Hoeveel kost een shetlander per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Hoeveel kost een shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:30

Niet dat ik van plan ben om er een aan te schaffen :+ maar ik ben wel benieuwd hoeveel het maandelijks kost om een shetlander te verzorgen. Wie wilt een mooi lijstje voor me maken? :')

OneAndOnlyx

Re: Hoeveel kost een shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:40

Ik maak met alle liefde een lijstje voor je :)

Shet zelf: Kan varieren, meestal 200-500 euro en soms meer. De mijne kostten 200 euro voor 2 Shets.
Hooi: 5 euro per baaltje, wil je een grote baal betaal je al gauw meer(6-8 euro p.b.) Reken maar uit, wil je een jaar met een baal doen, paard eet zo'n halve baal per dag..

Zadel: Betaal je al snel wel zo'n 300-500 euro voor, tenminste, dit weet ik niet zeker maar wil je een mooi zadeltje dan is dat wel echt de prijs.(volgens mij zijn shetzadels niet zo verschrikkelijk duur als ik hier opnoem, maar ik rond het af op de prijs die ik voor al mijn spullen heb betaald :j )

Hoofdstel: Die kun je wel kopen(nieuw) voor rond de 35 euro. (hetzelfde als hierboven, de mijne heeft zoveel gekost maar je kunt ze vast goedkoper krijgen)
Eventuele andere spullen: Zoals verzorgingsartikelen enz. kun je per maand wel 25 euro voor rekenen.(neem nou borstels, die kosten per stuk al gauw 3,50 en dan heb je nog meerdere nodig en slijten ze best hard)(bij mij dan). En evt. dekens enzovoort kosten ook al gauw 25 euro per deken.

Voor dierenarts betaal ik eigenlijk niks, ze worden 1x in het jaar zo'n beetje nagekeken voor 35 euro ofzoiets, hoefsmid is bij mij een prijzige, 165 voor 3 paarden(2 shets & welsh) dus reken maar uit 165:3= 55 euro voor een hoefbeurt(en dit moet elke 6 maanden dacht ik? Dus sowieso 2x in een jaar, 2x55= 110 euro voor een jaar.

Dat bij elkaar kom je wel op een flinke prijs.

Ik begin ineens medelijden te krijgen met mijn ouders :?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:45

Stalling incl voer etc: €50,-
Hoefsmid elke 3 maanden €25,-
En zo nu en dan een wormenkuur en jaarlijkse entingen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:47

Eh, een smid ala 55 euro per paard, 2x in het jaar? Daar deal ik mee. _O- Mijne gaat namelijk om de 8 weken a 25 euro.

Ik betaal op de meeste stallen 50 a 75 eu per maand en dan is hij voorzien van een stal, water en kuil. Mest altijd zelf uit en als ik wil dat hij krachtvoer krijgt, schaf ik dat altijd zelf aan. (Al is een zak biks ook de kosten niet en je doet er met zo' n kleintje een flinke tijd mee).

Verder entingen, wormenkuren/mestonderzoek en eventuele verzekering (Bright is verzekerd a 80 euro per kwartaal (of halfjaar?)).

Dus als je ruim denkt, 100 eu per maand.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:48

Joscaa schreef:
Eh, een smid ala 55 euro per paard, 2x in het jaar? Daar deal ik mee. _O- Mijne gaat namelijk om de 8 weken a 25 euro.

Ik betaal op de meeste stallen 50 a 75 eu per maand en dan is hij voorzien van een stal, water en kuil. Mest altijd zelf uit en als ik wil dat hij krachtvoer krijgt, schaf ik dat altijd zelf aan. (Al is een zak biks ook de kosten niet en je doet er met zo' n kleintje een flinke tijd mee).

Verder entingen, wormenkuren/mestonderzoek en eventuele verzekering (Bright is verzekerd a 80 euro per kwartaal (of halfjaar?)).

Dus als je ruim denkt, 100 eu per maand.

Dat is inderdaad wel pittig wat meer :+

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:51

Stalling niks
hooi 1/3e baal per dag á 3,75 per baal
hoefsmid 1x per 8 weken 20,-
brokken 1 zak per 2 maanden 30,-
ontworming tussen de 6 en 20,- om de 3 maanden.
enten 1x per jaar 15,- exc. voorrijkosten van 25,-.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:52

Oeps, wormenkuren vergeten! Die prijzen ben ik niet zo in thuis, maar ik denk wel zo'n beetje wat Dusja1 zegt.

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:57

Zo af en toe een kuurtje zandweg trouwens ;) rond de 30,- per emmertje. Kun je met een shet wel 2x van doen. Je hebt wel goedkopere in poedervorm maar dat vreet die van mij niet :+

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:01

100 euro per maand? Daar teken ik ook voor :p ik betaal al 150 euro aan stalling per maand en dat is nog weinig voor deze regio (t Gooi)

150 euro stalling dus, ong 20 aan hooi en stro (hooguit), hoefsmid en tandarts 2x per jaar, tandarts 50, hoefsmid 25 euro. Wormenkuren 30-15 euro maar die krijgen ze hier 4x per jaar. Inenten ook 60 (geloof ik) per jaar.
Oh en ik betaal ook nog voor het buitenzetten s ochtends, binnen halen doe ik zelf. Dus nog 40 euro per maand erbij.

Dan kom ik uit op hooguit

Dan komen we dus uit op sowieso 210 euro per maand hooguit exclusief extra kosten aan dierenarts, tandarts en hoefsmid etc.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:02

Net zoveel als een paard...

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

Aan stalling betaal ik op dit moment 50,-. Als haar veulentje straks wat zelfstandiger word (dus meer hooi etc gaat eten) dan word de prijs per maand 75,-.
Voer: ong 10 euro per maand, hooi zit bij de stallingsprijs is.
Hoefsmid: voor de shet 20,- en voor het veulentje 10,-
Ontwormen: 10,- per 3 maanden.

Ong 85 +/- per maand

Edit: Ik sta op een luxe stalling, ik heb beschikking tot een stapmolen, 20x40 bak, springmateriaal, longeercirkel, stallen van 3,5x4 en 24/7 weidegang met schuilstal.
Laatst bijgewerkt door esmee_2001 op 28-09-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:05

SylviaIsabel schreef:

Paarden eten meer, dus daar heb je dan al snel een verschil in de kosten. Volgens mij kom je voor tuig en dekens ook altijd wel een stukje lager uit. Dus het kost niet hetzelfde, maar een shet heeft wel dezelfde behoeften.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:08

SylviaIsabel schreef:

Dit geld zeker niet voor iedereen.
Voor 2 shetlanders betaal ik gemiddeld 85,- Als ik een paard zou kopen (1,60) en die op de stal neerzetten waar mijn shetlanders staan, dan zou ik voor het paard alleen al gemiddeld 180,- per maand betalen :Y)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:09

€30 stalling (dan help ik wel mee op stal, anders betaal je €50), dit is voor 24/7 weidegang, onbeperkt ruwvoer en opslagplaats voor mijn spullen. Daarnaast een afgezet stukje land om in te werken.
2 x in het jaar hoefsmid à €16 per keer, daarnaast vijl ik zelf wekelijks bij.
1x in het jaar €25 voor de inentingen (ik heb wel de luxe dat ik na de dierenarts kan lopen en dus geen voorrijkosten betaal).
Rond de €25 voor ontwormen, omdat ik de spuiten kan delen met stalgenoten.
Daarnaast 4x per jaar een zandweg kuurtje, zo'n €20 per jaar.

Dat zijn mijn vaste kosten, soms moet de hoefsmid eens een keertje extra komen, dan moet ik een graasmasker kopen, dan een bezoekje van de dierenarts op een zondagavond... In ieder geval red ik het met zo'n €60 per maand, mijn pony staat in Friesland.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:17

Misschien even zoeken, hier zijn al veel topics over geopend.

Ik betaal voor twee shetlanders al 190eu per maand aan stalling. Dan nog alle bijkomende kosten zoals krachtvoer, bekappen, mestonderzoek, ontwormen, entingen, tandarts, materialen (Zilco tuig, HCA sulky, eigen trailer, nu weer nieuwe dekens), les en lidmaatschap menvereniging.

Ik denk dat ik gemiddeld wel 300eu per maand kwijt ben.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:19

Bix schreef:
Misschien even zoeken, hier zijn al veel topics over geopend.

Ik betaal voor twee shetlanders al 190eu per maand aan stalling. Dan nog alle bijkomende kosten zoals krachtvoer, bekappen, mestonderzoek, ontwormen, entingen, tandarts, materialen (Zilco tuig, HCA sulky, eigen trailer, nu weer nieuwe dekens), les en lidmaatschap menvereniging.

Ik denk dat ik gemiddeld wel 300eu per maand kwijt ben.

:wow: *slik* Wat ben ik dankbaar dat ik mijn Shetje zo goedkoop kan houden, ongelofelijk!

Oh ja, het mengedeelte, daarop bespaar ik niet, terwijl ik verder wel vrij zuinig ben (niet ten koste van mijn pony, maar gewoon dingen tweedehands kopen i.p.v. nieuw). Tuig van Ideal, tweewieler van Cavalier :j. Maar ik geloof dat dat op de lange termijn wel scheelt. Ik ben trouwens nog de tandarts vergeten. Daar reken ik zo'n €100 voor per jaar, al was afgelopen jaar gratis *D
Laatst bijgewerkt door Pacific op 28-09-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:28

Dit is wel voor twee shetlanders, dus kosten voor bekappen, enten, etc. gaat allemaal in tweevoud. Wil ik dekens voor de mannen, dan tikt dat meteen aan. Vandaag voor beiden een 150gr winterdeken van 35eu gekocht, maar wil nog een dikkere, en onderdekens. Dan gaat het hard hoor! Ik bespaar hier liever niet op. Dan loop ik maar in tweedehands kleding.

Vind zelf de prijs voor stalling ook best pittig, maar ze worden wel binnen en buitengezet, staan elke dag van 6.30u tot 15.00u buiten, krijgen 3x daags hooi (winter). Ik moet zelf uitmesten en voer buiten hooi regelen. Ik geef ze Metazoa.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:36

Ik betaal per shet:

kale huur: 75 euro
Vlas/Hooi: 25 euro
Muesli/lucerne 15 euro

Dus per maand betaal ik ongeveer 115 euro per shet! Omdat wij het stuk kaal huren, moeten we zelf binnen, buiten zetten, hooi vullen, meerdere keren op een dag voeren etc. Allemaal goed te doen, zolang je wilt!

Daarnaast hebben we het nog niet gehad over de hoefsmid, tandarts, entingen, wormenkuren, voedingssupplementen, lessen etc.

In principe is dus een shet niet altijd goedkoper dan een grotere pony.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:52

Ik heb ze thuis. Shet en fjord samen voor 70 euro per maand. Hooi stro biks en weidehuur en smid elke 8 wk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:56

Zo'n 100 euro per maand in de winter, 75 in de zomer. (Incl hoefsmid, inentingen)En dan heb je ze hier puur op land met een schuilstal en verder niets extra's erbij.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:11

Wat een bedragen voor zn mini!
Ik heb zelf ook een shetje die 24/7 in het land loopt,
S'winters betaal ik €3,00 per pak hooi, ze krijgt bij mij een plak per dag (omdat er ook nog gras in overvloed is).
Af en toe wormenkuur en vitaminespuit, hoefsmid €10,00 één keer in de twee a drie maanden.

Aanschaf... tja, ik heb ook een schetje gekocht voor €5,- op de Hedelse markt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:17

Ik ga toch even TEM'en, hier zijn werkelijk echt al honderden topics over geweest en het staat volgens mij zelfs nog in een FAQ genoemd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:24

Mijn mini shet kostte 250 euro. Stalling betaal ik niet want ik heb eigen land. Krachtvoer krijgt hij een handje van wat het grote paard eet dus kost me in verhouding ook bijna niets.
Rijden wordt er niet mee gedaan want hij is te jong en te klein voor een ruiter. Is gewoon gezelschapspony.
Hij kost me eigenlijk alleen 10 euro om de 8 weken aan hoefsmid en de jaarlijkse inentingen. Oja en vorige week 15 euro consult van de tandarts om hem even te checken omdat hij er toch was voor de grote.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:08