse lucht krijgen ze via het open overstek en via de voergang die ook meestal open zal staan. Maar ik ga er toch nog eens over nadenken ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 15:00

Ik dacht het al :P

Daar kan ik nu niet echt op antwoorden want daar let ik eigenlijk niet op, vermoed wel dat het wat zal tegen houden maar ze er zullen altijd wel nog hun weg er naartoe vinden.