raar! geel gras na plassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

raar! geel gras na plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:30

Als ik de paarden uit de paddock haal, moet ik ze altijd langs het huis en een stuk van ons gazon leiden. 1 van onze paarden heeft dan de gewoonte om te proberen te gaan plassen op het gazon. Nu viel mij op dat op die plekken vaak na een week ofzo het gras helemaal geel werd en het een paar weken duurde voor het weer aangroeide. Ik ben ook eens in de wei gaan kijken en ook daar is op plekken waar hij geplast heeft vaak het gras vergeeld. Dit is vooral als het gras wat kort is en in droge periodes.

Wij hebben hier 4 ruinen die allemaal hetzelfde gevoerd krijgen, maar de urine van de andere 3 heeft dat effect helemaal niet op het gras. Wie herkent dit? Denk niet dat het iets medisch is, maar vind het wel apart dat dit alleen bij dit paard gebeurt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:32

Zelfde als met honden, urine (de zuren) tast het gras aan waardoor je gele plekken krijgt

Alja

Re: raar! geel gras na plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:34

zit er dan ook nog verschil tussen een merrie en een ruin en hun plas?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 11:36

Ja, snap dat wel Batlow, maar is wat vreemd dat het niet bij al mijn paarden is. Zou die urine zo verschillend zijn per paard?

Overigens plast dit paard op rit ook vaker dan de anderen, dus denk dat hij misschien ook wel meer drinkt..... Dan zou je misschien denken dat zijn plas wateriger is. Maar goed, dat is maar een aanname.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:42

criollo_yess schreef:
Ja, snap dat wel Batlow, maar is wat vreemd dat het niet bij al mijn paarden is. Zou die urine zo verschillend zijn per paard?

Overigens plast dit paard op rit ook vaker dan de anderen, dus denk dat hij misschien ook wel meer drinkt..... Dan zou je misschien denken dat zijn plas wateriger is. Maar goed, dat is maar een aanname.

Dan zou kunnen, dat licht aan het soortelijk gewicht. Als die laag is zit er weinig concentratie stoffen in waardoor de plas lichter is en ook 'wateriger'. Betekent dus dat dat paard meer zou drinken

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:50

Let eens op de regen. Op een regenachtige dag kan het direct zo verdund worden dat het gras niet verkleurd. Misschien toevallig de andere paardn alleen zien plassen op reganachtige dagen?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 11:52

Kan ook nog dat het natte gras verbrandt in de zon, maar dan zou het wel moeten gebeuren als je andere paarden ook in het zonnetje staan te piesen natuurlijk :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:11

Batlow schreef:
Dan zou kunnen, dat licht aan het soortelijk gewicht. Als die laag is zit er weinig concentratie stoffen in waardoor de plas lichter is en ook 'wateriger'. Betekent dus dat dat paard meer zou drinken

Denk dat de PH waarde in dit geval meer zegt dat het SG.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:14

Batlow schreef:
Zelfde als met honden, urine (de zuren) tast het gras aan waardoor je gele plekken krijgt

Klopt, alleen hebben paarden juist een meer alkalische urine (dus juist niet zuur), dus zou je eigenlijk geen hele plek verwachten.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:49

PH waarde van de hond is bij een normaalwaarde lager dan die van een paard hoor ;) rond de 6, paard tussen 7 en 9.

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:35

de ene keer heeft mn paard het ook andere keer niet!! kan ook er aan liggen is het een merrie? #willig

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 19:20

Nee, het is een ruin. Vanmiddag ging het weer ""fout"". Mijn man lette niet goed op dus hij stond weer te plassen op het gazon. Direct een grote gieter water erover gegooid, dan verdunt het lekker en komt er hopelijk geen gele plek. PFFF

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 20:54

Bij mij ook 1 merrie die het gras laat verkleuren. Bij de andere paarden is dit niet. Valt me wel op dat zij heel snel zweet en ook veel drinkt. Maar of het daarmee te maken heeft?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:06

Misschien emmertje eronder zetten en eens laten testen door de veearts.
Gewoon uit nieuwsgierigheid en misschien toch iets waar je wat aan kan doen

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 09:58

Sunny schreef:
Bij mij ook 1 merrie die het gras laat verkleuren. Bij de andere paarden is dit niet. Valt me wel op dat zij heel snel zweet en ook veel drinkt. Maar of het daarmee te maken heeft?

Hey, die ruin bij mij is ook degene die het makkelijkst zweet, veel drinken is per paard moeilijk te meten. Ze staan in een groep met waterton en automatische drinkbakken.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 10:01

janouk schreef:
Misschien emmertje eronder zetten en eens laten testen door de veearts.
Gewoon uit nieuwsgierigheid en misschien toch iets waar je wat aan kan doen

Nou, heb niet de indruk dat het iets medisch is hoor. Paard oogt gezond, is fit, dus om nou kosten voor onderzoek te gaan maken bij de DA..... Hoopte eigenlijk dat er iemand op bokt meer over zou weten, want ja, het is eigenlijk gewoon nieuwsgierigheid :)

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:12

Normaal gesproken plassen paarden vaak op dezelfde plek. Dus de plekken die je ziet kunnen best van alle paarden komen, je ziet ze waarschijnlijk ook niet alle "plasbeurten".

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:21

Nee hoor, als dit paard apart loopt, verkleurt alleen het gras in haar stukje land. Het is echt extreem, waar ze plast is een week later het gras dood.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 09:23

eldie schreef:
Normaal gesproken plassen paarden vaak op dezelfde plek. Dus de plekken die je ziet kunnen best van alle paarden komen, je ziet ze waarschijnlijk ook niet alle "plasbeurten".

Nee, ik weet wel zeker dat ik niet alle plasbeurten zie, maar in het gazon is het echt alleen deze ruin. Ze lopen daar namelijk nooit los, worden er alleen langs geleid, dus als ze er dan lekker even voor gaan staan :) dan merk ik dat echt wel.

Idd net als bij de merrie van Sunny, gele dode plek na een week, rarara?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:32

Het antwoord is al meerdere malen gegeven. De zuurtegraad van de urine is hoogstwaarschijnlijk de 'boosdoener'.